Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Antsietate-krisia: zer da eta nola jokatu

Populazioaren %5 eta %6 inguruk antsietate-krisia izango duela kalkulatzen da.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2016ko ekainaren 17a
Img crisis ansiedad hd Irudia: zurijeta

Izu-krisiak, antsietate- edo larritasun-krisi ere esaten zaienak, antsietate-nahaste mota bat dira, eta, asaldura horren ondorioz, gaixoak behin eta berriz izaten ditu beldur, zerbait txarra gertatzeko beldur handia. Baina, zer dira? zergatik gertatzen dira? nori eragiten diote eta zer sentitzen dute pairatzen dutenek? Artikulu honetan erantzuna ematen zaie galdera horiei, eta aholkuak ematen dira nola jokatu jakiteko.

 

Img Antsietate-krisia art
Irudia: zuritxartela

Izu-krisia edo antsietate-krisia

Zer da izu-krisia edo antsietate-krisia? Antonio Cano doktoreak, Antsietatea eta Estresa Aztertzeko Espainiako Elkarteko presidenteak (SEAS), adierazi du antsietate-erreakzio bizia dela, eta erreakzio hori kontrolatzeko gai ez izatearen sentsazioarekin batera gertatzen dela, baita hiltzeko zorian dagoela uste izatearekin ere.

Espezialista horrek azaltzen du desordena horren eragileak pentsamendu katastrofista motak direla (heriotza hurbila, bihotzekoa, zorabioak eta kontzientzia-galera, besteak beste), baita hiperaireztapena ere (arnasarik ezaren sentsazioarekin lotu daitekeen arnasketa azkarra), aktibazio fisiologiko orokorra areagotzen duena. Pentsamendu katastrofistak antsietate-sintomen interpretazio okerraren ondorioz sortzen dira (aktibazio fisiologikoa).

American Psychiatric Association (APA) elkarteak adierazten du zer irizpide behar diren izu-eraso bat diagnostikatzeko: aldi baterako eta izua edo ondoeza bortitza agertzea, eta ondoren aipatzen diren sintometatik lau (edo gehiago) agertzea. Sintoma horiek bat-batean hasten dira, eta lehenengo 10 minutuetan lortzen dute adierazpenik handiena.

Sintoma hauek aipatzen dituzte:

  • 1. Palpitazioak, bihotza astintzea edo bihotz-maiztasuna areagotzea.
  • 2. Izerditzea.
  • 3. Dardarak edo astinduak.
  • 4. Itolarri-sentsazioa edo arnasarik eza.
  • 5. Eztarritik ateratzearen sentsazioa.
  • 6. Toraxeko zapalketa edo ondoeza.
  • 7. Goragalea edo sabeleko mina.
  • 8. Ezegonkortasuna, zorabioa edo zorabioa.
  • 9. Irrealtasun-sentsazioa edo norberarengandik bereizita egotearena (despertsonalizazioa).
  • 10. Kontrola galtzeko edo zoratzeko beldurra.
  • 11. Hiltzeko beldurra.
  • 12. Parestesiak.
  • 13. Hotzikarak edo beroaldiak

Biktiman begi-nini dilatatuak, larruazal zurbila ere ikus daitezke, eta ideia eta sentimendu suizidak azaltzeko bezain asaldatuta egon daiteke.

Antsietate-krisia: nori eragiten dioten gehien

Antsietate-krisiak bi aldiz ohikoagoak dira emakumezkoetan gizonezkoetan baino. Sareko Oinarrizko Osasun Laguntzako Gida Klinikoaren arabera, larritasun-krisi horiek bi aldiz ohikoagoak dira emakumezkoetan gizonezkoetan baino, eta adin-tarte ohikoena nerabezaro berantiarretik helduarora (35 urtetik beherakoak) da. Kalkuluen arabera, biztanleen %5 eta %6 artean izu-krisia izango dute bizitzako uneren batean.

Eraso horiek edozein unetan gerta daitezke, bat-batean, baita loan ere. Izu-nahastearen ondorioz, hurrengo gertakaria noiz eta non izango duten kezka handia senti dezakete gaixoek, eta antsietate aurreratua eragin. Gainera, erasoa gertatu zaien eta beldurra eragiten dieten lekuak eta egoerak saihesten hasten dira. Horrek izugarri baldintzatzen du bere bizi-kalitatea.

Krisi horien jatorri zehatza ezagutzen ez den arren, uste da kausarik probableena faktore genetikoen, neurona-zirkuituetako edo metabolismoko aldaketen eta estresadore psikosozialen konbinazioa dela.

Nola jokatu izu-eraso baten aurrean: lehen sorospenak

Antsietate- edo izu-eraso batek ondoeza eragiten dio biktimari, itomena, gehiegizko izerdia, zurruntasuna edo inurridura sentsazioa lau gorputz-adarretan, min toraziko ez-zapaltzailea, takikardia eta, are, sabeleko mina. Izualdia izanez gero, lehen sorospenetako espezialistek honela jokatzea gomendatzen dute:

  • Lasai egon: lasai egonez gero, hobeto lagun diezaioke biktimari. Kaltetua lasaitzea da helburua.
  • Biktima zaratatik isolatu eta intimitatea ematea.
  • Saiatu kaltetua erlaxatzen. Funtsezkoa da arnasketa bat egitea antsietateari aurre egiteko; beraz, arnasketa motelak, sakonak eta errepikatuak egitera bultzatu behar da, airea sudurretik hartu eta ahotik kanporatuz. Arnasketa oso gogorra bada (azkarra eta azalekoa), poltsa bat jar daiteke ahoaren eta sudurraren gainean maskara gisa, eta arnasketa motel eta sakonak egin.
  • Lasaitu, eta azaldu jarraibideen arabera egoera kontrolatuko dela. Ez zaio komeni ezer ez dela gertatzen esatea —ez da egia, eta seguru sentituko dela ez balitz bezala—, antsietatea handitu baitezake. Krisiaren kausa eragilea ere ez da epaitu behar.
  • Lasai hitz egin, tonu baxu eta mantsoan, urduritasuna ez areagotzeko.
  • Saiatu zer gertatu zaion jakiten eta deitu 112ra.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak