Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Argaltzeko lo egitea

Zenbait ikerketak agerian utzi dute loaren eta apetituaren erregulazioan funtsezko neurotransmisorea dagoela

img_cintametrica_portada

Obesitatea XXI. mendeko epidemia da; munduan mila milioi pertsonak gomendatutakoa baino pisu handiagoa dute, eta argi dago ez dela arazo estetiko hutsa, zuzenean eragiten duela osasunean eta bizi-kalitatean. Gutxiago jateak eta ariketa gehiago egiteak pisuari eusten laguntzen dute, baina ez zekiten gehiago lo egitea loditasunaren aurka egiteko modu egokia izan daitekeela.

Gure bizitzaren heren bat lotan ematen dugu, eta ondo atseden hartzea garrantzitsua da osasun onaz gozatzeko. Jatea eta lo egitea funtsezkoak dira gure bizitzan, eta, gaur egun, mendebaldeko gizarteetan, kontrolik gabe daude: gero eta gutxiago egiten dugu lo eta gehiago jaten dugu. Loaren batez besteko ordu-kopurua murriztu egin da, 1960ko zortzi edo bederatzietatik gaur egun zazpi ordu baino gutxiagora. Ideia hau nagusitzen da: gurea bezalako gizarte batean, lo egitea denbora galtzea da, eta hura aprobetxatzeko modu hobeak daude.

Apetituaren eta loaren mekanismo biologikoak

Aldi berean, lo-orduak gutxituz joan dira pixkanaka, eta, horrekin batera, gero eta pisu handiagoa hartu da. Hori dela eta, obesitatearen gaian adituak diren ikertzaileek galdetu dute ea gero eta gutxiago lo egiteak gero eta lodi egotearekin zerikusirik duen. Ideia ez da lehen begiratuan dirudien bezain burugabea, egiantzekoa baita bi gauzak elkarrekin lotu eta kontrolatzeko garuneko mekanismo biologikoak egotea.

Bilakaerari dagokionez, ezinbestekoa da loaren eta apetituaren arteko harremana. Sagu batek jan egin behar du bizirik irauteko eta ihes egiteko esna egoteko; beraz, mekanismo bat behar da energia-maila baxua dela eta janaria aurkitzeko esnatu egiten duela onartzeko. Seguru asko, gizakiok antzeko kontrol-sistema izango dugu, gure arbasoek gosearen aurka borroka egiten zutenean eta zerbait erne edukitzen zutenean bezala, janaria bilatzera bultzatuz. Baina orain, bada ordu esna gehiago ematen dizkigun zerbait, eta gure burmuinean sartzen dena, hozkailuan erre ezin ditugun aparteko kalorien bila.

Argaltzeko lo egitea

Hiru urtetik gutxi lo egiten duten haurrek zazpi urte baino gehiago dituzte gehiegizko pisua izateko.

Argitalpen berri batean, Nature aldizkariak gutxi lo egitearen eta gehiegizko pisuaren arteko korrelazioari buruzko azken ikerketa garrantzitsuak biltzen ditu. Lan horietako bat Columbiako Unibertsitatean (New York) egin zen, eta lo-ohituraren eta 9.500 pertsonen gorputz-masaren indizearen arteko erlazioa aztertu zuen. Datuek erakusten dutenez, lo gutxiago egiten zuten pertsonak (batez beste bost ordu) zazpi ordu edo gehiago lo egiten zutenak baino %60 lodiagoak ziren (tabakoa edo jarduera fisikoa bezalako beste faktore batzuk zuzentzen zituzten). Haurrekin egindako beste ikerketa batek (Erresuma Batua) agerian uzten du 3 urtetik behar baino gutxiago lo egiten zutenek 7 baino gehiago izateko aukera zutela (baita gurasoen gehiegizko pisua edo telebista ikusten pasatzen zuten denbora zuzendu ondoren ere).

Zergatik egiten dute lo pertsona lodiek gutxiago? Kausa edo ondorioa da? Baliteke gizenek gutxiago lo egitea, hain zuzen, gehiegizko pisua izateak ez duelako osasun onik, eta horrek ez dielako uzten ondo atseden hartzen, edo, agian, ondo lo egiten ez dutenean, nekatuta eta suminduta, jateko edo ariketa egiteko motibazioa galtzen dutelako. Seguruenik, gai horiek paper bat izan dezakete, baina litekeena da beste arrazoi sakonago batzuk egotea.

Chicagoko Unibertsitateko (Illinois) Eve Van Cauter-ek loak hormona-mailetan duen eraginari buruzko ikerketak egiten ditu. Bere lanetako batean, 12 gizon gaztek lo egin behar izan zuten, eta gau bakoitzeko lau ordu bakarrik lo egin ahal izan zuten elkarren segidako bi egunetan. Leptina, gantz-zelulekin eta asetasun-seinaleekin lotutako hormona eta grelina maila hormonalak zehaztu ziren, urdailak sortutakoa apetituaz ohartarazteko. Emaitzak gauero bederatzi orduz lo egin zuten pertsona osasuntsuen mailekin alderatu ziren. Kenketaren ondoren, leptina-maila %18 igo zen, eta grelina-maila %28. Aldi berean, gosetuta zeudela adierazi zuten, eta karbohidratoak (galletak, ogia eta pastelak, besteak beste) gehiago gustatzen zitzaizkien frutak, barazkiak eta proteinak baino.

Orain arte egindako azterketa guztiak ondorio berera iritsi arren, oraindik ez dago argi aldaketa horiek eragiten dituen mekanismo zelular eta molekularra zein den. Ikertzaileek uste dute gosea erregulatzen duten garun-sistemen eta loa erregulatzen dutenen artean gainjartzeak daudela; arreta-gunea hipotalamoaren zelula batzuetan oinarritzen da, eta, zehazki, orexina sortzen duten proteinetako batean, zeinak funtsezko zeregina duela ematen baitu.

OREXINA, LOAREN ETA APETITUAREN ERREGULATZAILEA

Orexina neurotransmisorea, hipocretina ere esaten zaiona, bi ikertzaile-taldek aurkitu zuten aldi berean 1998an, eta ondorengo azterketek erakutsi dute loaren eta esnaldiaren erregulazioan eta apetituan duten garrantzia. Gaur egun, orexinak loaren eta obesitatearen gabezian duen eragina aztertzen du ikerketak. Ideietako bat da logurarik ezak hipotalamoaren erritmo zirkadiano arruntean eragiten duela, eta neurona orexinikoen jarduera estimulatzen duela. Horrek, era berean, eragina izan dezake leptinaren, grelinaren eta, agian, apetitua kontrolatzen duten beste hormona batzuen ekoizpenean.

Yaleko Unibertsitatean (AEB) egindako azterlan bat aurkitu zuen neurona orexinikoek aktibazio-atalase txikia dutela, eta gauean janik ez izateak sinapsi berriak sortzea eragiten duela, janaria bilatu eta lortzeko ahaleginean bezala. Autoreek iradokitzen dute neurona horiek ere erraz estimulatzen direla estresarekin.

Bestalde, Manchesterko (Erresuma Batua) Fakulty of Life Sciences erakundeko Denis Burdakovek koordinatutako ikerketa batek orexinak loaren erregulazioan duen garrantzia berresten du, eta siestaren funtzioa azpimarratzen du. Neuronen argitaratutako emaitzek erakusten dutenez, glukosak blokeatu egiten ditu orexina sortzen duten neuronak, eta, neurri batean, azaltzen dute zergatik sentitzen garen logale jatorduen ondoren, eta zergatik den zaila lo egitea gosetuta dagoenean. Adituen arabera, orexina-neuronen funtzionamendu txarrak lo-ereduaren nahasteak eta elikadura-nahasteak eragin ditzake.

Azterketa anatomikoek erakusten dutenez, orexina-neuronak plazer- eta sari-zirkuituekin lotutako eskualde zerebraletan daude. Duela gutxi, beste protagonismo bat eman zaio neurotransmisore horri, Pensilvaniako Unibertsitateko (AEB) Psikiatria Sailaren ikerketa bati esker. orexinak saria eta drogekiko mendekotasuna bilatzeko duen garrantzia erakusten du. Aurkikuntza horiek beste iturri bat ematen dute sari-prozesuko nahasteak (drogekiko, alkoholarekiko eta tabakoarekiko mendekotasuna) tratatzeko botikak garatzeko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak