Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

5 arrisku hondartzan osasunerako

Hondartzara joatea jarduera osasungarria da modu egokian egiten bada; izan ere, bestela, begietako narritadurak edo elikadura-intoxikazioak eragin ditzake.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2017ko uztailaren 24a

Orain dela aste batzuk, eguzkia eta itsasoa gozatzen duten pertsonez beteta daude hareatzak. Hondartzara joatea jarduera osasungarria eta atsegina bada ere, modu egokian egiten bada, prebenitu beharreko zenbait arrisku ekar ditzake, esate baterako, eguzkitan gehiegi egotea, itsasoko uretan begiak narritatzea edo elikadura-intoxikazioak. Hondartzako egun baten mehatxu nagusiak zein diren eta nola prebeni daitezkeen azaltzen du artikuluak.

Irudia: gurinekekin

1. Eguzkiaren zuhurtziagabekeriazko esposizioa

Eguzkiarekiko esposizioa, berez, ez da kaltegarria; ondorio positiboak ditu neurriz hartzen bada eta nola babestu badakigu. Horrela bakarrik saihestuko da eguzkitan luzaroan egoteko arriskua, larruazaleko minbizia eragiten duen arrisku faktorerik garrantzitsuenetako bat, batez ere aldizkako esposizio-eredu bati lotua, baina intentsitate handikoa, erredurak eragiten dituena. Melanoma da tumore gaiztoetako bat, baina ez da jaisten, nahiz eta prebentzio-kanpaina ugari egin, eguzki-izpietatik ondo babestearen garrantzia nabarmentzen baitute.

Kontuz ibili behar da eremu horretan, eta, horretarako, arreta berezia jarri behar zaie haurrei eta adinekoei, 11:00etatik 16:00etara, eta, hala, arreta berezia jarri behar zaie, deshidratazio-koadroak saihesteko.

2. Begiko narritadura itsasoko uretan

Udako beste puntu sentikorra begiak dira; izan ere, eguzki-erradiazioa handitzea, hondartzako harea, itsasoko ura edo eguzki-argi indartsuagoa, besteak beste, areagotu egiten dira begietan. Optiko-Optometristen Kontseilu Nagusiaren arabera, itsasoko ura eta ura lehortuta egoteak hainbat arazo sor ditzake: begi-lausoak, aldi baterako itsutasuna edo konjuntibitisa. Azken hori da patologiarik ohikoena. Birusek edo bakterioek eragindako hantura edo infekzioa da, edo erreakzio alergiko bat, begiak ukitzen dituzten substantzia kimikoei aurre egiteko. Konjuntibitisaren sintoma ohikoenak hauek dira: azkura, lehorra, gorritasuna, gehiegizko jarioa edo ikusmen lausoa.

Esposizio ultramorea metatu egiten da bizitzan zehar, eta begi-lausoen garapenarekin lotuta dago
Garrantzitsua da kontuan hartzea izpi ultramoreak askoz gehiago iristen direla begietara hondartzetan, urak izpi horien ispilu gisa jokatzen baitu. Arriskuak saihesteko, komeni da eguzkitako betaurrekoak erabiltzea, iragazki babesle homologatuak, bisera duten txapelak eta eguneko ordu nagusietan eta gehiegizko orduetan eguzkitan ez egotea. Ez da ahaztu behar, halaber, esposizio ultramorea metatu egiten dela bizitzan zehar, eta kataraten garapen goiztiarrarekin lotuta dagoela.

Begiaren beste mehatxu batzuk itsasoko gatza dira, eta narritadurak eragin ditzake; beraz, bainuan igeri egiteko betaurrekoak erabiltzea komeni da edo uraren azpian begiak ez irekitzea, eta hondartzako hondarra, begian sar daitekeena. Kasu horietan, malkoak artifizialagoak dira, molestiarik arinenak freskatu eta baretzeko.

3. Arriskutsuak diren uretan murgiltzea

Hain zabalduta dauden praktikak, adibidez, kai-muturretatik edo hondartza beretik, bizkarrezur-muineko lesioaren kausa nagusietako bat dira. Madrilgo Autonomia Erkidegoko Ezintasun Fisiko eta Organikoa duten Pertsonen Elkarteen Federazioaren (FAMMA) arabera, igerilekuetan, ibaietan edo itsasoan murgilduta, 15 eta 30 urte bitarteko mutiletan, batez ere, gerta daitezkeen istripu eta muineko lesioen kopurua areagotu egin da, oporrak hasi direlako eta ur-kirolak gehiago egin direlako. Hona hemen federazio honetako zenbait aholku:

  • Ez dadila zakar ibili, eta, egiten bada, gutxienez metro eta erdi sakonetik egin behar da. Ez bota zuhaitzetatik edo balkoietatik.

  • Ez bota burutik sakonera zein den jakin ezean, kolpe batek muineko lesioa eragin baitezake. Hobe da zutik egotea burua baino lehenago. Eta hori egitea erabakitzen bada, funtsezkoa da besoak gorputzaren luzapen gisa jartzea, lepoa eta burua babesteko.

  • Sakonera eta ur arre gutxiko lekuetan ez egotea.

  • Ez bainatu egokiak ez diren uretan edo uretako motorrak edo txalupak ibiltzen diren tokietan.

  • Istripu baten aurrean, lepoa inmobilizatu eta bizkarrezurra ez mugitu. Ez erabili auto partikularrak istripua izan duena eramateko.

Uretan murgiltzeaz gain, itotzea da beste arazo larri bat. Espainiako Salbamendu eta Sorospeneko Errege Federazioak (RFESS) emandako datuen arabera, Espainian itotzen diren heriotzen kopurua 437 izan zen. Horietatik 226 (%52) hondartzan gertatu ziren, batez ere maiatzean, ekainean, uztailean eta, batez ere, abuztuan. Prebentzio-neurri batzuk horretarako prestatutako uretan bainatzen dira, batez ere zaindutako guneetan, eta ez da uretan bat-batean sartzen, batez ere, eguzkia hartu edo jan ondoren.

4. Pícnics arriskudun

Hondartzetan lortzen diren tenperatura altuak dira elikagaietan mikroorganismo patogenoak (batez ere E. coli eta Salmonella) garatzeko baldintzarik onenak, udan izaten diren toxiinfekzio gehienen erantzule baitira. Kontrolpean mantentzeko, komeni da produktu landu berriak kontsumitzea; menu erraza hautatzea, hau da, prestakuntza asko ez izatea eta azpiegitura handirik behar ez izatea; frutak eta barazkiak ongi garbitzea eta eskuak ondo garbitzea, elikagai gordinak kozinatuekin nahas ez daitezen.

Funtsezko alderdi bat da hotz-katea kontserbatzea eta, hozkailu eramangarriekin, hozte-tenperatura mantentzea, hala eskatzen duten elikagaietan. Ez utzi giro-tenperaturan ordubete baino gehiago. Garrantzitsua da neurri horiek beti kontuan hartzea, baina batez ere elikagai sentikorragoak manipulatzean (adibidez, haragiak, hegaztiak edo arrautzak). Gomendagarria da, halaber, botilako ura edatea.

5. Gehiegizko beroa

Beroak, gehiegizkoa eta luzea denean, gorputzaren tenperatura normala mantentzeko egokitzeko esfortzura behartzen du giza gorputza, eta, beraz, gehiago sumatzen da eta zainak dilatatzen dira, Osasun, Gizarte Zerbitzu eta Berdintasun Ministerioaren arabera. Bereziki sentikorrak dira haurrak, adinekoak, haurdun daudenak eta bularreko haurrak, deshidratatzeko arrisku handiagoa baitute. Sintoma nagusiak hauek dira: egarri handia, gosea galtzea, nekea, ondoezaren sentsazioa, buruko mina eta kontzentratzeko zailtasuna.

Hori saihesteko, ur asko edatea gomendatzen du Ministerioak; horrela, izerdiak galdutako gatzak, kolore argiko arropa arina erabiltzea eta eguzkitik babestea saihestuko da.

Etiquetas:

eguzki playa-eu uda

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak