Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Azkar jateak gizenak egiten gaitu

Azkar jaten duten pertsonek, beteta sentitu arte, hirunaka biderkatzen dute gehiegizko pisua izateko arriskua.

Azkar jateak eta otordu bakoitzean asetuta bukatzeak gehiegizko pisua eta, are, gizentasuna izateko aukera handiagoa ematen dio pertsona bati. Elikadura-ohiturak aldatzen ari diren gizarte honetan, adituak ados daude nutrizio-hezkuntza sustatu behar dela, batez ere txikienen artean, obesitatearen epidemia geldiarazteko. Jateko modu osasungaitza haurtzaroan hartutako ohitura bat da, alda daitekeena, nahiz eta ez izan erraza.

Img hotImagen: Kashfia Rahman

Adituek bazekiten jateak ez zuela ohitura osasungarririk. “Astiro jaten du eta mokadu bakoitza 20 aldiz mastekatzen du”, dio herri-esaerak.
Orain, Japonian egindako ikerketa batek frogatzen du hori egia dela.’ Azterketa egiteko, 30 eta 69 urte bitarteko 3.287 pertsonaren lagina hartu da, eta haien elikadura-ohiturei buruzko galderak egin zaizkie, jaten zuten abiadura azpimarratuz (oso motela, motela, ertaina, azkarra eta oso azkarra aukeratu behar zen). Ase arte jaten zuten ere galdetu zitzaien, eta altueraren arabera doitutako pisua zehaztu zen (gorputz-masaren indizea, GMI).

Azkarregia

Parte-hartzaileen %50ek, gutxi gorabehera, jan egiten zutela aitortu zuten, eta gizonen %45,6k eta emakumeen %36k oso azkar jaten zutela. Emaitzek erakutsi zuten bai azkar jaten zutenek bai nazkatu arte jaten zutenek bikoiztu egiten zutela gizenak izateko probabilitatea, baina bi gauzak batera gertatzen zirenean arriskua are gehiago handitzen zela. Azkar jaten zuten gizabanakoek, eta beteta sentitu arte, kaloria gehiago irensten zituzten; pisu handiagoa zuten, eta hiru aldiz probabilitate handiagoa, astiro eta ase gabe jaten zutenekin alderatuta.

Aldez aurreko azterketek frogatu zuten elikagaiak abiadura handian hartu eta otordu bakoitzean asetzeak gehiegizko pisua eragiten zuela. Hala ere, ikerketa horrek beste urrats bat eman du: bi ohiturak batera agertzen direnean, gehiegizko pisua izateko arriskua areagotu egiten da.

Asetasunaren mekanismoak

Oso azkar jaten bada, urdailak ez du asetasun-seinalea bidaltzeko astirik eta gehiago irensten da

Apetituaren erregulazioa prozesu konplexua da, eta gero eta informazio gehiago dago prozesu horretan. Gorputzari bazkaltzeari noiz utzi behar zaion adierazten dioten sistemetako irregulartasunak obesitate-kasu batzuen erantzule direla dirudi.
Jaten dugunean, urdaileko distentsioa da lehenengo asetasun-seinaleetako bat. Seinale hori nerbio-sistema begetatiboak transmititzen du hipotalamoraino, garunean dagoen zentro erregulatzaileraino.

Elikagaiak oso azkar kontsumitzen baditugu, ez diogu astirik ematen urdailari asetasun-seinalea bidal dezan; beraz, kantitate handiagoa hartzen da. Apetitua, organismoaren prozesu gehienak bezala, hormonek ere erregulatzen dute. Intsulinaz gain, leptina ere identifikatu zuten, gantz-ehunean sortzen dena eta gosea kentzeko propietateak dituena. Geroago, grelina izan zen, “gosearen hormona” izenaz ezaguna, kontrako funtzioagatik: gosea areagotzen du.

Hormona gehiago

Kolezistokinina ere asetasunaren hormona bat da, eta duodenoko zelulek jariatzen dute, elikagaien presentziari erantzuteko, batez ere gantzena. Urdail-hustuketa inhibitzen duela uste da, eta, beraz, beteta dagoela iruditzen zaio. Hesteetako YY peptidoa (PYY), digestio-hodiaren zati distalean eta nerbio-sistema zentralean eta periferikoan sintetizatua, jaten duguna erregulatzeko esku hartzen duen beste hormonetako bat da.

Oraintsuago obestatina aurkitu da, elikagaien pisua eta irenstea ere arautzen dituena, eta oxintomodulina, urdaileko mukosako zelula batzuek jariatzen dutena eta apetitua kentzen duena. Nerbio-sistemak ere zeregin garrantzitsua du apetituaren erregulazioan. Hipotalamoan, burmuinean dagoen egitura batean, gosearen eta asetasunaren erdigunea dago. Arestian aipatutako substantzietako batzuek nukleo horietan eragiten dute.

Asetasun-sentsazioa ere genetikoki zehaztuta dagoela dirudi. Zientzialari britainiarrek egindako azterlan batek agerian utzi du FTO, obesitatearekin zerikusia duen genea, asetasun-sentsazioa inhibitzen duela. Londresko University College-ko eta King’s College-ko ikertzaileek 8 eta 11 urte bitarteko 3.337 haur aztertu zituzten, genearen arrisku handiko saihesbidea zutenek jateko gogoa aldatuta ote zuten aztertzeko. Emaitzek erakutsi zuten geneak eragina duela apetituan, eta arrisku handiko saihesbidearen bi kopia dituzten haurrek zailtasun handiagoa zutela jan ondoren ase sentitzeko.

APETITUAN ERAGIN

Zalantzarik gabe, elikadura-ohiturak aldatzen ari dira. Ongizate-gizarteek janari ugari dute eskura, oso landua eta erraz prestatzen dena. Denbora gutxi dugu, eta maiz azkar jaten dugu. Gero eta familia gutxiagok jaten dute elkarrekin, eta haur gehiagok bakarrik jaten dute telebistaren aurrean. Gero eta garrantzi handiagoa ematen zaio elikadura-ohiturei, obesitate-epidemiaren giltzarrietako bat baitira, eta azpimarratzen da garrantzitsua dela haurrek elikadura osasungarria izan dezaten lan egitea, hala nola mantso jatea, errazio egokien bidez eta familian.

Era berean, jateko modua obesitatearen ikerketaren funtsezko arloetako bat da. Asetasun-sentsazioa errazten duten substantziak dituzten tratamenduak ere aztertzen ari dira. Ildo horretatik, Londresko Imperial College-ren ikerketa britainiarra zuzentzen da, hormona asetzaile batekin, polipeptido pankreatikoarekin, botika bat garatzeko. Ahotik xurga daitekeen sendagai-mota bat egitea du helburu, txikle batean sartu ahal izateko.

Beste aukera bat sudur-inhalagailu baten bidez ematea da. Lehen saiakuntzek emaitza onak eman dituzte: hormona horren neurrizko dosiek %15etik %20ra murriztu dezakete irentsitako janari-kantitatea. Seguru asko, azkar jatea haurtzaroan bereganatutako ohitura bat da, eta aldatu egin liteke, baina ez da erraza.

Nola jan astiro

Aholku txiki batzuk lagungarriak izan daitezke asetasunera arte azkar ez jateko:

1. Ez saltatu janariak eta mokadutxo bat egin goiz erdian edo arratsalde erdian. Horrela, ez da gosez iristen mahaira.
2. Astiro eta giro lasaietan jatea, entretenimendurik gabe, telebista kasu.
3. Murtxikatzeko denbora gehiago behar duten elikagaiak aukeratzea, hala nola entsaladak eta barazkiak, pureen ordez.
4. Itxaron pixka bat janariaren eta postrearen artean. Gehienetan, postrea ez da hartzen asetasun-sentsazioa agertzen delako.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak