Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elkarrizketa

Antonio Hernández Mijares, Valentziako Doctor Peset Unibertsitate Ospitaleko Endokrinologia Zerbitzuko burua.

Kolesterola baxua izatea da arrisku kardiobaskularreko bigarren faktore garrantzitsuena.
Egilea: Clara Bassi 2011-ko irailak 6
Img antoniohernandez
Imagen: CONSUMER EROSKI

Kolesterol kaltegarria (LDL kolesterola) kontrolatzea, odolean maila baxuan egon dadin, kolesterol ona (HDL kolesterola) altua izatea bezain garrantzitsua da. Revista Española de Cardiología aldizkarian (Sociedad Española de Cardiología (SEC) argitaratu zen ofizialki) zabaldu den azterlan baten arabera, kolesterol-maila ona txikia izatea da bigarren arrisku-faktore garrantzitsuena, odoleko azukre-maila (gluzemia) handia izan ondoren, sindrome metabolikoarentzat. Hiru faktore edo arrisku kardiobaskularreko hiru faktore edo gehiago biltzen ditu nahaste horrek, eta bihotzeko infartua edo bestelako bihotzeko arazoak izateko aukerak areagotzen ditu, hala nola bularreko angina, Antonio Hernández Mijares Valentziako Unibertsitateko Medikuntza Saileko katedradunak eta Valentziako Doctor Peset Unibertsitate Ospitaleko Endokrinologia Zerbitzuko buruak azaldu dute elkarrizketa honetan. Gainera, kolesterol-maila onuragarria erregulatzeko botikarik ez dagoela ohartarazi du. Aukera bakarra bizimodu osasungarria izatea da.

KOLESTEROLA AREAGOTZEKO AHOLKUAK

Bizimodu osasuntsuagoa izatea da kolesterol-maila ona (HDL kolesterola) maila ezin hobean mantentzeko eta bihotzaren osasunerako arriskutsuak izateraino ez jaisteko modu bakarra. Helburu hori lortzeko, honako hau da garrantzitsuena: “irentsitako kaloriak jarduerara egokitzea eta gehiegi ez kontsumitzera ohitzea; animaliengandik eta haragi gorrietatik datozen gantz saturatuak gutxitzea; gantz poliasegabeetan aberatsak diren haragia hartzea, hala nola oilaskoa edo untxia, eta aparteko beste iturri batera jotzea, hala nola arrainera. Arrain-kontsumoa handitu beharko genuke”, azaldu du Antonio Hernández Mijaresek.

Landare-koipe monoasegabeak ere kontsumitu behar dira, oliba-oliotik eta ekilore-hazietatik datozenak, esaterako, osasunarentzat onuragarriak diren gantz-azidoak dituztenak. Beste batzuk, kokoa esaterako, ez dira hain egokiak, “nahiz eta oso gutxi kontsumitu gure geografian”, esan du Hernándezek. Fruitu lehorren jatorrizkoa bezalako landare-koipeei dagokienez, azpimarratu behar da gantz poliasegabeetan (onuragarriak) aberatsak izan arren, kaltegarriak izan daitezkeela ematen dituzten kaloriengatik, eta horiek bereizi gabe kontsumitzeak gorputz-pisua gehitzea ekar dezakeela. Adituak dioenez, “bizi-ohitura osasuntsuek eta elikadura egoki eta orekatuak botikak kontsumitzea saihesten dute maiz, eta gure osasuna babesten dute”.