Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Aire zabaleko kirola: higiene aholkuak, maskarak eta segurtasun tarteak

Kirola modu seguruan egiteko, higiene-neurri batzuk hartu behar dira, eta jakin behar da zer maskara erabili eta mantendu behar diren distantziak, ariketa motaren arabera aldatzen direnak.

correr mascarilla coronavirus Irudia: Mircea Iancu

Guztiz deseskalatuta gaude, eta eguneroko bizimoduak nolabaiteko normaltasuna berreskuratzen du. Pertsona askorentzat, normaltasun hori da familia eta lagunak berriro ikustea, kanpoan paseatzea, joatea (azkenean!) ile-apaindegira edo kafe bat aire zabalean edatea, taberna bateko terrazan. Beste askoren ustez, normaltasuna kirolari lotuta dago. Aire zabalean praktikatzeko baimena eman zenetik, jende asko ikusi dugu korrika, bizikletaz, konbara salto eginez edo luzaketak eginez, nahiz eta beti ez diren mantendu segurtasun-tarteak eta ez dirudi maskarak erabiltzean aho batez hartu denik. Zein dira distantzia horiek? Aldatu egiten dira ariketa-motaren arabera? Maskarak erabili behar dira? Jarraian, zalantza horiei adituen gomendioekin erantzungo diegu.

Hilabete honen hasieran, Espainiako Kirol Medikuntzaren Elkarteak (SEMED) eta Medikuen Elkargo Ofizialen Kontseilu Nagusiak (CGCOM) gida oso bat argitaratu zuten kirol-jarduerara segurtasunez itzultzeko moduari buruz. Dokumentua profesionalentzat da, eta hainbat kasu hartzen ditu bere baitan —taldekako kirolak, kontaktukoak eta material partekatuko entrenamenduak barne—, baina gomendio interesgarri asko daude zaleen artean ere aplika daitezkeenak.

Egun hauetan kaleetan eta parke batzuetan ikusten ditugun kirolak, hala nola korrika egitea edo bizikletaz ibiltzea, arrisku txikikotzat jotzen dira kutsadurari dagokionez, banakakoak direlako eta aire zabalean egiten direlako. Hala ere, “arrisku txikia” ez da “zero arriskua”. Gogoan izan behar da, adituek diotenez, kirola oso intentsitate handiko esfortzu fisikoa dela, eta horrek gure arnasketarekin mugitzen dugun aire-kantitatea aldatzen duela. “Atseden-egoeran, heldu batek 5-7 litro mugitzen ditu minutuko. Esfortzu moderatu eta bizian, kirolari batek minutuko 150 litro baino gehiago mugiarazten ditu, eta batzuek, 250 litro ere bai, eta askoz indar handiagoz kanporatzen dute jaurtitako airetik, eta askoz ere indar handiagoz xurgatzen dute arnastutako airea. Horregatik, bakarrik atera arren, zenbait neurri hartu behar dira.

Kirola eta segurtasun tarteak

Atseden-egoeretarako gomendatutako segurtasun-tartea (adibidez, okindegian sartzeko buztana egiten dugunean) 1,5-2 metrokoa da. Baina ariketa motaren eta birusa zabaltzeko gaitasunaren arabera handitu behar da (arnasketaren edo izerdiaren bidez). Gidan, adituek hau gomendatzen dute:

  • Neurriz korrika egiten badugu, 5-6 metroko tartea utzi behar dugu aurrean dugun pertsonarekin edo atzetik dugunarekin.
  • Gogor lasterka eginez gero, distantzia 10 metrora handitu behar da pertsona horiekiko.
  • Beste korridore bat aurreratzen badugu edo harekin gurutzatzen bagara, segurtasunhorizontala 3 metrokoa izan behar da.
  • Abiadura ertainean bizikletan ibiliz gero, 20 metroko tartea utzi behar dugu aurrean ditugunekiko edo gure ondorengoekiko.
  • Abiadura handian egiten badugu txirrindularitza, 30 metrotik gorako distantzia gomendatzen da.

Zer maskara erabili ariketa egiten dugun bitartean?

Maskarak babes-elementuak dira, baina “kirolean muga handiak ditu” diote adituek, eta “entrenamenduak horretarako aukera ematen duenean” maskarak erabiltzea gomendatzen dute. Alde horretatik, gidaren egileek maskara medikoak (kirurgikoak) edo higienikoak erabiltzea gomendatzen dute, “erabiltzeko jarraibideei kontu handiz jarraituz”, bestela ez baitira eraginkorrak eta segurtasun-sentsazio faltsua ematen baitigute. Gure aukera nagusia izan beharko lukete, ahoa, sudurra eta kokotsa estaltzen baitituzte, “pertsonen artean agente infekzioso baten transmisioa mugatzen duen hesi bat bermatuz”. Aldiz, ez da komeni iragazteko maskarak erabiltzea, esfortzuko arnasketa eragozten baitute.

Noiz jarri behar da maskara, eta noiz ez?

SEMEDen eta CGCOMen gidak gomendio hauek ematen ditu:

  • Ez da maskararik erabili behar banakako kiroletan, pertsonen arteko 6 metroko distantzia mantentzeko arazorik ez dagoenean.
  • Maskara kirurgikoa erabili behar da banakako kiroletan, pertsonen arteko distantzia mantentzea zaila denean, eta taldeko eta kontaktuko kiroletan.

Gainera, autoreek diotenez, “maskarak ez dira lepoan eraman behar, ez eta poltsikoan edo beste edozein lekutan atera edo gordetzea ere, geroago berriz jartzeko”. Aitzitik, erabilera hori higiene-neurri orokorren segimendu zorrotzarekin lotuta egon beharko da beti. Eta zein dira neurri horiek?

  • Garbitu eskuak jarri aurretik.
  • Erabiltzen den bitartean, estali ahoa, sudurra eta kokotsa. Garrantzitsua da aurpegira ondo egokitzea.
  • Ez ukitu maskara jantzita dagoen bitartean.
  • Baztertu maskara bustita dagoenean.
  • Maskara ez berrerabili, berrerabilgarriak direla adierazten ez bada (kasu horretan, adierazten den garbiketa- eta desinfekzio-tratamendua egin behar da).
  • Kendu maskara atzeko aldetik, aurrealdea ukitu gabe.
  • Bota maskara horretarako adierazten den ontzi espezifikora.
  • Eskuak garbitu.
  • Gogoratu ez dela komeni maskara lau orduz baino gehiagoz erabiltzea.

Kiroleko beste higiene-neurri batzuk

Espainiako Kirol Medikuntzaren Elkarteak eta Medikuen Elkargo Ofizialen Kontseilu Nagusiak gogorarazi dute higiene-neurriak funtsezkoak direla. Oinarrizkoez gain (eskuak garbitzea, aurpegia, begiak eta sudurra ez ukitzea, elkar ukituz ez agurtzea, ukondoa tolestean eztul egitea), kirolean erabiltzen ditugun jantzien garbiketa zaindu behar da. “Entrenamendu-arropa higiene-neurri egokiekin tratatu behar da”, esan dute. Horrek esan nahi du, erabili ondoren, beste arropa batzuez gain eta 60 °C-an garbitu behar direla, eta oinetakoak kontu handiz desinfektatu behar direla ukipen-desinfektatzaileekin (gel hidroalkoholikoa, lixiba…).

Nolanahi ere, “eskuetako higienea da infekzioa prebenitzeko eta kontrolatzeko neurri nagusia”. Garrantzitsua da eskuak maiz garbitzea eta etxera itzuli bezain laster egitea. Adituek ere azazkal labur eta zainduak eramatea gomendatzen dute, eta eraztunak, eskumuturrekoak, erlojuak edo bestelako apaingarriak ez erabiltzea. Eta gogorarazi dute eskularruak erabili izanak ez duela esan nahi kendu ondoren eskuak behar bezala garbitu behar ez direnik.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak