Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ariketa fisikoa: haurren obesitatearen aurkako medikuntzarik onena

Bost haur eta nerabetik hiruk ez dute betetzen OMEren gomendioa ariketa fisikoa egiteari dagokionez, eta horrek ez du laguntzen haurren obesitatearen aurkako borrokan.

ejercicio actividad fisica Irudia: Anestiev

Espainian, hiru eta zortzi urte bitarteko adingabeen % 40,6k gehiegizko pisua edo obesitatea du, eta horietako gehienek helduek izaten jarraituko dute. Haurrek eta nerabeek azukrearekin eta elikagai ultraprozesatuekin duten erakarpenaz gain, beste baldintza bat ere badute: %37k bakarrik lortzen du Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) gomendatzen duen eguneroko jarduera fisikoaren gutxieneko ordua. Zer ari da gertatzen? Zer egin dezakegu? Ondoren zehaztuko dugun moduan, txikitatik kirola sustatzea eta haurrekin beren jardueran inplikatzea funtsezkoa da ariketaz gozatu eta eguneroko bizitzan sar dezaten, traumarik eta sakrifiziorik gabe.

Gure seme-alabei bizitza osoko osasun ona bermatuko dien pilularik balego, emango genioke? Erantzuna begi-bistakoa da, baina agian askok ez dakite pilula miragarri hau, albo-ondoriorik gabea, existitzen dela: ariketa deitzen zaio eta denen eskura dago. Ez da botika bat, baina medikuntza dela esan daiteke. Zientziak berresten du hori praktikatzeak nabarmen handitzen duela gure txikiek gaixotasun kardiobaskularrik, hipertentsiorik, diabetesik edo helduaroan minbizi-motarik ez izateko aukera. Bide batez, jarduera fisikoak ere sozializatzen laguntzen du, autoestimua bultzatzen du eta errendimendu akademikoa hobetzen.

  • Zergatik da hain garrantzitsua jarduera fisikoa haurrentzat?

Egia da hori praktikatzea ez dela ahoan zerbait sartzea bezain erraza, baina mugitzeak ere ez du ahalegin handirik eskatzen, edo, behintzat, badirudi hori biologiak ematen dizkigun argudioei lotzen bagatzaizkie: aktibo egotea berez diseinatuta dagoen zerbait da, eta ez egiteak gure organismoa apurka hondatzen du. Hain zuzen, gertatzen ari dena.

Gaurko haurrak, bizi-itxaropen gutxiagoko belaunaldia

Gasol Fundazioak egindako ‘Pasos 2019’ ikerketaren arabera, gure herrialdeko haurren eta nerabeen %36,7k baino ez du betetzen Osasunaren Mundu Erakundeak gomendatzen duen jarduera neurritsu edo biziaren 60 minutu egunean.

Irudia: Eroski Consumer

Sedentarismo horrek, dieta osasungaitz batekin batera, koktel kaltegarria sortzen du, eta, horri esker, haurren belaunaldi hau, lehen aldiz, gurasoak baino gutxiago bizi den lehen belaunaldia bihur daiteke. Ekonomia Lankidetza eta Garapenerako Erakundearen (ELGA) arabera, 2050erako bizi-itxaropena hiru urtez murriztuko da.

Hori gazteen artean orain arte helduen ohiko gaixotasunak agertu izanaren ondorioa izango litzateke. Gehiegizko pisuak eragindako patologia fisikoak, baina baita emozionalak ere, hala nola autoestimurik eza eta depresioa. “Haurtzaroan haur batek koipea metatu eta nerabezarora gehiegizko kilo horiekin iristen denean, litekeena da gehiegizko pisua edo obesitatea duen heldua izatea. Horrek gehiegizko kiloak eragiten dizkio organismoari, baina sugar-egoera sorra ere eragiten du, pertsonaren metabolismoa alda dezakeena, eta horrek, azkenean, diabetea, hipertentsioa eta odoleko kolesterol altua eragiten ditu”, azaldu du Carmen Pérez-Rodrigok, Medikuntza Prebentiboan eta Osasun Publikoan espezialista eta Euskal Herriko Unibertsitateko (UPV-EHU) irakasleak. “Normala zen horrelako nahasteak pertsonen bizitzako laugarren aldian agertzea, baina medikuak gero eta lehenago ari gara ikusten, zehazki 12 eta 14 urteko mutiletan”, gehitu du.

Haurrak gero eta gutxiago mugitzen dira

Egia esan, zifrak etsigarriak dira. 3 eta 24 urte bitarteko Espainiako populazioaren %34k obesitatea edo gehiegizko pisua du, eta kopuru hori %40ra iristen da hiru eta zortzi urte bitarteko haurren kasuan, ‘Espainiako Populazioaren Nutrizio Azterketa’ (ENPE 2020), Revista Española de Cardiología (REC) aldizkarian argitaratua eta jatorrian EROSKI Fundazioak sustatua. Txikienen bizimoduak gehiegizko pisuarekin eta arrisku kardiobaskularreko faktoreekin duen eragina aztertu zuen ikerketak. Datu horien arrazoietako bat da haurrak ez direla mugitzen.

Irudia: Eroski Consumer

OMEk bost urtetik gorakoentzat ezartzen duen gutxienekoa jarduera fisikoko ordu bat da, intentsitate ertain edo handiko jarduerak konbinatzen dituena, hau da, arnasketa eta bihotz-erritmoa azkartzen dituena. Gainera, haurrak urteak bete ahala, ariketan erabilitako minutu-kopuruak behera egiten du. “Urratsak” azterketak erakusten du, halaber, bigarren hezkuntzan jardueraren datuak are okerragoak direla, ikasleen % 72 erabat sedentario direla eta lehen hezkuntzan % 55 direla. Arrazoi asko daude hori gertatzeko, indioilarraren adinean ohikoa den nagikeriatik edo bideojokoekiko mendekotasunetik harago.

Haurrek sehaskatik aktibo egon behar dute

Mugitzea ez da kirola egitearen sinonimoa, baizik eta salto egitea, trotatzea, eskalatzea, dantzatzea, korrika egitea… Azken batean, jarduera fisikoa da garrantzitsuena. “Haurrak bularreko haurrak direnetik sustatu behar da, orduan ikasten baitute mugitzen, eta trebeziaz mugitzeko eta, beraz, mugitzen diren bitartean gozatzeko aukera emango dieten trebetasun horiek guztiak bereganatzen dituzte haurrek”, adierazi du Carmen Pérez-Rodrigok.

Errazagoa da haurtzaroko ohiturak hartzea. Elikadurarekin gertatzen da. Zaila eta ez oso errealista da elikagai-patroia modu drastikoan aldatzea 40 urterekin. Eta lor badaiteke ere, normalena da hori lortzeko edo oso motibatuta egotea —ia beti dago osasun-arrazoiren bat— edo “ohitura txarrak” azpimarratzen hastea. Ariketarekin gauza bera gertatzen da. “Horregatik, garrantzitsua da txikitatik mugimendurako trebetasunak sustatzea, eta adingabeek gozatzen ikas dezatela egiten duten bitartean; izan ere, nerabe bat ohituta ez dagoenean mugitzera behartzen bada, eta, gainera, zailtasunak baditu edo baldar gertatzen bada, ariketarik inoiz egin ez duelako, gatazka psikologiko eta soziala sor dakioke; izan ere, zoritxarrez, adin txikikoentzat planteatzen diren kirol-jarduera gehienak, bai ikastetxeetatik, adituak dira”.

Eserita denbora gutxiago

Gehiago mugitu behar da, eta horretarako ez da denbora askorik egon behar eserita. “60 minutu baino gehiago daramagunean eserita, haurrak zein helduak, jaiki eta luzatu egin behar da, gorputz-adarrak mugitzeko eta muskulu-masak, zirkulazioa eta metabolismoa aktibatzeko baino ez bada ere”, dio Pérez-Rodrigok.

Irudia: ja1000

Ikastetxe batzuetan badira horri buruzko ekimen batzuk, eskola-ordutegiaren barruan etenaldiak izaten dituztenak, haurrek gela barruan biribil daitezen, lekuz alda daitezen, jaiki eta mugi daitezen, leku berean denbora asko geldirik egon ez daitezen. Beste batzuetan, beste taktika bat dute, atseden aktiboa izenekoa, eta ikasgelaren eta ikasgelaren artean hiru eta bost minutu bitarteko pilula txikiak sartzen ditu.

Pantaila gutxiago

Etxean sedentarismoa areagotu egiten da. Astean sei orduz, batez beste, lan gehien eskatzen dien herrialdeetako bat gara. Eta eskolako lan gehiegi horiez gain, pantailak ere asko erabiltzen dira, gero eta gehiago erabiltzen baitira pandemian.

Pantailek datu kezkagarri horien guztien erru handia dute, baina baita gurasoek ariketaren aurrean duten pasibotasuna ere. Bartzelonako Nazioarteko Unibertsitateak (UIC Barcelona) egindako azterlan batek (2021eko otsailean argitaratu zuen Healthcare aldizkariak) aztertu zuen zein harreman estua dagoen pantaila baten aurrean eserita egotearen eta osasungarriak ez diren elikagaiak hartzearen artean, eta ondorioztatu zuen ordu bat baino gehiago pasatzen duten haurrek gozoagoak, edari azukretsuak, janari lasterra eta snack-ak jaten dituztela denbora librean daudenak baino.

Familia osoaren gaia

Beste behin ere, onena da adibide bihurtzea eta gure seme-alabak animatzea kirolen bat egitera eta familian jarduera fisikoak antolatzera, hala nola, kirola egitera, mendi-ibiliak egitera, aire zabalean ibiltzera, igeri egitera, bizikletan ibiltzera, patinetan ibiltzera… Haurrek lagundu behar diete, eta erreferentzia-ereduak izan behar dituzte, bai anai-arreba zaharrenak, bai gurasoenak, bai beste senide batzuenak, mugitzeko orduan finkatzeko. Igogailua erabili gabe edo eskolara oinez ibilita eskailerak jaistearekin bakarrik ari gara eredu izaten.

  • Nola lortu zure seme-alabek (nerabeek) ariketa gehiago egitea

Haurrek gurasoengandik ikasten dute, bai ona bai txarra. Halaxe erakutsi zuen Errioxako Unibertsitateak egindako eta Journal of Sports Sciencie and Medicine aldizkarian argitaratutako azterlan batek. 12 eta 16 urte bitarteko 1.978 ikasle hautatu zituen ausaz. Ikertzaile horien arabera, nerabe bat fisikoki geldirik egotea lau aldiz probableagoa da gurasoek aisialdiko jarduera fisikoetan parte hartu ez badute. Gurasoak jardueretan sartzen direnean edo ariketa fisikoari garrantzi handia ematen diotenean, sedentarismoa murriztu egiten da.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak