Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Antsietatea: trastornoen eta krisien artean

Askotan, antsietatearen agerpen desatseginek pairatzeko beldur berak eragiten du nahasmendua

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2014ko abuztuaren 15a
Img ansiedad hd Irudia: Freddie Peña

Antsietatea erantzun emozional moldakorra da, egoera jakin batzuen aurrean alerta- eta erreakzio-erantzuna, baina askorentzat patologia bihurtzen da. Eta orduan sortzen dituen erreakzioak biziegiak dira, edo denbora gehiegi irauten dute, eta sufritzen duen pertsonaren bizi-kalitatea kaltetzen du. Artikulu honetan, antsietate-arazoak zein diren eta izu-atakearen aurrean nola jokatu behar den azaltzen da. Gainera, adierazi dute zein elikagaik lagundu dezaketen urduritasuna murrizten.

Img ansiedad art
Irudia: Freddie Peña

Antsietatea erreakzio emozional normala da emaitza negatiboa egon daitekeela aurreikusten den egoeretan, hala nola azterketa bat edo jendaurrean hitz egin beharra. Eta urduritasuna agertzen da. Denok dugu antsietatea, maila desberdinetan. Hala ere, populazioaren% 15ek baino gehiagok antsietate-trastornoa jasaten du; hau da, gizabanakoak bizi duen benetako arriskuari gutxi doitzen zaizkion erreakzio kognitibo, fisiologiko eta motoreak. Eta ukituaren eguneroko bizitzan interferitzera irits daitezen, bizi kalitatea murrizten duten bezain biziak, ohikoak eta neurrigabeak izan daitezke. Gainera, askotan, antsietatea sufritzeko beldurrak eragiten du.

Antsietate-trastornoak: motak

“Buruko gaixotasunen diagnostikoa eta estatistika eskuliburua (DSM-IV)” izenekoan.Amerikako Psikiatria Elkartea, hainbat antsietate-trastorno aipatzen dira, hala nola izu-erasoak, agorafobia, fobia espezifikoak, trastorno obsesibo-konpultsiboa, trauma-ondoeza, trauma akutuaren ondoriozko asaldura, gaixotasun medikoagatiko nahasmendua eta gaixotasun medikoagatiko trastornoak, besteak beste.

Izu-krisia bezala, bihotzekoak jota nahas daiteke; 112 zenbakira deitu behar da denborarik galdu gabe.
Nahiz eta antsietate-trastornoen zerrenda luzea izan, tratamendu egokiarekin sendatzen da, eta, Espainiako Elkartearen arabera, Antonio Cano psikologiako sendagilearen buru den (SEAS) Antsietate eta Estres.

Terapiak hilabete batzuk irauten du, eta astean ordubeteko saio bat egiten da. 10 bat saio pasatuta, horiek espeka daitezke alta eman arte. Baina kontuan izan behar da antsietateagatiko trastorno guztiak ez direla berdinak, eta pertsona guztiak berdin bizi direla.

Antsietate-krisia: izu-krisia

Izu-krisiaren prebalentzia biztanleriaren %1,5 eta %3,5 artean dago, hainbat iturriren arabera. 45 urte bete baino lehen gertatzen da, eta badirudi familia-joera dagoela. Jatorriari buruzko zenbait hipotesi daude, baina onartuena nerbio-sistema zentraleko neurotransmisoreen disfuntzioa da.

Izu-krisia bat-batean agertzen da, itxuraz esplikaziorik gabe, iraupen laburrekoa baita, eta eragin handia izan arren, benetako arriskurik gabe. Bere hasierako minututik edo bi minutura iristen da bere adierazpen maximora, eta, une horretatik aurrera, gutxika-gutxika jaisten da, nahiz eta sintoma batzuek ordubete edo gehiago iraun dezaketen. Kaltetuak beldur handia sentitzen du hiltzera edo arrazoia galtzera balitz bezala. Sintomak askotarikoak eta askotarikoak dira. Ohikoenak hauek dira: arnasteko zailtasuna, palpitazioak, bularraldeko mina, zorabioa, itolarria, hotzikarak, muskulu-ahultasuna, dardarak, izerdia, zorabioak eta goragaleak.

Izu-krisi baten seinaleak adituak ez direnentzako bihotzekoak jota nahas daitezkeenez, 112 zenbakira deitu behar da denborarik galdu gabe, batez ere pertsonak beste arazo mediko batzuk baditu, esaterako, diabetesa edo asma. Norbaitek izu-atakea jasaten badu, lasaitasun eta lasaigarrizko jarrera izaten laguntzen du, eta konfiantza handitzen du osasun-zerbitzuetara iritsi arte.

Nerbioak baretzeko elikagaiak

Elikagai batzuek propietate lasaigarriak dituzte, eta urduritasuna arintzen lagun dezakete, hala nola magnesioa, triptofanoa eta B6, B1 eta B12 bitaminak.

Magnesioa mineral bat da, eta bihotz-maiztasun normala mantentzen laguntzen du. Mantenugai horretan aberatsak diren elikagaiak lekaleak dira, produktu integralak, hala nola zahia, espinakak eta zerbak, eta fruitu lehorrak, intxaurrak bezala.

Triptofanoa antsietatea murrizten duen aminoazidoa da. Bere funtziorik garrantzitsuenetako bat da, beste bitamina eta mikronutriente batzuekin batera, serotonina egitea, aldartea hobetzen duen neurotransmisore bat, loa induzitzea eta minaren intentsitatea txikiagotzea. Triptofanoa duten elikagaiak arrautza, arraina, fruitu lehorrak eta esnekiak, haragiak, lekaleak, soja, anana eta aguakatea bezalako frutak dira.

B1 bitamina edo tiamina, batez ere soja freskoan, gari-hazian, haragietan, arrainetan, fruitu lehorretan aurkitzen da, Brasilgo intxaurrak, anakardoak eta pipak, lekaleak edo labore integralak (oloan batez ere). Bestalde, azukre, txokolate, opil, gozoki, gozoki eta litxarreriak gehiegi kontsumitzeak ez du laguntzen.

B6 bitamina edo piridoxina triptofanoaren sintesian parte hartzen du, besteak beste. Horren faltak urduritasuna eta antsietatea eragiten ditu. Bitamina horiek ugari dira galorratza, erraiak, arrain urdina, gazta onduak, fruitu lehorrak, labore integralak, lekaleak eta garagardo legamia.

B12 bitaminaren iturri dietetikoak edo zianobalamina dira animalia-jatorriko elikagaiak. Gibela eta erraiak, arrain urdina, gibel-patea, arrautzak, esnekiak, itsaskia eta hegaztien haragia nabarmentzen dira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak