Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia > Osasun-arazoak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ariketa fisiko konpultsiboa nerabeengan: zer da eta zergatik gertatzen da?

Ariketa gehiegi egiteak lesioak eragiten ditu, baina hala ere modu konpultsiboan egiten jarraitzen bada eta nerabearen jokabidea aldatzen bada, mendekotasun baten aurrean gaude

Munduko Osasun Erakundeak (OME) gomendatzen du gure nerabeek egunean ordubetez, gutxienez, intentsitate ertaineko edo intentsitate handiko jarduera fisikoa egitea, hein handi batean aerobikoa, eta uste du komenigarria litzatekeela astean hiru aldiz muskulu eta hezurrak indartuko dituzten jarduera indartsuak egitea. Hori guztia, bihotz-, arnasketa- eta muskulu-funtzioak eta hezurren osasuna hobetzeko eta transmititu ezin diren gaixotasunak (diabetea edo gaixotasun kardiobaskularrak) izateko arriskua murrizteko. Hala ere, 11 eta 17 urte bitarteko neska-mutilen % 76k ez dituzte gutxieneko horiek betetzen. Kontrako aldean daude ariketa fisiko konpultsiboa egiten duten gazteak. Hurrengo lerroetan, mendekotasun hori zertan datzan azalduko dugu, mendekotasuna pairatzen ari dela ohartaraz diezaguketen seinaleak, eta zer egin mendekotasuna tratatzeko eta prebenitzeko.

Ariketa fisikoa egiteak onura fisiko eta psikologikoak ekartzen dizkigu edozein adinetan. Nerabeen kasuan, Coruñako Unibertsitateko Eskola Kirola, Gorputz Hezkuntza eta Psikomotrizitatea Ikertzeko Unitateko zuzendariak (Víctor Arufe) azaltzen duenez, gomendagarria da:

  • Egoera fisikoa hobetzen du eta gaitasun fisikoak, indarra edo erresistentzia esaterako, handitzen ditu.
  • Gizarte-harremanak indartzen ditu, arauak betetzen ditu, balioak, etika eta abar ematen ditu.
  • Ongizatea, lasaitasuna eta zoriona sortzen eta arreta eta errendimendu akademikoa hobetzen laguntzen du.
  • Zenbait patologia prebenitzen eta sendatzen ditu, bereziki sedentarismoarekin zerikusia dutenak, hala nola gehiegizko pisua edo obesitatea. Eta bihotz-, arnas eta muskulu-gaitasuna, hezurren osasuna eta osasun kardiometabolikoa hobetzen ditu.
  • Eragin positiboa du aldagai psikologikoetan, hala nola autoestimuan, autokontzeptuan edo autokonfiantzan.

Hala ere, osasun fisiko eta mentalari ere kalte egin diezaioke. Hori gertatzen da pertsonak, kasu honetan gazteak, ariketa fisikoa maiz eta errepikakor egiten duenean, kontrolatu edo murrizteko gai izan gabe, nahiz eta horrek kalte egiten dion. Orduan, ariketa fisiko konpultsiboa izango litzateke (gehiegizkoa, gehiegizkoa…), baita ariketa fisikoarekiko mendekotasuna edo ariketaren mendekotasuna ere.

Zer da ariketa fisiko konpultsiboa?

David González-Cutre Elxeko Miguel Hernández Unibertsitateko Jarduera Fisikoaren eta Kirolaren Zientzietako Graduko irakasleak mendekotasuna ikertu du. Mendekotasun hori honela deskribatzen da: “jarduera fisikoa egiteko gogo bizia, halako moldez non kontrol falta ekar baitezake, sintoma fisiologikoen (tolerantzia, abstinentzia) edo sintoma psikologikoen (antsietatea, depresioa) moduan adierazia.

Ariketarekiko mendekotasuna ez da ofizialki onartzen buru-nahaste gisa. Baina ikerketa askok erakusten dute Ameriketako Psikiatria Elkartearen ‘Buru-nahasteen Eskuliburu Diagnostiko eta Estatistikoa’ (DSM) hurrengo edizioetan jokabide-adikzio gisa definituta egon daitekeela, eta hori dagoeneko gertatzen da jokoarekin.

mendekotasuna nerabezaroan
Irudia: sahinsezerdincer

Almeriako Unibertsitateko González-Cutrek eta Álvaro Sicilia lankideak egindako lan baten arabera, egokitzapen fisikoko zentroen (fitness) erabiltzaile espainiarren jarduera fisikoarekiko mendekotasunari dagokionez, mendekotasun horretan erortzeko arriskua handiagoa da gazteen, emakumeen eta muskulazio-jarduerak (gizonen kasuan) eta jarduera aerobikoak eta koipeak erretzekoak (emakumeen kasuan) egiten dituztenen artean. Beste ikasketa batzuek diote Kirol Zientzietako unibertsitate-ikasleen nagusitasuna handiagoa dela, bai, ordea, itsasoz bestaldeko ikasleen artean. Autoestimu baxua edo nartzisismo handia duten pertsonak arrisku-faktoreak dira. Perfekzionismoa ere beste osagarri bat da mendekotasun-portaera horretarako.

Zergatik egiten dute nerabeek ariketa fisiko gehiegi?

Hasiera batean ohitura osasungarria izan daitekeena, kirola egitea, nerabezaroan arazo bihur daiteke. Entrenatzaileak, taldekideek, gurasoek eta norberak emaitza hobeak lortzeko egiten duten presioaren ondorioz, gazteak gorputz-ariketa konpultsiboa egin dezake.

Baina adituarentzat, batez ere adin hauetan, estetika, gorputza gurtzea eta konparazio soziala azpimarratzen ditu: “Sare sozialekin gehiago nabaritzen da itxura egitea, gorputz polita izatea… Publizitatea eta produktuak kontsumitzeko mezuak horretara bideratuta daude. Eta ez bakarrik emakumeentzat, baita gizonentzat ere; haiei muskulu-bolumena handitu nahi izatera bultzatzen diete”.

Ariketa fisiko konpultsiboak ere zerikusi handia du elikadura-jokabidearen nahasteekin (EJN). “Ariketa fisikoarekin obsesionatzen diren pertsonek ere egin dezakete elikaduragatik. Ariketa fisikoa modu konpultsiboan egitea, berez, nahastea izan daiteke, baina baita EJNetatik eratorria ere. Anorexia edo bulimia duenak ariketa fisikoa ere erabil dezake pisua galtzeko", dio González-Cutrek.

2020. urtearen amaieran, Castellóko Ospitale Probintzialeko Elikadura Jokabidearen Nahasteen Unitateko (UTCA) adituek zioten jarduera fisiko konpultsiboa “izendatzaile komun” gisa ageri dela pandemian antzemandako elikadura-nahasteetan. “Kasu gehienak, dirudienez, konfinamenduan ohitura osasungarriak sartzen saiatzeagatik, etxean ariketa fisikoa egiten hasteagatik edo gizarte-sareek eragin nabarmena dutelako sortu dira”, esan zuten. Izan ere, konfinamenduan ere kirola erabili zen antsietateari aurre egiteko eta hutsarteak betetzeko. “Ariketa fisikoak errutina bat markatzeko eta osasuntsu egoteko balio zuen. Baina muga hori gainditzen duzunean, dagoeneko ez da osasungarria”, dio González-Cutre-k.

Zer sintomek adierazten dute ariketa fisikoarekiko mendekotasuna?

Pertsona bat ariketaren zalea dela zehazteko kontuan hartzen diren irizpideak drogen antzeko substantziekiko mendekotasunerako ezarritako irizpideen antzekoak dira. Adituak lau laburbildu ditu:

  • Abstinentzia. “Abstinentzia-sindromea eragiten du, drogen edo alkoholaren kontsumoarekin gertatzen den bezala: ariketa egin behar duzu, egiten ez duzunean gaizki aurkitzen zarelako”, dio. Antsietatea, suminkortasuna edo loaren arazoak oso bereizgarriak dira.
  • Tolerantzia. Ariketa kopurua etengabe handitu behar da nahi den efektua lortzeko.
  • Jarraipena. Ariketa fisikoa egiten jarraitzen da, behin eta berriz ager daitezkeen arazoak gorabehera.
  • Denbora. Denbora libre handia hartzen du ariketak egiteko, eta, beraz, bizitzako beste alderdi batzuetan ere izan dezake eragina, hala nola ikasketetan, familian edo bikotean.

Eta nerabeen kasuan? Seinale horiek adierazten dute, adibidez, ezin duela inoiz entrenamendu bat galdu, inoiz ez dagoela pozik bere lorpen fisikoekin, edo lagunak uzten dituela ariketa gehiago egiteko.

Ariketa fisiko konpultsiboa egitearen ondorioak

kirol nerabea, mendekotasuna
Irudia: ja1000

Ariketa gehiegi egiteak, jakina, mina eta lesioak eragiten ditu, batez ere gorputzaren gainkargari, mugimendu batzuk errepikatzeari edo atsedenik ezari dagozkionak. Gaixotasun kardiobaskularrak izateko arrisku handiagoa ere badago. “Gehiegi zanpatzen bazara eta, ariketak eragindako min edo lesioren bat izan badezakezu ere, egiten jarraitzen baduzu, azkenean gorputzak sufritzen du”, dio espezialistak. Nesken kasuan pisu gehiegi galtzeak hormona-arazoak ere ekar ditzake.

Baina portaeran ere aldaketa garrantzitsuak gertatzen dira. Autoestimu baxuak edo errendimenduagatiko presioak asaldura emozionalak eragin ditzakete, hala nola antsietatea eta depresioa. González-Cutrek beste alderdi bat azpimarratzen du: “Ariketarekiko grina ez bada harmonikoa (orekatua), obsesiboa baizik, pasio gehiegi jartzen badiozu eta horrekin obsesionatzen bazara, zure bizitzako beste alderdi batzuei eragiten die”. Isolamendu soziala da argiena.

Mendekotasun horren diagnostikoa eta tratamendua

Ariketa fisikoarekiko mendekotasuna ebaluatzeko, zenbait galdera-sorta daude, hala nola Ariketaren Mendekotasun Eskala (GIH) edo Ariketa Mendekotasunaren Inbentarioa (EAI). Lan honetan azaltzen duten bezala, galdera-sorta hauek ez dute identifikatzen subjektu batek mendekotasuna duenean, mendekotasuna garatzeko arriskua baizik. GIHk, adibidez, subjektuak hiru multzotan sailkatzea ahalbidetzen du: arriskuan, mendekotasunik gabeko sintomatikoak eta mendekotasunik gabeko asintomatikoak.

Baina, gainera, jakina, psikologo kliniko batek, elkarrizketa sakon baten bidez, bere esperientzia eta irizpen klinikoa aintzat hartu behar ditu lesionatu arte edo harantzago ariketak egitera behartuta dauden neska-mutilak.

Tratamendua esku-hartze kognitibo-konduktual psikologikoetan oinarritzen da, gazteak ariketari buruzko jarrera alda dezan eta oreka lortzen ikas dezan kirola neurriz egitearen eta bizitza sozialaren artean. Horretarako, garrantzitsua da bere arazoa eta osasunean dituen ondorio negatiboak onartzea, eta mendekotasun hori eragin duten sineste eta portaerak, egoera emozionala eta autoestimuan izan daitezkeen aldaketak aintzat hartzea. Beste ukipen batzuk ere kontuan hartu behar dira, hala nola elikadura-nahasteak, depresiboak edo obsesiboak (TOC).

Nola prebenitu ariketa fisikoarekiko mendekotasuna?

Jarduera Fisikoaren eta Kirolaren Zientzietako irakaslearentzat funtsezkoa da ariketari buruz gizartean ematen den mezua aldatzea. “Askotan esaten da ona dela pisua galtzeko, sabela edo aldakak gutxiago izateko. Eta min handia egiten duen mezu horren kontra borrokatzen saiatu behar da. Ariketa fisikoa osasunerako ontzat jo behar dugu”, adierazi du.

Seme-alabekin ariketa fisikoa egitea eta horretaz gozatzea gomendatzen die gurasoei. Eta neska-mutilek ez diote garrantzi handirik eman alderdi estetikoari. “Horretan, berdinen taldeak eragin handiagoa du. Elkarri igortzen zaizkion mezuek mendekotasunak sustatzeko joera dute”, onartu du.

Jarduera Fisikoaren eta Kirolaren Zientzietako lizentziadun batek gidatutako ariketa egitea da beste aholku bat. “Profesional honek aztertu du zer karga diren onenak jasateko, eta entrenamendu gidatu eta logikoaren progresioa nola egin dezakegun. Mendekotasuna izateko probabilitatea txikiagoa da”, adierazi du espezialistak, beharrezkotzat jotzen baitu, gimnasioetan eta muskulazio-aretoetan ez ezik, parke bioosasungarrietan, workout-en edo aire zabaleko kalistenian ere.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak