Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola prebenitu hartutako kalte zerebrala: bere arrisku-faktoreen arreta eta kontrola

Istripu zerebrobaskularrak eta traumatismo kranioentzefalikoak dira kasu gehienak. Horregatik, erne egon behar dugu eta neurriak hartu behar ditugu horiek prebenitzeko.
Egilea: Fegadace 2022-ko martxoak 23
ictus dano cerebal
El hartutako kalte zerebrala garuneko bat-bateko lesio bat da. Osasuntsu jaio ziren pertsonengan bat-batean agertzen da, eta hainbat ondorio ditu, lesionatutako garunaren azaleraren eta grabitatearen arabera. Ondorio horiek hautematean eta alterazio fisiko, kognitibo eta emozionaletan arazoak sortzen dituzte. Hartutako kalte zerebralaren prebentzioaren oinarria arrisku-faktoreen arreta, prebentzioa eta zainketa izango da, bai eta hori eragiten duten kausak ere, artikulu honetan José Antonio Fernández Delgado, Ourenseko Renacer Garuneko Dano Elkartearen gizarte-hezitzaileak azaltzen duenez. .

Hartutako kalte zerebrala kausa anitzekoa da. garuneko hodietako istripuak, traumatismo kranioentzefalikoak, tumoreak eta anoxiak kasu gehienak hartzen dituzte, eta, beraz, erne egon eta beti kontuan hartu beharreko neurriak hartu behar ditugu. Baina, nola egin aurre hartutako kalte zerebrala eragiten duten kausei?

Nola prebenitu iktusa, hartutako kalte zerebralaren kausa nagusia

Garuneko kaltearen arrazoi nagusia iktusa garuneko eremu batean odol-fluxua bat-batean eteten denean gertatzen da.

Prebentzioa posible da. Hau kalkulatzen da: kasuen %80 inguru saihestu litezke haien arabera arrisku-faktoreak eta gure bizi-kalitatea hobetuko duten zenbait jarraibideri jarraituz, hala nola jarduera fisikoa erregulartasunez egitea.

Iktusaren arrisku-faktoreak

Zenbait zer arrisku-faktoretan ezin dugun esku hartu :

  • adina: arriskua handiagoa da 60 urtetik aurrera.
  • sexua: gizonezkoetan emakumezkoetan baino gehiago gertatzen den arren, heriotza-tasa handiagoa da emakumeen artean.
  • aurrekari familiarrak: iktus-arriskua handiagoa da familian kasuak izatean.

Horregatik, alda daitezkeen arrisku-faktoreetan esku hartu behar dugu:

  • Kolesterola . Kolesterol altua iktusaren arrisku-faktore nagusietako bat da. Oso garrantzitsua da mailak arrastoan gordetzea. Horretarako, aldian behin kontrolak egin behar ditugu, eta gure medikuari galdetu zer egin behar dugun horiek murrizteko.
  • Hipertentsioa . Beharrezkoa da gure arteria-tentsioa erregistratu eta kontrolatzea, eta are gehiago hipertentsiorako joera badugu. Iktusa izan zuten pazienteen % 67k presio arteriala handia dela kalkulatzen da.
  • Tabakismoa . Faktore horrek iktus-arriskua bi edo lau aldiz handitzen du. Erretzea txarra da, baldintzarik gabe. Tabakoa uztean biriken edukiera eta zirkulazioa hobetzen dira, eta gaixotasun kardiobaskularren eta minbiziaren arriskuak murrizten dira.
  • Diabetesa . Iktus arriskua 1,8 eta 6 aldiz handitzen du. Diabetikoek ateroesklerosia izateko arrisku handia dute, eta are gehiago hipertentsioa, kolesterola eta obesitatea agertzen badituzte.
  • Estresa . Estresaren eraginpean egotea oso kaltegarria izan daiteke gure garunarentzat. Gogo-aldarteari, arteria-presioari, immunitate-sistemari, garuneko gaixotasunekiko erresistentziari, gaitasun intelektualei, ongizate emozionalari eta abarri eragiten die.
  • Loa . Errutina osasungarriak ezarri behar dira orduan eta iraupenean, eta arreta jarri behar da iktus bat agertzean modu negatiboan eragingo duten nahasteak agertzen direnean.
  • Alkohola . Alkoholaren kontsumoak, erregularra nahiz puntuala izan, odol-presioa handitzen du, eta, gainera, beste arrisku-faktore batzuk agertzen badira, ikaragarri handitzen da iktusa izateko aukera.
  • Pisua . Obesitateak arriskua 2,5 aldiz handitzen du, eta gorputz-masaren indizea igotzen den puntu bakoitzeko handitzen da arriskua.

Nola mantendu kontrolpean

Beraz, egin beharreko ekintza nagusiak zuzeneko lotura dute arrisku-faktore aldagarrien arretarekin:

  • Dieta osasungarria izatea.
  • Ariketa fisikoa egitea erregulartasunez.
  • Gure pisua kontrolatzea.
  • Erretzeari uztea.
  • Arteria-presioa zaindu.
  • Gure kolesterol-maila berrikusi.
  • Aztertu odoleko azukre-maila.
  • Alkoholaren kontsumoa murriztea.
  • Estresa eta loaren kontrola gutxitzea.

Nola prebenitu traumatismo kranioentzefalikoak, hartutako kalte zerebralaren bigarren arrazoia

Bat traumatismo kranioentzefalikoa garezurreko egituren gaineko lesio fisikoa da, eta, indarraren eta kaltearen arabera, koma-egoera eta garuneko edema .

Los trafiko istripuak, lan istripuak, erasoak eta erorketak. traumatismo kranioentzefaliko gehienen atzean daude. Eragindako pertsonen %80 20 eta 35 urte bitarteko gazteak dira. Nahiz eta jatorriaren arabera zenbait gomendio egon, saiatzen eta bideratzen ere saiatu behar dugu. prebentzio-neurriak gertaeran eragiteko.

Zirkulazio-istripuak

Zirkulazio-istripuak traumatismo gehienen atzean daude. Nola saihestu? Ondoko jarduketek trafiko istripuaren arriskua murriztuko dute eta, beraz, arrazoi horrengatik traumatismoa izateko arriskua:

  • Gure ibilgailuaren segurtasun aktibo eta pasiboko neurriak ongi kontrolatzea.
  • Zirkulazio arauak errespetatzea
  • Arreta galaraztea.
  • Alkoholaren eta drogen eraginpean ez gidatzea (zirkulazio-istripuen %60 arrazoi horrengatik gertatzen dira).

Arrisku-jarduerak

  • n arriskuko kirol jarduerak praktika ez-profesionalean bada ere, jardueraren arabera dauden norbera babesteko ekipoak erabili behar ditugu.
  • Lerro berean, arriskuko lan jarduera Betiere, enpresan indarrean dagoen Segurtasun eta Osasun Prebentziorako arau eta planaren arabera, NBEak, banakako eta taldeko babes-neurriak eta lan-jarduera bakoitzerako jarduera-protokoloak erabili behar ditugu, traumatismo kranioentzefalikoa izateko arriskua minimizatzeko.

Erorketak

(e)n adineko pertsonak Halaber, oso garrantzitsua da erorketak gertatzeko arriskua kontuan hartzea. Horregatik, hau egin beharko dugu:

  • arreta jartzea sendagaien albo-ondorioetan.
  • gure ikusmenaren urteroko berrikuspena egitea.
  • estropezu egin dezaketen objektuak gure etxetik kentzea.
  • kontuz ibili irristakorrak diren lurrekin.
  • luzaroan atseden hartu ondoren, kontuz altxatu.