Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Argi elektrikoa eta loaren kalitatea

Lo egin aurretik argi elektrikoaren eraginpean egoteak melatoninaren ekoizpenari eragiten dio, loan inplikatutako hormona bat baita.

img_leyendo cama Irudia: Steve Parker

Lo egin aurretik argi elektrikoaren eraginpean egoteak eragin negatiboa izan dezake odol-presioan, tenperaturaren erregulazioan eta glukosa-mailan. Argiarekin lo egiteak ere atseden egokia hartzea zailtzen du. Horregatik, hobe da ahalik eta iluntasun handienarekin egitea. Adituek afari arina, telebistarik edo bideojokorik ez aholkatzen dute, eta oso argi arinak erabiltzea, melatonina hormonaren mailetan modu negatiboan ez eragiteko, beharrezkoa baita organismoa ondo atseden hartzeko.

Img leyendo

Oheratu baino lehen argi elektriko handia izanez gero, 90 minutu inguru murrizten da melatonina-jarioa, argi leun batekin alderatuta. Harvardeko Unibertsitatearen ikerketa baten arabera (Boston, AEB). ), argiarekin lo egiteak hormona horren jarioa %50 murriztu dezake. Lan hori egiteko, 18 eta 30 urte bitarteko 116 pertsona aztertu zituzten ikertzaileek. Bost egunez jarraian, erdiak argi elektriko bizian egon ziren lo egin baino ordu batzuk lehenago, eta gainerakoak, oso argi eta garbi.

Loaren hormona

Melatonina, garunean dagoen guruin pinealak jariatua, funtsezko hormona bat da modu egokian lo egin ahal izateko. Gainera, odol-presioa, glukosa-maila eta gorputz-tenperatura erregulatzen ditu, eta prozesu zelular, neuroendokrino eta neurofisiologikoetan parte hartzen du. Bere funtzio garrantzitsuenetako bat loaren eta esnaldiaren zikloa arautzea da.

Gauez, hormona horren ekoizpena egunez baino askoz handiagoa da. Horregatik, atsedenaldia emankorragoa da. Loa erregulatzeko eta errazteko melatonina duten sendagai batzuk jet lag duten pertsonek (ordu-tarte desberdinak gurutzatzen diren bidaia batek eragindako nekearen eta beste sintoma batzuen nahasketa) edo gauez lan egiten dutenek kontsumitu ohi dituzte.

Argi elektrikoak osasunerako dituen arriskuak

Haur askok iluntasunari beldurra dioten arren, ez da gomendagarria argi elektriko biziarekin lo egitea.

Loaldian argi elektriko gehiegi izateak ez dio bakarrik eragiten loaren kalitateari. Azterlan horren arabera, “melatonina argiaren bidez kronikoki ezabatzeak minbizi-mota batzuk garatzeko arriskua areagotu lezake”. Era berean, hamsterrekin egindako ikerketa batean, loan zehar egindako erakusketak aldaketak eragiten zituen depresioari lotutako garun-eremuetan.

Adituek behin eta berriz esaten dute pertsonekin ikerketak egin behar direla argi elektrikoa loaldian gaixotasun mental horren zuzeneko kausa dela ezartzeko, nahiz eta estatistikek adierazten duten insomnioa hiru aldiz handitzen dela depresioaren arriskua. Bestalde, loaldian melatonina gutxi izateak eragin negatiboa du organismoaren gorputz-tenperatura, odol-presioa eta glukosa-maila erregulatzeko ahalmenean. Melatonina jasotzen duten geneak 2. motako diabetesarekin lotu dira, ez intsulina-mendekotasuna dutenekin, populazioaren gehiengoak bizi baitu.

Ongi lo egiteko gomendioak

Ondo lo egiteko, loaren higienerako neurri egokiak hartu behar dira. Horietako bat da gauez atseden hartu aurreko orduetan etxea tenkatuta argiztatzea eta argia piztuta ez lo egitea. Gurasoek kontuan izan behar dute ez dela gomendagarria haurrek argi elektriko biziarekin lo egitea, nahiz eta haur askok iluntasunaren beldur izan. Gainera, organismoak eskertzen du lo egiteko eta esnatzeko ordutegi finko samarrak izatea.

Bestalde, kirola, telebista edo bideojokoak oheratu aurretik egiteak ere ez du atsedenik hartzen laguntzen, nahiz eta arratsaldean kirola egitea komeni den, lo egin baino ordu batzuk lehenago, gorputza erlaxatzen laguntzen baitu. Aldi horretan, ez da edari bizigarririk hartu behar, hala nola kafea edo tea, eta baso bat esne da lo egiteko ohiko erremedioetako bat. Zenbait ikerketaren arabera, esne-edari horrek aminoazido bat du, melatonina jariatzea errazten duena.

GAZTERIAREN HORMONA

Zenbait patologia tratatzeko, melatonina hormonaren erabilerak eztabaida handia sortu du komunitate medikoaren artean. Aditu askok gomendatzen dute kontuz ibiltzea hormona honen ustezko onurei aurre egiteko. Loa hartzeko erabiltzeaz gain, “gaztetasunaren hormona” ere esaten zaio melatoninari, zelulen kalteak eta zahartzeak prebenitzen dituela baitirudi: eragin antioxidatzaile indartsua du eta zelulen zahartzearen erantzule diren erradikal askeak ezabatzen laguntzen du. Gainera, ikerketa askok erakusten dute DNA, proteinak eta oxidaziozko kaltearen lipidoak babesten laguntzen duela.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak