Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bakarrik bizi diren adinekoen bostenak desnutrizio-arriskua du

Egunean 1.000 kilokaloria baino gutxiago hartzen dituzte, gomendatutako 2.100 kilokalorien aldean.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2012ko urtarrilaren 11

Krisi ekonomikoak, bakardadeak, osasun-arazo batzuek, jateko gogorik ezak eta sukaldean aritzeko gogorik ezak eragiten dute etxean bakarrik bizi diren bost adinekotik bat desnutrizio-arriskuan egotea, egunean 1.000 kilokaloria baino gutxiago irenstean. Hori dela eta, Espainiako Geriatria eta Gerontologia Elkarteak (SEGG) ohartarazi du.

Gomendatutako kaloriak zaharraren osasun-egoeraren eta pisuaren araberakoak dira, nahiz eta, oro har, beharrezkotzat jotzen den 25-35 kilokaloria hartzea kilo eta eguneko, Federico Cuesta Triana Madrilgo San Carlos Ospitale Klinikoko geriatrak azaltzen duenez. Horrela, eta 70 kiloko batez besteko pisuaren arabera, egunean 2.100 kilokaloria inguru hartu behar dira, nahiz eta 2.500 kilokaloria edo gehiago behar izan “osasun egoeraren eta jarduera fisikoaren arabera”.

Cuesta doktoreak dio desnutrizio horren atzean osasun-arazo batzuk egon daitezkeela geriatria-aroan, hala nola, hortzak galtzea, irensteko zailtasuna, botikak hartzea eta jateko gogoa galtzea. Hala ere, beste gizarte-faktore batzuek ere eragiten dute, hala nola, adineko pertsona askoren bakardadeak. Desnutrizio hori saihesteko, SEGGk dieta “orekatua” proposatzen du. Dieta hori elikadura osasungarriaren piramidean oinarritzen da, eta arreta berezia jartzen dio ur-kontsumoari, eta, maiztasun handienetik txikienera, ogia, zerealak, patatak, arroza, pasta, barazkiak, frutak, esnekiak, haragia, arraina, arrautzak eta, noizean behin, koipeak eta gozokiak.

Osasun egoeretan oinarrizko hiru otorduak mantendu behar dira gutxienez, eta horri zerbait gehitu dakioke goiz erdian eta afaldu ondoren oheratu aurretik. Gaixotasunik izanez gero, guztizko ekarpena mantentzen saiatzea gomendatzen dute, hartualdi bakoitzaren ekarpena murriztuz eta maiztasuna handituz. Kasu horietan, jateko gogo gutxiago izaten da, eta asetasun goiztiarraren sentsazioa. Horrek hobetu egiten du dieta zatikatua, medikuak azaltzen duenez.

Elikagaiei dagokienez, askotan gomendatzen da haragi prestatuak jatea, errazago murtxikatzeko, lurrunetan, egosita edo plantxan prestaturiko arrainak, hezurrak, arrautza egosiak, tortillan edo esne-irabiakiak eta barazkiak eta lekaleak, purea edo bahetuta, errazago kentzeko, eta zuntz gehiago kentzeko, irensteko eta irensteko gaitasunaren arabera. Gainera, ura edatea funtsezkoa da adineko jendearentzat, eta egunean bi litro ur hartzea gomendatzen da 70 kiloko pertsona batentzat.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak