Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia > Osasun-arazoak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

10 aholku zaintzaileetan burnoutaren sindromea saihesteko

Pertsona maite baten zaintza iraupen-lasterketa bat da: burnoutaren sindromea zer den azalduko dizugu, zaintzaileari nola eragiten dion eta zer egin behar den lehenengo metroetan ez hondatzeko.

sindorme burnout cuidadores que hacer Irudia: Engin Akyurt

Beste pertsona bat zaintzea esperientzia positiboa, hunkigarria eta atsegina izan daiteke, baina egia da, askotan, estres, antsietate, depresio, frustrazio eta antzeko egoerak eta aldiak izaten dituzten zaintzaileak izaten direla. Hori gertatzen ez denean, pertsona horiek aldaketa fisiko, emozional eta sozialak izaten has daitezke, bizitzako alderdi asko desorekatzeko gai direnak. Horri deitzen zaio zaintzaile errearen sindromea edo burnoutaren sindromea.

Zer da burnout sindromea?

Termino hori Herbert Jk sortu zuen lehen aldiz. Freudenberger, AEBetako psikiatra, 1974an, klinika batean drogak uzten laguntzeko boluntario-talde bat nola sentitzen zen deskribatzeko. Urtebete eman ondoren, haietako asko nekatuta zeuden, erraz haserretzen ziren eta pazienteekiko jarrera mespretxagarria eta haiek saihesteko joera izan zituzten.

Hiru urte geroago, 1977an, Christina Maslach psikologo estatubatuarrak termino horren berri eman zuen Ameriketako Psikologo Elkartearen (APA) urteko kongresuan. Mendekotasun-egoeran dagoen senide bat zaintzen eta harekin bizi den pertsonak jasaten duen higadura emozional eta fisiko sakonari buruz hitz egiteko egin zuen, estres (gehiegizko esfortzu-egoera) etengabearen ondorioz.

Erreserba psikologiko eta fisikoen higadura desegoki hori, gaixo kroniko baten zainketan neurrigabeko gainkargaren ondorio gisa, estres jarraitu kronikoaren ondoriotzat hartzen da. Ohiko lan monotonoak eta errepikakorrak egiteagatik sortzen da, zainketen azken emaitzaren gaineko kontrol faltaren sentsazioarekin, zaintzailearen erreserba psikofisikoak ahituta.

Nola egin diezaiokegu aurre egoera horri?

Sei urratsetan laburbildu dugu:

  • 1. Alarma-zeinuak antzematea.
  • 2. Laguntza eskatu eta lagundu.
  • 3. Zainketari mugak jartzea.
  • 4. Osasun fisikoa zaintzea.
  • 5. Osasun psikikoa zaintzea.
  • 6. Gizarte osasuna zaintzea.

Burnout: hauek dira alarma-seinaleak

Gure erreserbak gastatzen hasten direla adieraz diezaguketen alarma-seinaleei kasu egin behar diegu. Hauek dira kontuan hartu beharreko batzuk:

  • Energia galtzea, neke kronikoa, etengabeko nekearen sentsazioa… Lo-arazoak; apetitua handitzea edo gutxitzea.
  • Isolamendu soziala, beste pertsona batzuekin jarduera errazak eta atseginak partekatzeko gogorik ez izatea.
  • Edarien, tabakoaren, lotarako pilulen edo bestelako botiken gehiegizko kontsumoa.
  • Arazo fisikoak: palpitazioak, eskuen dardara, digestio arazoak, oroimen arazoak eta kontzentratzeko zailtasunak.
  • Jarduera atseginekiko interes txikiagoa: tristura edo urduritasun sentimenduak gainditzeko zailtasuna, umore edo aldarte aldaketak maiz, erraz haserretzea.
  • Familiako eta konfiantzako pertsonak maizago tratatzea. Xehetasun txikiei garrantzi gehiegi ematea.
  • Zaintzaz kanpoko arrazoiengatik justifikatzen diren sintoma fisiko edo psikologikoak ez onartzea.

Zer egin burnout sindromeari aurre egiteko

Egoera horri aurre egitea beti erraza ez den arren, eta nahiz eta zaintzaile askok ongizate handiagorako urratsak emateko denbora edo ezintasun-sentsazioa izan, hemen hamar aholku ematen dizkizuegu gure osasuna alor guztietan zaintzeko:

  • 1. Informazio egokia bilatu; gaixotasunari, prozesuari eta abarri buruz zenbat eta informazio gehiago izan, orduan eta seguruago sentituko zara. Beldur aurreratuak kontrolatzen saiatzea. Orain eta hemen jarri arreta.
  • 2. Lehentasunen arabera antolatzea; erabakiak hartzea, denbora modu eraginkorrean antolatzea eta astialdia astero ezartzen saiatzea.
  • 3. Lagunekin edo familiako beste kideekin harremanak izatea.
  • 4. Bizimodu osasungarria izatea: elikadura, loa eta ariketa fisikoa.
  • 5. Gure emozioak entzun, ez kasurik egin eta bide egokien bidez adierazten saiatu. Autoexijentzia-maila jaistea eta errua ez botatzea. Norberari enpatia, oroimena, barkamena eta ulermena aplikatuz.
  • 6. Bakardade sentimenduen aurrean, beharra modu egokian adieraztea: zaintzaile-zainketa lotura positiboa komunikatu, partekatu eta indartzea.
  • 7. Gaixotasuna edo ezgaitasuna, hau da, mendekotasun-egoera, arrotz bat da, eta harekin bizitzen eta onartzen ikasi behar duzu: zainketa prozesu gogorra da, baina aberasgarria, eta inoiz ez gara lehen bezala izango.
  • 8. Arazo bera duten senideekin harremanetan jartzen saiatzea, emozioak eta zainketak partekatuz.
  • 9. Zainketak eskuordetzea: laguntza eskatu, erantzukizunak partekatu.
  • 10. Aldaketa txikiak berehala behatzeak aldaketa handietara egokitzen lagunduko dizu.

Zeure burua zaintzeko eta hobeto sentitzeko, aukeratu ekintza atsegin eta zehatz batzuk eguneroko bizitzan, minutu gutxi batzuk beharko dituzunak: gustuko duzun abesti bat entzutea, irakurtzea, kantatzea, dantzatzea, bainua ematea…; hau da, ongizatea ematen dizun edozein zeregin.

Gainera, oso garrantzitsua da gogoratzea besteari eskaintzen diogun zainketarik onena gure autozainketa dela: gu ondo bagaude, gure zainketen kalitatea hobea izango da eta gure senidea hobeto egongo da. Maite dugun pertsona bat zaintzea iraupen-lasterketa bat da, ezin gara lehenengo metroetan hondoratu… Etengabe eta ahalik eta ondoen egin behar dugu. Zainketa-kopurua ez da beti zainketa-kalitatearen baliokidea.

Etiketak:

burnout

RSS. Sigue informado

Federación gallega de daño cerebral

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak