Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

7 ohitura baztertu egin behar dira osasuna hobetzeko

Ohitura batzuek eragin negatiboa dute osasun-egoeran eta bizi-kalitatean

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2017ko ekainaren 05a

Egungo gizartean nagusi den bizi-erritmoak pertsona batzuk osasuntsuak ez diren bizimoduak hartzera eramaten ditu. Ohitura kaltegarriek, denboran zehar mantentzen badira, ondorioak izan ditzakete etorkizunean osasunean eta bizi-kalitatean. Behar adina lo ez egitea, elikadura desorekatua edo bizimodu inaktiboa jarraitzea, besteak beste, gaixotasun jakin batzuen garapenarekin lotzen da. Ondoren, osasuna zaintzeko baztertu beharreko zazpi ohitura kaltegarrienen zerrenda bat aurkezten da.

Irudia: blackreg2

Bizi-ohitura osasungarriek eragin zuzena dute pertsonen osasunean eta haien bizi-kalitatean, orain dela urte batzuetatik hona, alor horretako profesionalak irensten baitituzte. Elikadurarekin, ariketa fisikoarekin edo substantzia toxikoen kontsumoarekin zerikusia badute, frogatuta dago ohitura horiek funtsezkoak direla transmititzen ez diren patologia kronikoen garapenean: obesitatea, gaixotasun kardiobaskularrak edo minbizia. Jarraian, osasunarentzat kaltegarri izan daitezkeen ohitura ohikoenak aipatuko ditugu.

1. Estresatua bizitzea

Estresa fenomeno fisiologiko normala da, mehatxupean dauden estimuluen aurrean organismo batek ematen duen erantzuna. Ez da alderdi kaltegarria, inguruko edozein eskariren aurrean egoera zorrotzak eta azkar erreakzionatzen laguntzen duen egokitze-erantzuna baizik. Baina denboran irauten badu, aktibazio eta antsietate neurrigabea gertatzen da, eta horrek zereginetan eraginkortasunez zentratzeko ezintasuna eragiten du.

Estres eta kezka gehiegi izateak ondorio larriak izan ditzake buru-eremuan eta fisikan: insomnioa, antsietatea, urduritasuna, takikardia, palpitazioak, digestio-alterazioak, kontraktura muskularrak, zefalea, larruazaleko alterazioak, haserrea, umore txarra eta, areago, depresioa.

2. Janari azkarra, mokadutxoak eta azukre gehiegi jan

Fast food, snacks, elikagai prozesatuak eta gozokiak, besteak beste, pertsona askoren ohiko elikaduraren parte dira. Hala ere, gantz, azukre eta kaloria gehiegi hartzeak ondorio kaltegarriak ditu.
Estres eta kezka gehiegi izateak eragin larriak izan ditzake buru eta fisikan

Munduko Osasun Erakundeak (OME), mundu osoan, gizentasun eta diabetesari dagokionez, gero eta azukre gehiago du, eta, gainera, txantxarra, hipertentsioa eta minbizi-kasuak ere bai.

Bestalde, trans gantz gehiegi hartzeak zuzeneko lotura du bihotz-hodietako gaixotasunen arriskuarekin, are gehiago gantz saturatuak hartzea ere handia bada. Etengabeko kontsumoak LDL kolesterolaren maila handitzen du eta HDL (ona) murrizten du.

Errazio handiegiek edo produktu mota horiek dituzten gehiegizko kaloriek ere, bizimodu sedentarioaren eraginez, gorputz-pisuari eragiten diote.

3. Bizimodu sedentarioa izatea

Tabako-ohituraren ondoren, osasunerako bigarren arrisku-faktore garrantzitsuena sedentarismoa da, morbihilkortasunaren arrazoi nagusietako bat. Bizimodu ez-aktiboa egiteak sistema muskulueskeletikoa ahuldu eta etorkizunean artritisa, artrosia eta osteoporosia nozitzeko aukera areagotzen du, obesitatea eta gaixotasun kardiobaskularrak gainera.

Denbora luzez eserita egotea (sei ordu inguru), aisialdiko edo laneko errekerimenduko, frogatu da bost urteko bizi-itxaropena murriztu egiten dela, eta bikoiztu egiten dela 2 motako diabetesa, obesitatea eta/edo gaixotasun kardiobaskularra, ordu gutxiago eserita pasatzen direnen aldean. Pertsona horiek telebista gehiago ikusten dute, ariketa fisiko gutxiago egiten dute eta janari gehiago eta kalitate eskasagoa jateko joera dute.

Hala, ariketa fisikoa erregularki egitea (egunean 30 minutu gutxienez) oso garrantzitsua da, batez ere haurtzaroan. Orain dela gutxi Neurobiologologi of Agin-en argitaratutako azterketa batek dioenez, aipatutako patologiak marratzeaz gain, garuneko egitura eta funtzionamendua alda ditzake, eta horrek osasuntsu mantentzen laguntzen du.

4. Lo gutxi eta gaizki lo egitea

Loaldian, gorputza eta burua birsortzen dira: konortea eten egiten da -osoa edo zatikatua- eta funtzio organikoak gutxitu egiten dira. Prozesu hori etengabe hausten denean, kontzentrazio-gaitasunean, oroimenean eta gogo-aldarteetan aldaketak eragiten ditu: distraituago, suminkorrago eta arreta urritzeko gaitasunarekin, besteak beste.

Baina kalitate txarreko gaueko atsedenak ondorio gehiago ditu. Maila fisikoan ere aldaketak eragiten ditu gorputzeko tenperaturan, bihotz-maiztasuna areagotu egiten da, kortisol gehiago jariatzen da (estresaren hormona deritzona) eta gluzemia mailak handitzen dira (odoleko azukrea).
Gainera, orain dela gutxi egindako ikerketa baten arabera, nahikoa lo egiten ez dutenek gaixotasun fisikoak eta buruko arazoak izateko aukera handiagoa dute.

5. Ez babestu eguzkitik

Komunitatean parte hartzea eta beste pertsona batzuen konpainiaz gozatzeak zoriontasuna hurbiltzen du

Larruazal beltzarantzeko azala modan dago, baina ondorio arriskutsuak izan ditzake. Gehiegizko eguzki batek, fotobabes egokirik gabe, garaiz zahartzea, alergiak, begietako arazoak eta erredurak eragiten ditu, eta larruazaleko minbizia izateko arriskua areagotzen du.

Gure herrialdean, urtean 4.000 melanoma kasu izaten dira, eta kopuru hori hazten ari da; izan ere, urtean horrelako minbizi mota horren bederatzi kasu gehiago detektatzen dira 100.000 biztanleko. Dermatologiako eta Benereologiako Espainiako Akademiako Azal Sanoa Fundazioak azpimarratu du tumore horien %80 txikitatik gutxitu daitezkeela fotofabesarekin, eguzkiarekiko esposizio desegokiak kalte metakorrak eta iraunkorrak eragiten baititu larruazalean.

6. Gosaritan gosaldu

Ez dira gutxi egunean otordu bat edo bi ateratzen diren pertsonak. Presak aitzakia hartuta, gosaria da ahaztuena. Hala ere, funtsezkoa da eguna hasteko: ez gosaltzea nutrienteen maila desegokia eragiten du -batez ere karbohidratoak eta proteinak- eguneko lehen orduetan, garunak ongi funtziona dezan.

Gaueko baraurik gosaltzen ez bada, intsulinaren eta glukosaren mailak pixkanaka jaisten ari dira, eta, besteak beste, funtzio kognitiboaren alderdietan eragin dezakeen nekearen erantzuna eragin dezake. Horrek garrantzi handia du haurren eta nerabeen errendimendu akademikoan. Askok ez dute gosaltzen gose faltagatik, eta nekea, lo-sentsazioa eta eskolako orduetan zereginetan kontzentrazioari eta arretari eusteko zailtasuna adierazten dute.

7. Bakartia izatea

Bakardadeak, batez ere aukeratu ez bada, osasun fisiko eta psikikoan eragiten du. Konpainiarik gabe bizitzea, metabolismoan eta nerbio-sisteman eragiten duten bizi-ohitura txarrez. Bakarrik sentitzeak depresio-arrisku handiagoa sortzen du, eta nabarmen handitzen du funtzio kognitiboak pixkanaka galtzeko arriskua.

Aitzitik, komunitatean parte hartzea eta beste pertsona batzuen konpainiaz gozatzea, familiakoak edo lagunak izatea, zoriontasuna gerturatzen dute. Duela gutxi, Proceedings of the Royal Society-n argitaratutako azterketa britainiar baten arabera, aurrealdeko azala (begien gainean dagoen garunaren zatia) zenbat eta lagun gehiago izan, orduan eta garatuago dago. Barre egitea oso ohitura gomendagarria da, eta eragin positiboa du arlo fisiko eta psikologikoan.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak