Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Arrisku kardiobaskularra duten nerabeak

Gazteen %40k arazo kardiobaskularrak izan ditzake helduaroan, egungo sedentarismoa aldatzen ez badu.

Img adolescente hd Irudia: runzelkorn

Gehiegizko pisua eta obesitatea duten gazteen kopurua etengabe hazten ari da, eta, ondorioz, baita horiekin lotutako arazoak ere: nerabeen %40k gaixotasun kardiobaskularra izateko arriskua du. Egoera horretan daudenak eta helduaroan horrelako arazoak dituztenak gero eta gehiago izango direla aurreikus daiteke, nahiz eta haur eta nerabezaroan kirola sustatzen duten hainbat programa zifrak murrizten saiatu. Artikulu honetan, sedentarismoak arrisku kardiobaskularra areagotzean duen garrantzia deskribatzen da, bai eta bizi-ohiturak aldatzeak eta horri aurre egiteko jarduera fisikoa sustatzeak duen garrantzia ere.

Img adolescente art

Biztanleriaren zati handi bat inguru obesogeniko batean bizi da, hau da, palatabilitate handiko elikagaiak (kalitate sentsorialen multzoa) eta energia erraz eskuratzeko moduan, eta jarduera fisikoa egitea murriztu eta ez sustatzeko moduan. . Espainiako Kardiologia Elkartea bota ohar hau. Jarduera fisikorik eza areagotu egin da, besteak beste, haurrek eskolan eserita ematen duten ordu kopuruaren, mugitzeko motordun garraioa erabiltzearen eta aisialdi teknologikoko jardueren ugaritasunaren ondorioz.

Arazoa hainbesteraino iritsi da non Estatistikako Institutu Nazionalaren (INE) 2009ko amaierako datuen arabera, gazteen obesitatea herritarren hiru osasun-arazo nagusietako bat dela, tabakismoarekin eta bizkarreko minarekin batera. Bartzelonako Santa Creu i Sant Pau ospitaleko Cochrane Iberoamericano zentroak egindako txosten baten arabera, nerabeen %40k gaixotasun kardiobaskularra izateko arriskua du adin horretan.

Sedentarismoaren eginkizuna arrisku kardiobaskularrean

Jarrera sedentarioetan denbora gehien ematen duten gazteek presio arteriala, triglizeridoak eta glukosa gehiago dituzte.

Aisialdi sedentarioaren abusuak areagotu egiten du arrisku kardiobaskularra, egiten den ariketa edozein dela ere. Ikerketa Zientifikoen Kontseilu Nagusiak (CSIC), Madrilgo Unibertsitate Autonomoko Gorputz Hezkuntza, Kirol eta Giza Motrizitate Sailarekin eta Espainiako hiriburuko Unibertsitate Konplutentseko Medikuntza Prebentibo eta Osasun Publikoko Sailarekin elkarlanean egindako AFINOS azterlanaren arabera, garrantzitsua da jarduera fisikoa modu kontzientean egitea; funtsezkoa da denbora murriztea. Revista Española de Cardiología aldizkarian argitaratu zen lanak aditzera eman duenez, hori da arrisku kardiobaskular global handiagoa saihesteko modu bakarra.

AFINOSen emaitzen arabera, portaera sedentarioetan denbora gehien ematen duten gazteek presio arteriala, triglizeridoak eta glukosa handiagoak dituzte, bai eta arrisku kardiobaskular global handiagoa ere; halaber, gantz-ehunaren, ehun orokorraren eta sabelaldearen metatze-maila handiagoa dute. Gainera, frogatu da gehiegizko pisua eta gainera sedentarioak diren nerabeek are gehiago handitzen dutela arrisku kardiobaskularra.

Sexuen arteko desberdintasunak ere hauteman zituzten. Sedentarismo-maila handiko neskek kolesterol-tasa kaltegarri handiagoak izan zituzten; mutilek, berriz, presio arteriala eta glukosa-kontzentrazio handiagoa. Gantzari dagokionez, oro har adipositate handiagoa dute, eta horiek, sabelaldeko obesitate handiagoa.

Espezialisten ustez, haur eta nerabeek jarduerarik gabe ematen duten denbora murrizteko gomendioak egin behar dira, eta jokabide sedentarioak kontuan hartu behar dira, haurtzaroan eta nerabezaroan arrisku kardiobaskularra garaiz aurretik garatzeko estrategiaren barruan.

Irtenbidea: ohiturak aldatzea

Kirola sustatzea ere funtsezkoa da haur eta gazteen ohitura sedentarioak murrizteko
Espainiako biztanlerian, eskura dauden datuek egoera ez oso pozgarria erakusten dute. ‘Health Behaviour School Children Study’ programaren arabera, nerabeen %44k egunean hiru ordu baino gehiago ikusten ditu telebista, eta %30ek hiru ordu edo gehiago eskaintzen dizkio ordenagailuari. Itziar Hoyos Cillero ikertzaileak, Euskal Herriko Unibertsitateko (EHU) Erizaintzako Unibertsitate Eskolako irakasle laguntzaileak, 2008an unibertsitateko ikasleen sedentarismo-maila aztertu zuen. Ondorioak erabatekoak izan ziren. Ikasleen ia erdiak kirola egiteari uzten dio batxilergoaren eta unibertsitatearen artean. Arrazoiak: denbora eta gogo falta. Eta, azkenik, Archivos de Medicina del Deporte aldizkarian argitaratutako azterlan batek, 13 eta 18 urte bitarteko Espainiako 18.000 neraberen artean egina, dio sedentarismoak haurren %41i eta nesken %52ri eragiten diela. Horrez gain, hipertentsioa arazo bat da mutilen %40rentzat eta nesken %25entzat.

Agertoki horri aurre egiteko, giltzarria da espazio publikoetan jolasak sustatzea eskolatik irtetean, asteburuetan familian jarduera fisikoa sustatzea eta behar adina lo egitea. Hala adierazten du Espainiako lurralde osoan, Nutrizioaren Espainiako Fundazioarekin (FEN) lankidetzan, haurren obesitatea prebenitzeko Thao programak. Helburu horiek berak dituzte, hain zuzen ere, haurren obesitateari aurrea hartzeko eskolak eta EROSKI CONSUMER aldizkariaren Osasun eta Kirol Gidak, on line, elikatzen eta kirola egiten ikasteko tresnak eskaintzen baitituzte, osasuntsu, orekatu eta dibertigarri.

Kirol gehiago, sedentarismo gutxiago

Thao programaren arabera, asteburuetan, jarduera fisikoan ematen den denbora nabarmen murrizten da, egunean ordubete baino gutxiagora (gazteen %43k ez dute jarduerarik edo kirolik egiten igandeetan). Aitzitik, denbora asko luzatzen da jarduera sedentarioetan, batez ere kontsolen eta ordenagailuen erabilerarekin zerikusia duten jardueretan, larunbat eta igandeetan %82,5 arte.

Kirola sustatzea da ohitura sedentarioak murrizteko beste giltzarrietako bat. Espainian dagoeneko egin dira zenbait programa, hala nola PATH (“Physical Activity and Teenage Health”), osasunarekin lotutako gaien berri ematen duena, eta ohiturak aldatzeko eta ariketa edo entrenamendu fisikoa sustatzeko heztea. Bestalde, Thao programaren arabera, haurrei gehien motibatzen dituzten kirolak aurkitzen lagundu behar zaie, eta eskolatik ateratzean modu aktiboan jolasteko espazio publikoen garapena sustatu.

Kirola sustatzeko irudimena

Zaila da bideojokoen eta Interneten aurka borrokatzea, gazteek gaur egun duten distraziorik handienetakoa baita. Mundu osoan estrategia asko erabiltzen dira kirola sustatzeko eta obesitate eta sedentarismo tasak murrizteko. Nerabe gehiago ohitura osasungarrietara atxikitzea lortzeko alternatibak bilatzen ari dira zenbait ikerketa.

Dirudienez, jarduera fisikoa “zoriontsuagoa izango zara” bezalako maximoak sustatzearen bidez sustatzen denean, emaitzak hobeak dira “osasuntsuago egongo zara” bezalako arrazoi arrazionalekin baino, Journal of Health Psychology aldizkarian argitaratutako azterlan baten arabera. Azterlan horrek ere egiaztatu duenez, egungo estrategiek ariketa fisikoa egiteak osasunean eragiten dituen hobekuntzak baino ez dituzte zehazten. Hala ere, adituek oraindik aztertzen dituzte emaitza horien arrazoiak, nahiz eta hipotesietako batek adierazten duen onura emozionalak arrazionalak baino hurbilagoak direla.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak