Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Arauarekin kirola egiteak molestiak arintzen ditu

Ariketa fisikoak lagundu egiten du suminkortasuna edo umore-aldaketak murrizten, eta eragin positiboa izaten du sabeleko karranbreetan eta hobeto lo egiten du menstruazioan

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2019ko ekainaren 25a

“Araua duzunean ezin duzu bainatu edo kirolik egin”. Menstruazioaren inguruan dabiltzan mito faltsuetako bi dira. Izan ere, eguneko egunetan higienea ohikoa izan behar da, are handiagoa ere. Eta, jakina, babes higieniko egokia erabiltzen eta erabiltzen baduzu, edozein diziplina erabil dezakezu. Beharbada, mina duzu – emakume guztiek ez dituzte jasaten -, baina orain dela gutxi egindako azterketa bat berresten duzunez, hau jakin behar duzu:ariketak murriztu egiten ditu zure hilekoaren zikloko molestiak. Ikerketa honetan, hurrengo lerroetan kirolaren eta arauaren beste mito batzuk aztertuko ditugu, eta hilerokoaren eta kirolaren inguruan argi gehiago emango duen proiektu bat kontatuko dugu.

Irudia: silviarita

Arauak irauten duen bitartean, emakume askok ez dute minik sentitzen; beste batzuek badituzte, baina jasangarri edo analgesiko batekin trata daitezke; eta baita ere, horiek ere min hartzen dute eta hain da indartsua, ezen ezinezkoa baita eguneroko jarduerak egitea, lanera joatea bezala. Azken kasu horretan, arrazoi nabarmenak direla medio, kirola aldi horretan ere gomendagarria da. Are gehiago, Twickenhameko St. Mary's Unibertsitateak (Erresuma Batua), Strava kirolarientzako gizarte-sarearekin eta FifWoman apap-arekin egindako azterketa baten aurretiko emaitzen berri izan ondoren, kirol jarduerak menstruazioan, haurdunaldian eta menopausian duen eragina ebaluatzeko.

Ikerketa horretan, hain zuzen ere, 14.200 emakume inguruk parte hartu dute (Erresuma Batua, Irlanda, Estatu Batuak, Brasil, Frantzia, Alemania eta Espainia), eta agerian geratu da inkestari erantzun dioten pertsonen% 78k arauak eragindako eragozpenak arintzen dituela. Zehazki, %66k lagundu egiten diote umore-aldaketak murrizten edo menstruazioak eragindako suminkortasuna areagotzen; %45ek, berriz, eragin positiboa izaten dute kalombres estomakaletan, eta %39k hobeto lo egiten uzten diote.
Eta emakumeen ia erdiak (% 47) adierazi du intentsitate ertaineko ariketa dela horiei aurre egiteko eraginkorrena. Eta zer da intentsitate fisiko moderatua? Berotzean bero-sentsazioa handitzen denean eta izerdi apur bat hasten denean, arnasketaren erritmoa eta bihotz-taupaden erritmoa handitu egiten dira, baina oraindik hitz egiteko aukera ematen du. Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) arabera, jarduera hauek sartzen dira: dantzatzea, azkar ibiltzea, etxeko lanak egitea, 20 kilotik beherako kargak mugitzea edo haurrekin jolas eta kiroletan aktiboki parte hartzea.

Azterketa horren emaitzek baieztatu egiten dute kirola egiteak eragin positiboa duela hilekoaren egunetan. "Argitaratu diren azken lanen ildo berean doaz", dio Rocío Cupeiro Psikologiako doktoreak, Jarduera Fisikoaren eta Kirolaren Zientzietan doktoreak, eta adierazi du, 2018ko metaazterketa honetan ondorioztatu denez, arlo horretan azterketa zientifiko gehiago egin behar direla. "Ez dakigu xehetasunak: dosi-efektu harremanik baldin badago, hau da, zenbat eta kirol gehiago egin, orduan eta min gutxiago eta onura gehiago lortuko ditut, edo berdin da; edo berdin da, aerobikoagoa edo kardiobaskularra edo indar handikoa izan beharko luke...", adierazi du.

Mitoak hileko zikloan eta kirolean


Izan ere, oraindik asko dago gai honetan ikertzeko, hilekoaren eta ariketa fisikoaren inguruan baztertu beharreko beste mito batzuk ere badira.

Horietako bat da araua duzunean ezin duzula kirolik egin. Alderantziz. Ez dago arazorik, ezpain-mina bera edo odoljarioagatiko deserosotasuna ez bada entrenamenduan deseroso bihurtzen. "Ariketak ez du eragiten min gehiago, odol gehiago edo hormonak kentzea, eta ez jarraitu jarraitu beharko luketen eredua, ez, hori ez da gertatzen", dio Cupeiro. Eta zer egin egun horietan? Kirolarientzako gizarte-sareak egindako azterketaren arabera, garai hartako sintomek kirol-errutina aldatu zieten kontsultatutako emakumeen% 69ri. Hori dela eta, gomendioa da: kirola egin aurretik, entrenamendua egokitu behar da, nola zauden kontuan hartuta. "Goi-mailako atletetan, gai-zerrendan dago. Bada, kirolaria bazara, edo astean hiru egunez gimnasiora joaten bazara ondo ikusteko eta osasuntsu egoteko", proposatu du.

Irudia: Chris Hunkeler

Kirol asko egitea txarra da emakumeen ziklo hormonal egokia egiteko. Baieztapen hori ere okerra da. "Hilekoaren zikloan, energia-balantzea da gehien aldatzen dena: negatiboa bada (gastatzen duzuna baino gutxiago jaten du), zure gorputza alarman sartzen da eta hormona-arazoak sor daitezke. Hain zuzen, amenorrea (araurik eza) gorputz-pisua garrantzitsua den edo energia-gastua oso handia den kirolekin lotuta dago. Baina dieta zainduta eta jarduera fisikorako egokia baldin bada, ez da egon behar inolako arazorik, eta azaldu du espezialistak berak gomendatzen duela ginekologoarenera joatea, arauak falta badira edo irregularrak badira; izan ere, aurrez zehaztu behar da lehiari lotutako estresak hormona-arazoak ere ekar ditzakeela.

Stravaren ikerketaren arabera, emakumeen %88k uste du kirol-errendimenduak txarrera egiten duela hilekoaren punturen batean, eta gehienetan (%65) hilekoaren aurretik edo bitartean. Egia al da arau honekin kirol-errendimendua jaisten dela? "Entrenatzaileek esaten digutenez, zaila da marka berak egitea, baina oraindik ikerketa geratzen da indar, abiadura, erresistentzia... hori zehazteko", aitortzen du Cupeiro. Hala ere, badira ikasketak ere, turkiar bat bezala, kontrakoa esaten duena: errendimendu fisikoa ez du menstruazioak eragiten eta, gainera, mina murriztu egiten da entrenamenduan eta lehiaketan. Eta zikloaren gainerakoan? Erresistentziaren, abiaduraren, koordinazioaren, indarraren eta abarren araberakoa izango da. Hilekoaren ondorengo egunetan eta obulazioan, estrogenoen igoerari esker, errendimendu maximoko puntua eta indar handiagoa lortzen dira. "Karga gehiago metatu dezakegu, estimulu jakin batzuetara hobeto egokitu, indar muskular gehiago lortu ahalegin berarekin, lehen errekuperatu...", zehaztu du. Aldiz, zikloaren hirugarren eta laugarren asteetan, estrogenoak jaisten direnean eta progesterona igotzen denean, "gorputza ez dago hain ongi moldatzeko prest entrenamenduetara", dio.

Kirola eta hilekoa, esploratzeko eremu bat


Strava txostenak dioenez, emakumeen% 72k adierazi zuen ez zuela inoiz inolako heziketarik eta informaziorik jaso kirol-praktikaren eta hilekoaren arteko erlazioari buruz, eta, hala egin dutenen artean, autodidakta izan dela gehienetan (% 70). Baina ez dago ia azterketa eztabaidagarririk. Pixkanaka aldatzen ari dena. "Emakumearengan entrenamenduaren kalitateak hobera egingo du datozen urteetan, entrenatzaileek sentikortasun handiagoa hartzen baitute hilerokoari dagokionez, eta, gainera, egiten hasten ari garen ikerketa guztiari esker amaituko da", adierazi du Cupeiro.

Iron Femmeren zuzendaritzapean, Iron Femme Madrilgo Unibertsitate Politeknikoaren proiektua da, Kirol Kontseilu Gorenaren eta Kirol Osasunaren Babeserako Espainiako Agentziaren (AEPSAD) laguntzarekin. Haren bidez, hormona-aldaketek burdinaren xurgapenean duten eragina aztertzen dute; izan ere, anemia da emakume kirolarien patologietako bat, eta muskuluen kaltean, hau da, zer gertatzen den muskuluekin indar handiz entrenatu ondoren.

Urte amaieran, azterketa honetako lehen emaitzak izango dituzte. Hiru emakumek (40 neska arau erregularrek, 18 pilula antikontzeptibo eta 13 postmenopausiko) parte hartu dute, erresistentzia-profil handiagoa dutenak, burdinaren proiektuan (korrikalariak edo triatletak), eta beste azpiproiektu baterako indarra lantzeko entrenamenduan.

Etiquetas:

kirol menstruación-eu

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak