Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

D bitamina: Egia da hari buruz esaten den guztia?

Zer elikagaik dute D bitamina? Hormona bat da? Depresioarekin lotuta dago? Egia al da covid-19tik babesten duela? Argitu ditzagun zalantza horiek eta beste batzuk
Egilea: Verónica Palomo 2022-ko martxoak 10
vitamina D y sol
Imagen: Jill Wellington
Azala eguzkitan denbora gutxian jartzea, baina oso maiz, funtsezkoa da D bitamina-dosia hartzeko. Arrain koipetsuak, esnekiak, arrautzak eta janari gotortuak kontsumitzen ere laguntzen du, neurri txikiagoan bada ere. gaixotasun kronikorik edo gorputzari bitamina hori ondo sintetizatzea galarazten dion egoerarik ez badago, osagarriek ez dute aparteko onurarik ekarriko. . Lerro hauetan zehaztu dugu guztia.

Medidas de seguridad en el trabajo. Kaltzio-xurgapena D bitaminaren araberakoa da

Egia. Bitamina horren funtzio nagusia kaltzioaren eta fosforoaren metabolismoa erregulatzea da, mineral horiek odolean duten kontzentrazioa egonkor mantentzeko. Horregatik, D bitamina hau da: funtsezkoa hezur-osasuna mantentzeko . Azukre-mailaren erregulazioan, lipidoen produkzioan eta arteria-tentsioaren erregulazioan ere eragiten du. Eta zeregin garrantzitsua du immunitate-sisteman.

Control de la manera de la manera de la medida. Elikagaiekin beharrezko D bitamina lortzen da

Gezurra. D bitamina dosi txikitan aurkitzen da animalia-jatorriko elikagaietan —hala nola arrain gantzatsuan (atuna, izokina, berdela edo sardinzarra), arrautzetan, esnekietan eta haragian—, edo landare-jatorrikoetan, hala nola perretxikoetan eta txanpinoietan. Elikagai aberastuekin ere lor daiteke (adibidez, edari begetalak edo gosariko zerealak), baina honen eraginpean egotea: eguzki-argia da iturri nagusia , D bitaminaren %80 – %90 bitarte ekoiztearen arduraduna. .

Medidas de seguridad en el trabajo. D bitamina hormona bat da

Egia. Gure organismoak sintetizatzea lortzen ez duen konposatu bat da bitamina bat, eta, horregatik, elikagaien bidez irentsi behar dugu. Hormonak, ordea, modu naturalean sintetizatzen ditu gure organismoak, hala nola D bitamina, zeina gure larruazalaren, gibelaren eta giltzurrunaren talde-lanari esker egiten baita gorputzean. Gainera, bitamina horrek organismoaren ia organo guztietan eragiten du. Horregatik, adituek uste dute D bitamina dela. berez, “D hormona” edo “D hormona-konplexu” deitu behar litzaioke. Baina XX. mendearen hasierako akats baten ondorioz, D bitamina terminoaren erabilera orokortu egin zen, eta gaur arte iraun du.

Control de la manera de la manera de la medida. Zenbat eta gehiago hartu, hobeto

Gezurra. D bitamina liposolublea da, hau da, gantzetan disolbatzen da eta gibelean eta beste gantz-ehun batzuetan gordetzen da; beraz, ez da gernuaren bidez kanporatzen, beste bitamina batzuk bezala. Gorputzak dosi handiak hartzen baditu, hiperkaltzemia sor daiteke kaltzio metaketa odolean, goragalea, oka egitea, ahultasuna, hezurretako mina eta baita giltzurrun-kalkuluak ere.

Gehienez ere 4.000 UI (100 mikrogramoko nazioarteko unitateak) har daitezke egunean, pertsona heldu osasuntsuentzat eta 9 eta 18 urte bitarteko gazteentzat, eta 1.000 UI eta 3.000 UI/egun artean, bederatzi urtetik beherakoentzat. Maila horiek lortzea ezinezkoa da elikagaien edo eguzki-argiaren bidez, eta, beraz, toxikotasuna gehigarrien abusuaren ondorio izan ohi da, eta medikuak gainbegiratuta hartu behar da beti. .

Ebidentzia zientifikoak ez du frogatu D bitamina gehitzeak onura berezirik dakarrenik urritasun-arriskuko faktorerik ez duten biztanleentzat, hala nola, bitamina horren metabolismoari eragiten dioten gaixotasun kronikoak dituzten pertsonentzat, bularreko umeentzat eta haurdun eta adineko batzuentzat.

Medidas de seguridad en el trabajo. Adinarekin gutxiago laburbiltzen da

Egia. Adinekoek gaitasun txikia dute eguzkitan daudenean larruazalean D bitamina sintetizatzeko; izan ere, zahartu ahala, organismoa ez da hain eraginkorra eta okerrago xurgatzen du. Horregatik, adin-talde horrentzat gomendatutako janari-kantitatea gainerakoentzat gomendatutakoa baino handiagoa da. 800 UI 71 urtetik gorako pertsonetan eta 600 UI urtebetetik gorako gainerako biztanleentzat.

Control de la manera de la manera de la medida. D bitaminaren maila maiz kontrolatu behar da

Gezurra. Odol-analisia da defizita dugun jakiteko modu bakarra. Odol-korrontean, D bitamina —bai landare-iturrietatik iristen dena (D2), bai eguzkitik eta animalia-iturrietatik lortzen dena (D3)— 25-hidroxivitamina D (25-OH) izeneko D bitaminaren forma bihurtzen da, eta adierazle horrek gure organismoak duen bitamina horren guztizkoa islatzen du. Espezialista gehienen ustez, maila baxua 20 ng/ml baino txikiagoa da.

Hala ere, odol-probak garrantzitsutzat jotzen dira zenbait talderentzat soilik: adibidez, ospitalean dauden pertsonentzat; gaitz gastrointestinala edo osteoporosia duten pazienteentzat; pisua galtzeko kirurgia izan dutenentzat edo geldirik egon eta kalera irten ezin diren adin txikikoentzat.

Control de la manera de la manera de la medida. Ona da orduetan eguzkitan etzatea

Gezurra. Behar adinako kantitatea lortzeko, eguzkiak egunero hartzen duen denbora aldatu egiten da larruazal-motaren, latitudearen, urtaroaren, eguneko orduaren eta azal-kopuruaren arabera.

El Valentziako Unibertsitate Politeknikoko eguzki-erradiazioari buruzko ikerketa-taldea (EHU)k eguzkitan egoteko behar den denbora aztertu zuen (Espainian nagusi den azal-mota) gomendatutako dosiak lortzeko, eta udaberrian eta udan, besoak, eskuak eta aurpegia jarrita, 5-10 minutu beharko liratekeela ezarri zuen. Urrian 30 minutu beharko genituzke eta neguan bi ordu baino gehiago.

Oro har, Eguzkitan ibilaldi labur bat egin (astean hiruzpalau egun) eta D bitamina ugari duten elikagaiak sartzen dituzten pertsonek maila egokiak izaten dituzte .

Medidas de seguridad en el trabajo. Eguzkiaren babesak blokeatu egiten du D bitaminaren xurgapena

Egia. Eguzkitik babestea funtsezkoa da eguzkiari kalterik ez egiteko (azaleko minbizia, erredurak edo zahartzea), eta D bitaminaren sintesia blokeatzen du. Kontua ez da fotobabeslea ez erabiltzea, baina tarte bat kontu handiz ematea. Ez dugu esposizio luzerik behar D bitamina eskuratzeko; beraz, apiriletik urrira bitartean, adibidez, babesik gabe atera gaitezke kalera, eta eguerdiko orduetan ibilalditxo bat egin dezakegu eskuak, aurpegia eta besoak agerian utzita.

Control de la manera de la manera de la medida. D bitaminak covid-19tik babesten du

Gezurra. Cochranek egindako zientzia-azterketen arabera, ez dago behar adina datu covid-19 prebenitu edo tratatzeko D bitaminaren osagarriak gomendatzeko . Nazioarteko zenbait ikerketak erakutsi dutenez, 19 kolide larria zuten ospitaleratutako pertsonek ere D bitamina gutxi zeukaten; hala ere, gaixotasun hori garatzeko arrisku-faktoreak bitamina horren urritasuna izateko arrisku-faktore berak dira (zaharrak, lehendik dauden gaixotasunak dituzten pazienteak, hala nola diabetea, arnas gutxiegitasuna edo gibeleko eta giltzurrunetako patologiak); beraz, zaila da zehaztea defizita arrisku-faktore bat den.

Control de la manera de la manera de la medida. Bitamina horrek lotura estua du depresioarekin

Gezurra. Egun batetik besterako aldarte-aldaketak gauza arrunta dira biztanle gehienentzat. D bitaminak dopamina eta serotoninaren sintesian parte hartzen du , gogo-aldartearekin zerikusia duten neurotransmisoreak; beraz, edozein pertsonak izan dezake gogo-beheraldia eguzki-izpiak desagertzen direnean. Baina urtaroko asaldura afektibo batek, argi-orduen murrizketarekin zerikusia izan dezakeenak, ez du depresioarekin zerikusirik. .

Ez dago datu erabakigarririk baieztatzeko bitamina horren urritasun bat patologia hori jasateko arrisku-faktoretzat har daitekeela, edo gehigarri bidezko tratamendu batek depresioaren sintomak tratatzen lagun dezakeela, faktore batzuen konbinaziotik sortzen den nahastea (familiakoak, biologikoak, psikologikoak eta sozialak).