Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Emakumea eta kirola: berdintasunaren erronka

Jarduera fisikorik eza da munduko heriotza-tasaren laugarren arrisku-faktorea, eta emakumeak dira gehien sufritzen dutenak. Espainian, nesken eta nerabeen % 83k ez du kirola maiz egiten
Egilea: Sonia Recio 2023-ko martxoak 8
mujer y deporte desigualdad
Kirol-jardueran ere bada genero-aldea. Eguneroko errutinetan ariketa fisikoa sartzea, askotan, gehiegizko ahalegina da emakumeentzat. Emakumezko kirolari profesionalek ere ez dute erraza: Joko Olinpikoetara arte (JJ. OO.) 2021etik, parte hartu duten emakumeen ehunekoa ez da gizonena bezalakoa izan.

Kirola onuragarria da edozein gizakirentzat. Osasunaren Mundu Erakundearen arabera (OME), jarduera fisikorik eza da munduko heriotza-tasaren laugarren arrisku-faktorea. Eta ohartarazten du planeta osoko populazio helduaren % 27,5 ez-aktiboa dela (Espainian, % 26,8). Zehazki, Nazio Batuen erakundeak arrisku handiko populazio-sektore gisa identifikatzen ditu emakumeak.

Kirola egitean genero-berdintasuna izatea kontu garrantzitsua da. UNESCOren 38. Konferentzia Orokorrak (2015) onartu zuen Gorputz Hezkuntzaren, Gorputz Jardueraren eta Kirolaren Nazioarteko Gutuna. Bertan jasotzen denez, “aukera-berdintasuna egon behar da gorputz-hezkuntzaren, jarduera fisikoaren eta kirolaren arloko ikuskapen- eta erabaki-maila guztietan parte hartzeko eta parte hartzeko, bai jolaserako, bai osasuna sustatzeko, bai errendimendu handiko helburuetarako” eskubide hori haur eta emakume guztiek errespetatu behar dute. Kirolaren arloan genero-aldea haustea gizarte osoaren konpromisoa da.

Emakumezko kirolariak: berdintasunaren podiumerantz

Emakumeek ez dute erraza izan kirol-arloan (beste hainbatetan bezala). 1900era arte, Parisen, ez zuten Joko Olinpikoetan parte hartu; modu lekukoan eta ez-ofizialean egin zuten. 22 emakumek baino ez zuten parte hartu bi diziplinatan: tenisa eta golfa. Eta hori guztia, nahiz eta Pierre de Coubertin izan, JJen sortzailea. OO. modernoak, “emakumeak estadio batean egotea antiestetikoa, interes gutxikoa eta okerra zela” uste zuena.

Amsterdamen egindako 1928ko Jokoetara arte itxaron behar izan zen, emakumeak domina bat lortzeko borrokan ikusteko. Ia 300 ziren (parte-hartzaileen %10 txikia), eta eskrima, gimnasia, igeriketa, jauziak eta atletismoa erabiltzen zituzten. Desberdintasuna hain zen handia non Alice Melliat emakumeen kirolaren aitzindaria baitzen, Emakumezkoen Munduko Jokoak Pragan 1930ean eta Londresen 1934an egitea erabaki baitzuen.

1976ra arte ez ziren hasi emakumeak presentzia handiagoa izaten kirol olinpikoetan. Montrealen hitzorduan, 1976an, atleten % 20 emakumeak ziren. 1988an, Calgaryn, portzentajea %25era igo zen, eta 1996an, Atlantan, %35era iritsi zen. Tokioko azken jokoetan, 2021ean jokatu ziren, eta ez 2020an, pandemiaren ondorioz; parte hartu zuten emakumeen errekorra %48 izan zen.

Emakumezkoen presentzia handiagoa duten kirolak

‘Espainiako emakumeen kirolaren I. erradiografiaren’ arabera, Espainiako neska eta nerabeen % 83k ez du kirola maiz egiten. Francisco de Vitoria Unibertsitateak (UFV) eta Women’s Sports Institutek (emakumeek egindako kirola bultzatzen duen mugimendua) egindako txostenak ere nabarmentzen du egoera hori, nahiz eta ez hain nabarmena izan, lanbide-eremuan ere gertatzen dela: gure herrialdean 2020an zeuden kirol-lizentzien % 23,5 baino ez ziren emakumezkoak (900.000 baino gehixeago).

% 23,5 horretatik, lizentzia gehienak gimnasia (% 90), boleibola (% 75,3), hipika (% 69,2) eta patinajea (% 61,9) dira. Gainera, igeriketa (% 46,4), atletismoa (% 44,7), surfa (% 43,8), badmintona (% 39,4), eskubaloia (% 36), padela (% 36), saskibaloia (% 34,5) eta mendia eta eskalada (% 33,9) dira emakume federatuek gehien aukeratzen dituzten diziplinak.

Emakumeen kirol praktika bultzatzea

Kirol-esparru guztietan emakumeen parte-hartzea sustatzeko eta areagotzeko, Kirolaren Kontseilu Nagusiak (CSD) Universo Mujer III programa du. Ekimen honen bidez berdintasunezko gizartea lortu nahi dute, non emakumea eta kirola herrialdearen hazkundearen funtsezko parte diren.

kirol eta patinajeko emakumea
Irudia: Daniela Barbosa

Unibertsoa Emakumea III programa jarduera-ildo hauetan garatzen da:

  • Emakume kirolarien prestakuntza.
  • Kirol-garapenerako plan bat, oinarritik eliteraino. Besteak beste, nesketan eta emakumeetan kirola ahalik eta gehien zabaltzea eta praktikatzea lortu nahi du planak.
  • Kirola (txapelketak, ligak eta txapelketak) eta Espainiako emakumezko kirolariak ikusaraztea eta sustatzea.
  • Lidergoa kirol erakundeetan.
  • Emakumea, osasuna eta kirola. Helburua da kirol-jardueraren onurak eta bizimodu osasungarriak nabarmentzea edozein adinetan. Kirola ere genero-indarkeriari aurrea hartzeko aukera gisa baloratzen dute.

Zer ekarpen egiten dio kirolak emakumearen osasunari?

Emakumeengan jarduera fisikoa egitea oso onuragarria da haien ongizate fisiko eta mentalerako. Emakumearen Osasunerako Bulegoak (OASH) nabarmentzen duenez, gaixotasun askoren arriskua murrizten lagun dezake, hala nola kardiopatiak eta garun-hodietako istripuak. Halaber, depresioaren, 2. motako diabetesaren eta hipertentsioaren sintomak arindu ditzake.

OASH erakundeak gomendatzen die emakumeei astero gutxienez 150 minutuko jarduera fisiko aerobikoa, intentsitate ertainekoa, eta 75 minutuko jarduera aerobikoa, intentsitate bizikoa. Gainera, muskuluak indartzeko ariketak gomendatzen ditu, astean bitan edo gehiagotan.

Urteak bete ahala, batez ere menopausiatik aurrera, OASH erakundeak entrenamenduen denbora eta intentsitatea handitzearen alde egiten du. Gainera, oreka-ariketak bereziki garrantzitsuak dira adin heldu batera iristean, erortzeko arriskua murrizten baitute.

Kirola emakume seniorretan:

  • Hezur sendoei eustea.
  • Aldaka ez haustea.
  • Artritisak eragindako mina arintzea.
  • Buruko gaixotasunak izateko aukerak murriztea.