Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ariketa fisikoa makinekin: praktika osasungarria?

Makinekin entrenatzea osasungarria da, baldin eta profesionalek gomendatutako jarraibideak betetzen badira
Egilea: Clara Bassi 2013-ko otsailak 17
Img gimnasio

Ariketa fisikoa egiteko ekipoetara jotzen duten pertsona askoren helburu komuna sasoian jartzea eta argaltzeko erabiltzea da: praktika aerobikorako makinak, errefortzukoak, bibrazio bertikalekoak, oszilaziozkoak, etab. Baina osasungarria al da ariketa horietan jardutea? Gimnasiora joan behar da beti, eta entrenatzaile pertsonala izan, edo etxean erabil daiteke? Artikulu honetan makinak aztertzen dira, etxean eta gimnasioan erabiltzeko, eta erabili aurretik kontuan hartu beharreko alderdiak, kontraindikaziorik gabe.

Profesional baten jarraibideak betetzen dituzten makinekin ariketa fisikoa egitea

Sasoian jartzea da, gehienetan, urte berriarekin egiten den helburuetako bat. Otsaila da giltzarria, eta ez alde batera utzi Eguberrien ondoren hasten den ariketa-programa, eguraldi ona egiteko forma fisikoa hobetu nahi bada. Entrenamendu-plan berri horren barruan, zenbait pertsonak makinekin lan egitea osasungarria dela eta zer baldintza betetzen dituzten galdetzen dute. Adituen erantzuna baietz da, betiere profesional baten jarraibideak betetzen badira.

“Eguberrien ondoren, ez da ariketa hasi behar, ez arautu gabe, ezta aholkatuta ere. Pertsona bakoitzak bere gaitasunak eta mugak ditu, eta, edozein entrenamendu egin aurretik, ezagutu egin behar ditu eta jakin behar du gaixotasun kardiobaskularrik, birikarik, endokrinorik edo metabolikorik duen, mediku-ebaluazio baten bidez. Aholkularitza kliniko hori baliagarria da kirol-instalazio batera joateko, eta jakin behar du zein den profesional independentea, gero ekipoen erabilerari buruz aholkatuko duena”, azaldu du Salvador Pitarch Valentziako Biomekanikako Institutuko fisioterapeutak (IBV).

Makinekin erabiltzea baliagarria da behar bezala erabiltzen badira, baina kaltegarria da karga gehiegi altxatuz gero edo jarrerak okerrak badira

Halaber, ez da komeni makinekin bakarrik edo bakarka erabiltzea; entrenamendu hori beste ariketa batzuekin konbinatu behar da emaitza onak lortzeko, aditu horren informazioaren arabera. “Profesional baten laguntza ezinbestekoa da. Kargei, zikloei eta errepikapenei buruzko aholkuak eman behar ditu, bai eta ariketen taulak eta jarrerak ere. Horiek aldatu egiten dira pertsonaren helburuaren arabera; izan ere, pisua galtzea, muskulua edo tonifikazioa galtzea, eta horren arabera gomendatuko zaio pisu handiagoarekin eta pisu gutxiagorekin lan egitea”, adierazi du Mercedes Sanchís Valentziako Biomekanikako Institutuko ikertzaileak (IBV).

Ariketa fisikoa egiteko makinak: osasuntsuak, ñabardurekin

“Makinak oso onuragarriak dira, entrenatzaile pertsonal baten edo aldez aurretik ezagutzak dituen pertsona baten aholkularitzapean. Indarra, potentzia edo erresistentzia hobetzen laguntzen dute aukeratutako helburuaren arabera”, dio Laura Feliuk, Gorputz Hezkuntzako Institutu Nazionalean (INEF), Holme Place Balmes kirol departamentuko koordinatzailea.

Batez ere, oso lagungarriak dira lesio, gehiegizko pisu edo gehiegizko pisuren bat nozitzen dutenentzat; izan ere, kanpora, lur malkartsu batera edo kalera korrika egitea kaltegarria izan daiteke. Halakoetan, hobe da zinta jartzea korrika edo bizikletan ibiltzeko.

Oso erabilgarriak dira, halaber, gorputz-atal batzuk mugitu ezin dituzten pertsonentzat, mugikortasuna hobetzeko eta errehabilitazio-helburu jakin batzuk lortzeko. “Errehabilitazio-helburuaren arabera hankak edo besoak altxatzen lagun diezaiekegu, beren kabuz besoak altxatzeko kanpoan ez daudenean. Bestela, muskuluak atrofiatu egiten dira pixkanaka”, dio Feliuk.

“Makinak erabilgarriak dira ondo erabiltzen badira, eta altxatzen diren kargak pertsona bakoitzaren adinerako, egiturarako eta pisurako egokiak dira, eta kaltegarriak, gehiegizko pisua gehiegizkoa bada edo jarrerak desegokiak badira”, adierazi du IBVko Sanchis-ek. “Gaizki erabiliz gero, lesio bat eragin dezakete sistema muskuloeskeletikoan edo lehendik dagoen patologia bat larriagotu”, adierazi du IBVko Pitarch-ek.

Ariketak bibrazio-plataformekin egitea

Bibrazio-plataformak dituzten makinek, hala nola Power Vibek, bibrazio konstanteak igortzen dituzte, gorputzak, lanaren ikuspegitik, onuragarriagoak diren bibrazioak igortzen dituztenak. “Erabiltzaileak kanpoko pisu bat izango balu bezala -baina eutsi gabe -, horrek lana errazten du pisua kargatu ezin duten lesionatutako pertsonekin. Entrenamenduaren emaitzak bizkortzen ditu, zuntz azkarrenak aktibatzen baititu eta muskuluen gaitasuna hobetzen baitu”, dio Feliuk.

“Erabiltzaileak bilatzen duen helburuaren arabera, makinak modu desberdinean erabiltzen dira. Lan handia egin daiteke zutabea gainkargatu gabe. Ongi eginda, bibrazio-plataformekin ariketak gimnasioetako ohiko ekipoekin bezain onuragarriak dira”, nabarmendu du Feliuk.

Hala ere, “igortzen dituzten bibrazioak gorputz osora eramaten dira, eta, nahiz eta bere ekintza-mekanismoak eta sistema muskuloeskeletikoan eragina izan, oraindik ere ikertzen dira bihotz- eta nerbio-sisteman izan daitezkeen ondorioak”, dio Pitarchek.

Izan ere, egindako lan zientifikoek desberdintasunak erakusten dituzte plataforma bibratzaileen erabileran. Zenbait argitalpenek malgutasuna, indarra eta potentzia handitzea islatu duten arren, beste batzuk ez dira argi geratzen epe labur, ertain eta luzera dituzten onurek. “Ikasketak eliteko kirolarietan eta biztanleria orokorrean egin dira, eta ikusi da hobekuntzak lortzen direla, hala nola oreka. Baina, gaur egun, emaitzak kontraesankorrak dira oraindik”, esan du Pitarchek. Izan ere, ikerketa bakoitzeko ariketa-protokoloen aldakortasunaren, aztertutako subjektuaren, hautatutako parametroen, dosien eta erabiltzen den plataformaren araberakoa da; ez da gauza bera bibrazio-plataforma bertikal oszilakorra.

Plataforma bibratzaileen kontraindikazioak

Ariketak egiteko bibrazioak dituzten makinak kontraindikatuak daude haurdunetan, ebakuntza jakin batzuen menpe dauden pertsonengan, metalezko inplante bidez edo bizkarrezur-arazoak dituztenetan.

Funtsezkoa da erabiltzaileak erabili aurretik informatzea, ez erabiltzea gidari batek gomendatutako gida gabe eta osasun-kontraindikaziorik ez dutela ziurtatu gabe.

Arrisku nagusiak gomendatutako denbora gainditzearekin lotuta daude, atsedenaldiak errespetatu gabe. “Aparatu horietako lanak 30-60 segundoz egin behar dira, eta atsedenaldi bat egin behar da ondoren, gero berriro ere ekitera joateko”, Holme Place Balmes kirol-saileko koordinatzailea den Laura Feliuren arabera.

Kirol taldeak erosteko aholkuak

Etxean entrenatzeko makinak erosten direnean, gezurra, jatorrikoa eta kalitate eta oinarri zientifikokoa ez direla ziurtatu behar da. Etiketetan UNE edo ISO arauen ziurtagiri bat izan behar dute, eta ziurtatu behar dute ez dutela erabiltzaileak ebaki dezakeen ertz bizirik, ezta harrapa daitekeen punturik ere, ezta pisuekin hatzak harrapatu ahal izateko aukerarik ere, eta, beste segurtasun-neurri batzuen artean, Mercedes Sanchis-ek gaineratu du.

Bizikleta estatiko sinplea edo korrika egiteko zinta bat baldin bada, eta egingo den ariketaren helburua osasun orokorra mantentzea bada, ahalegin fisiko handia egin gabe, ez dago eragozpenik etxean erabiltzeko.

Aldiz, muskulazio-ekipoetan pisu handiak altxatu nahi badira eta ariketa fisiko zorrotzagoa egin nahi bada, hobe da zentro batera joatea jarrera txarrak eta lesioak saihesteko, Valentziako Biomekanikako Institutuko adituek gomendatzen baitute.