Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Begiak nekatzen direnean

Ordenagailuen erabiltzaileen %75ek begi-nekearen sindromea dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Igandea, 2011ko ekainaren 19a
Img ojos se cansan hd Irudia: gbh007

Liburu elektronikoak eta ordenagailuak erabiltzeak, eta paperean ordu askoan irakurtzeak ere, ikusmen-nekea eragin dezake. Tentsioa, begien pisutasuna, begi-erresumina, ikusmen lausoa edo bikoitza, buruko mina edo antsietatea dira begietako nekearen sindromearen seinaleetako batzuk. Ondorioak gutxitzeko, Espainiako Optiko-Optometristen Elkargoen Kontseilu Nagusiak dekalogo bat egin du ikusmen-osasun egokia izateko, batez ere gailu elektronikoak erabiltzen direnean. Artikulu honetan begietako nekea zer den azaltzen da eta ikusmenari kalterik ez egiteko hamar aholku ematen dira.

Begietako nekea definitzeko medikuen terminoa astenopia da. Muskulu-esfortzu luze baten aurreko erantzuna da. Sintoma nagusiak hauek dira: azkura edo begiak erretzeko sentsazioa, gorritzea, malko-jarioa eta sentikortasun handiagoa (argiarekin, haizearekin…); ikusmen-alterazioak, ikusmen lausoa edo ikusmen-eremuan orbanak ikustea; eta horiekin lotutako beste arazo batzuk, hala nola zefalea, zorabioak, lepoko mina edo bizkarreko uzkurdurak. Gehienak ohitura desegokiekin lotuta daude, hala nola ordenagailuaren aurrean jarrera txarra edukitzearekin, gehiegizko erabilera-orduekin edo beste faktore batzuekin, hala nola argi txarrarekin edo pantailako erreflexuen ugaritasunarekin.

Esfortzuak nekatutako begiak

Adierazpen horiek guztiak nabarmenagoak dira egunaren amaieran, batez ere ordu asko eman badira irakurtzen, gidatzen, ordenagailuaren aurrean egoten edo telebista asko ikusten, kontzentrazio handiegia behar duten jardueretan, hala nola josten edo marrazten, eta baita kez betetako giroetan denbora asko eman bada ere. Optikarien eta Optometristen Elkargoetako adituek, oro har, gaixotasunaren sinonimo ez direla dioten arren, baztertu egin behar da bestelako alterazio oftalmologikorik ez sortzea, eta, horregatik, beharrezkoa da aldizkako azterketak egitea.

Haur bat pantailara gehiegi hurbiltzeko arrazoietako bat ondo ikusten ez duelako da, miopiarekin gertatzen den bezala.

Gaur egun, gero eta gehiago erabiltzen dira gailu elektronikoak. Bai denbora-pasa gisa, bai lan egiteko, kontsumitzaile askok maiz erabiltzen dituzte tabletak, liburu elektronikoak edo ordenagailu pertsonala. Eta erabilera luzearekin, begietako mina areagotu egin da. Sarritan, orain arte onartu ez diren ikusmen-akatsak edo arintzat jotzen direnak, hala nola ikusmen nekatua, objektuen ikuspegiaren alterazioez gain, begietako eragozpenak garatzen laguntzen dute.

Nola saihestu begietako nekea: oinarrizko hamar aholku

Optiko-Optometristen Elkargoen Kontseilu Nagusiak oinarrizko aholku batzuk eman ditu ikusmenak garrantzi handia duen edozein jarduera garatzeko; adibidez, orduak ordenagailu-pantaila baten aurrean ematea.

  • 1. Aldian behin, gutxienez bost minutuko atsedenaldia hartzea, irakurtzeko ordu bakoitzeko edo ikusmen-ahalegina eskatzen duen jarduera bakoitzeko.
  • 2. Begien arazoak distantzia eta jarduera bera mantentzearen ondorio dira. Ikusmena atseden hartzeko, ikusmen-distantziak txandakatu behar dira, gertutik (pantaila) urrutira (leihotik begiratu) eta alderantziz.
  • 3. Kontzentrazioaren ondorioz, keinuak 20 aldiz murrizten dira minutuko baldintza normaletan, eta 5 baino ez. Garrantzitsua dela gogoratu behar da, eta orduoro kontzienteki egin behar da (10 keinu oso egin behar dira, keinada azkarrak eginez segundo batzuetan, eta, ondoren, begiak itxita, une batez atseden hartu behar da). Oraindik begi lehorren sentsazioa badago, kolirioa erabil daiteke.
  • 4. Pantailaren distira eta kontrastea leuntzeak testuaren bistaratzea hobetzen du. Inguruko argia gutxitzen ere laguntzen du.
  • 5. Hobe da argi naturalarekin lan egitea, nahiz eta gehiegizko energia ere kaltegarria izan. Ez jarri pantaila aurrez aurre edo atzerantz leiho batera edo beste argi-iturri zuzen batera. Aukerarik onena alboko argiztapena da, erreflexuak saihesteko.
  • 6. Pantaila eguneratzeko maiztasunak (pantailaren propietateetan/aukera aurreratuetan) 70 Hz – 75 Hz bitartekoa izan beharko luke.
  • 7. Jarri monitorearen pantailatik 60 cm ingurura eta begien mailatik pixka bat behera. Puntu honetan aipamen berezia merezi dute haurrek, beren altuera txikiagoagatik altuegi gera baitaitezke. Liburu elektronikoarekin mantendu behar den distantzia 35 eta 40 cm artekoa da begietatik.
  • 8. Letraren tamaina doitu, erosoagoa izan dadin.
  • 9. Nekatuta badago, hobe da baliabide elektronikoak ez erabiltzea.
  • 10. Optiko-optometristarengana joatea, urtero ikus-osasuna aztertzeko.

Erabiltzaile txikien begiak

Nork ez ditu entzun “ez hurbildu hainbeste pantailara” edo “ez begiratu telebista hain gertu” bezalako baieztapenak? Nahiz eta baieztapen horiek ohikoak izan haurrak zaintzen dituzten pertsonengan, haiei lotutako kalteak ez dira inolako ebidentzia zientifikoetan oinarritzen. Amerikako Oftalmologia Akademiaren esanetan, ez dago zertan kezkatu, telebista hurbiletik edo urrutitik ikusteak ez baitie kalte fisikorik eragiten begiei.

Ohitura horrek begiak nekatuko lituzke, batez ere pantailatik oso gertu egonez gero edo ikusmena behartzen duten angeluetatik begiratuz gero. Itxura emateko, AEBetako adituak argi daude: telebista itzali eta atseden hartu. Hala ere, pantailara “gehiegi” hurbiltzen den haurra zaindu behar da, agian ez duelako ondo ikusten, miopiarekin gertatzen den bezala.

Aparteko aipamena da sortzen dituen ondorioak. Eskura ditugun azken datuen arabera, telebistaren aurrean lau ordu baino gehiago ematen dituzten adingabeek aukera handiagoa dute gehiegizko pisua garatzeko, beldurrak eragiten dituzten indarkeriazko ekintzak ikusteko edo jokabide oldarkorrak sustatzeko, besteak beste.

Denbora gehiegi pantaila aurrean?

Halaber, ez dago, oraingoz, ordenagailua luzaroan erabiltzeak begietan kalterik eragiten duela adierazten duen ebidentzia zientifikorik. Ikusmen-arazoak eta -eragozpenak ohikoak diren arren, aldi baterakoak ere izaten dira maiz. Astenopia pairatzen dutenen kopurua handia bada ere, Oftalmologiako Akademia Amerikarrak dio sintoma horietako bat ere ez dela larria.

Era berean, lo-falta dagoenean ikusmenaren nekeak okerrera egiten duela edo nabarmenago egiten dela diote: begiak sentikorragoak dira edo azkarrago gorritzen dira. Gaueko atsedenean egoten dira begiak, beste egun bati aurre egiteko. Narritadura luzeak infekzioa eragin dezake, batez ere ukipen-lenteak erabiltzen badira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak