Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ariketa fisikoak bizi-itxaropenean duen eragina

Astean pare bat aldiz neurriz korrika egiteak bizi-itxaropena handitzen laguntzen du sei urte gehiagoan

Astean ordu bateko edo biko lasterketa bat beharrezkoa da jarduera fisikoak, onura ezagunez gain, balio erantsia izan dezan: bizi-itxaropena luzatzea. Aurkikuntza hori bizi-ohitura onak bizitza-luzeraren igoerarekin lotzen dituzten beste askorekin batzen da, batez ere epe luzeko gaixotasunak prebenitzen dituztelako eta horiek heriotza-tasa handia eragiten dutelako. Artikulu honetan azaltzen da zergatik laguntzen duten gehiago eta hobeto bizitzen neurriz korrika eta bizi-ohitura osasungarriak izaten.

Img ejercicio fisico esperanza vida art
Irudia: monkeybusiness

Astean ordu bateko edo biko lasterketak bizi-itxaropena luzatu du: 6,2 urte gizonezkoetan eta 5,6 urte emakumezkoetan. Lasterketa-denbora hori erritmo leunean edo ertainean egin behar da, pixka bat agortuta geratu arte. Hauek dira Europako Kardiologia Elkarteak bultzatutako EuroPrevent 2012 kongresuan Dublinen aurkeztutako ‘Copenhagen City Heart’ ikerketaren datuak. Ikerketa 1976an hasi zen, eta, ondoren, 20 eta 93 urte bitarteko 20.000 gizon eta emakume izan ziren. Autoreek diotenez, ez da ahalegin handirik egin behar onura argi bat ikusteko.

Ikertzaileek 1.116 gizonezkotan eta 762 emakumezkotan alderatu zuten heriotza-tasa lasterkari ez ziren gizabanakoekin. Emaitzek erakusten dutenez, jarraipen-aldian (gehienez ere 35 urte), 10.158 heriotza izan ziren lasterketarik egiten ez zutenen artean, eta 122 heriotza baino ez zituztenen artean. Azterketak, gainera, erakutsi du karreran jarduteak heriotza-arriskua %44 murrizten zuela bi sexuetan.

Bitxiena da bizitza-luzeran onura hori karrera ertaina egiten duten pertsonengan gertatzen dela, baina ez ariketa gehiegi egiten dutenengan. Gaur egun, jakina da jarduera fisiko gehiegi egiteak oxidatzaile gisa jokatzen duela. Hori dela eta, neurriz egin behar da.

Lasterketa moderatuak osasunean dituen onurak

Epe laburrean, neurrizko lasterketak oxigenoa hartzea errazten du, intsulinarekiko sentikortasuna handitzen du, profil lipidikoak hobetzen ditu, odolaren presioa jaisten du, plaketen agregazioa murrizten du eta jarduera fibrinolitikoa areagotzen du (horren funtzioa koaguluen deskonposizio normala da).

Ariketa aerobiko moderatuak zahartze-prozesua moteltzen du, eta zahartzaroan nahasterik gerta ez dadin laguntzen du.

Epe luzera, litekeena da bizitza luzeena beste onura zehatzagoen baturaren ondorio izatea. Ariketa aerobiko moderatuak zahartze-prozesua moteltzen du, hezur-dentsitatea handitzen baitu, eta zahartzaroan asaldurak (osteoporosia, esaterako) prebenitzen ditu.

Era berean, neurrizko ariketa fisikoa egiteak gorputz-pisu egokiari eusten laguntzen du, eta horrek hilkortasun handia eragiten duten patologiei aurrea hartzen laguntzen du, hala nola, obesitateak edo diabeteak eragindako bihotzeko gaixotasunei. Jarduera fisiko moderatuak, halaber, sistema immunitarioa indartzen du, muturreko ariketan ez bezala, aurkako efektua eragiten baitu.

Gehiago bizitzea ariketa fisikoarekin eta bestelako ohitura osasungarriekin

Baina ez da nahikoa jarduera fisikoa egitea. Ondorio horretara iritsi da PLOS Medicinen argitaratu berri den azterlan bat, Cambridgeko Unibertsitateko (Erresuma Batua) ikertzaileek egina, hamarkada batean baino gehiagoan, 45 eta 79 urte bitarteko 20.000 gizon eta emakumerekin. Autoreen arabera, onura hobea lortzeko, ariketa beste hiru jarduerekin konbinatu behar da: alkohola neurriz hartzea, erretzeari uztea eta fruta eta barazkiz aberatsa den dieta egitea. Horrela, 14 urtera arte luzatuko litzateke bizitza.

Era egokian lo egiteak ere lagundu dezake epe luzeko gaixotasunak prebenitzen. Eta hortzak garbitzeko ohitura sinplea funtsezkoa da, hortzetako higienerik eza periodontitisen garapenarekin lotzen baita, eta honek, era berean, arrisku kardiobaskular handiagoarekin.

Adituen iritziz, bizitza luzatzeko, pertsonaren alderdi psikologikoa ere zaindu behar da: bizitzari zentzua eta xedea eman, familiakoekin, lagunekin edo lankideekin harreman egonkorrak sortu (isolamendu soziala gaixotasunak garatzeko arrisku-faktorea da), garuna landu edo jarrera positiboa landu, besteak beste.

Era berean, funtsezkoa da atsedena osasuna ezin hobea izateko. ‘Framingham Heart Study’-ren arabera, sei urtean behin merezitako oporrak izaten dituzten emakumeek aukera handiagoa dute bihotzeko eritasuna izateko urtean bitan baino.

Familiako medikuarengana maiz joatea, ohiko kontrolak ez gainditzea eta, garrantzirik ez badu ere, erretirorako prestatzea espezialisten beste gomendio batzuk dira. Gehiengoa ez den arren, bada erretiratu izango diren talde bat, Anales de Psicología aldizkariaren arabera, erretiroa inposatzea eta jarduera-maila altuenak galtzea ekarriko duena. Eta sentimendu horiek eragin zuzena izan dezakete osasunean.

Gene eta ohitura osasungarriak

Orain arte egindako lan guztiek ez dute ziurtatzen bizimodu osasungarria, ariketan oinarritua, ez erretzea, alkohola neurriz edatea edo dieta orekatua egitea, bizitza luzea bermatzen duela. Hala diote Albert Einstein College of Medicine erakundeko (AEB) ikertzaileek. ), azterketa bat argitaratu dute Journal of the American Geriatrics Society aldizkarian, eta genetika bizimodua baino askoz garrantzitsuagoa izan daitekeela iradokitzen du.

Ia 500 pertsonatan egindako lanaren emaitzek erakutsi zuten bizitza-luzera bikaina zuten pertsonek ez zutela gorputz-masaren, tabakismoaren, jarduera fisikoaren edo dietaren indizean alderatu zituzten pertsonek baino ohitura osasungarriagorik. Aurretiazko azterketek jadanik identifikatuta zituzten gizon edo emakume baten bizitza-luzeran zuzeneko eragina duten aldaera genetikoak. Zientzialarien iritziz, ikerketak iradokitzen du ehunka urteko pertsonek bizitza-luzera laguntzen duten eta bizimodu osasungaitz baten ondorio kaltegarriak arintzen dituzten gene gehigarriak izan ditzaketela.

Ikerketaren egileek azpimarratu dute, hala ere, bizitza-luzeraren geneek ohitura txarretatik babes badezakete ere, bizimodu osasungarria izatea funtsezkoa dela herritar gehienentzat.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak