Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

"Beldurra kontu bihurtu behar da, eta isolamendua saihestu"

Gabriela Paoli, psikologoa eta garapen pertsonaleko aholkularia

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Igandea, 2020ko urriaren 18a

Irudia: G.P.

Konfinamenduaren ondoren, guztiok genuen familiakoekin eta lagunekin geratzeko gogoa. Neurriak lasaitu ziren arren —eta, haiekin batera, pertsona asko—, batzuek pairatzen dute, bereziki, ziurgabetasun-egoera hori, eta oso adi daude ezartzen ari diren gizarte-arau berriak. Askotan, "betetzaileek" haserreari, antsietateari eta ezintasunari egin behar izaten diete aurre, beste herritar batzuek bezala ez dituztela betetzen murriztapenak eta jarraibideak. Nola kudeatu emozio horiek? Nola jarraitu araudia paranoian edo isolamenduan erori gabe? Gabriela Paoli psikologoak, garapen pertsonaleko gaietan adituak eta 'Salud digital: claves para un uso salud de la tecnología' liburuaren egileak, galdera hauei erantzuten die eta ezarritako neurriak betetzeko gakoak ematen dizkigu, familiakoen eta lagunen isolamendua eta norgehiagoka saihestuz.

Nola definitu “betetzaile” bat?

Betetzaile izateak erantzukizun zibil eta sozialarekin du zerikusia, komunitatearekiko, auzoarekiko eta familiarekiko konpromisoarekin. Oro har, moral markatua duten pertsona solidarioak dira betetzaileak, eta, beraz, koronabirusaren krisiaren inguruan sortu diren arauak betetzen dituzte.

Nola bereizten da betetzaile bat eta egoerarekiko paranoia sentitzen duen norbait?

Betetzaileak arauak gizarte-erantzukizunean oinarrituta betetzen dituen bitartean, paranoikoak arauak bete ditzake kutsatzeko beldurragatik: beldur intentsifikatua eta kronikoa. Pertsona antisozial, mesfidati eta segurtasun gabearen profila da. Etxean geratzea lasaitu egin zitzaion, eta konfinamendua kentzeak antsietatea eragin zion. Denok egon gaitezke lasai, betetzaile edo paranoiko, gure egoera pertsonalaren arabera. Zaurgarritasun-egoerak daude, esaterako, asma izateagatik edo adineko pertsona batekin bizitzeagatik arrisku handiagoa duten pertsonak. Gizarte-arauak betetzeko moduaren kudeaketa aldatu egiten da zure egoera pertsonalaren arabera, eta egoera hori ere noiznahi alda daiteke.

Zer eragin emozional dute gaur egun sare sozialek?

Urtebetetzaile batean, segurtasun-distantzia errespetatzen ez duen jendearen argazkiak edo bideoak ikusteak, edo berak erantzukizun sozialagatik oporretara joan ez zen bitartean, frustrazioa, haserrea, antsietatea eta ezintasuna eragin ditzake. Sare sozialetan partekatzen dugun guztiak emozio-eragina du jasotzen duenarengan, eta emozio horiek, era berean, eragina dute gure gogo-aldartean, eta horren bidez sortzen ditugu ideiak eta sinesteak. Gainera, pandemia hasi zenetik bizi izan dugun eraldaketa digitala izugarria da: telelana, teleaprekintzailetza… 10 urte barru gertatzea aurreikusita zegoen. Teknologiaren kontsumismo-maila nabarmen handitu da, eta horrek ere emozionalki eragiten digu, modu egokian kudeatzen ez badugu.

Nola egin daiteke aurre frustrazio emozionalarekin, zuk arauak betetzen dituzunean zure lagunek edo familiak ulertzen ez badizute?

Ezin dugu kontrolatu besteak pentsatzen eta egiten duena. Pertsona bakoitzak bere emozio eta pentsamenduen ardura hartu behar du. Gaitasun hori banakakoa da. Ez da gure balio eta printzipioen kontra joan behar, horrek are frustrazio handiagoa eragin baitezake. Zure lagun batek jai bat egiten badu etxean, eta zuretzat ez bada onargarria, ez asista, baina errespetatu pertsona guztiek desberdin pentsatzen eta jarduten dutelako premisatik abiatuta. Premisa horretatik abiatu behar da, besteek jarduteko moduan eraginik ez izateko. 19. cobidak bereizi egin gaitu, gizakiak posizio-beharra duelako; alde batetik edo bestetik jarri behar dela sentitzen du, politikan bezala. Baina hori ez da benetakoa. Ideiaz alda zaitezke, une horretan duzun eraginaren arabera. Norbaitek gaur modu batean pentsatzen badu eta, ondoren, bere senitarteko bat gaixotu edo koronabirusez hiltzen bada, adibidez, birusari buruzko hitzaldia eta nola zaindu behar den aldatzea.

Besteak zaindu behar direla konbentzitzen saiatzea komeni da?

Ez da gomendagarria, osasun mentala eta fisikoa ere badelako.

Adibidez?

Gastritisa edo gonbitoak dituzten pazienteak izan ditut, betiko eztabaidengatik, norberaren ikuspuntuaren senideak edo lagunak konbentzitzen saiatzean. Egoera horrek guztiak haserre eta nekatuta gaude, eta haserre gaudenean, ez gaude elkarrizketarako prest; emozioetatik eztabaidatzen dugu. Beste pertsonen sinesmenak onartu behar dira, haiekin ados ez egon arren. Nor zara zu bestea zu egia zarela sinestarazteko? Bakoitzak bere egia du, eta bere mundu-ikuskeratik abiatuta eraikitzen du, esperientzien eta ezagutzen bidez. Pentsamendu-lerro bat erromes joateak, batez ere orain bizi dugun egoeran, energia emozionala xahutzea besterik ez dizu egiten, hobe baita aurreztea egunari aurre egiteko. Eztabaidak ez ditut gomendatzen, baina, batez ere, gauza horiek sare sozialen bidez eztabaidatzea saihestu behar da. Horien helburuak informatiboa izan behar du, ez aitortzailea.

Nola lortzen da zaintzearen eta besteekin harremanetan jarraitzearen arteko oreka?

Ziurgabetasun-, ondoez- eta gorabehera-uneetan… oso garrantzitsua da gure bizitzarekin jarraitzea, egunerokoarekin, eta horrek sentiarazten zaitu zure ahalmenen barruan. Beldurrez ez ez bizitzea; beldurra zuhurtzia bihurtzea eta isolamendua saihestea. Jakin ezazu nolakoa izango den ekitaldiren bat, etorriko zaren erabakitzeko (zenbat lagun joango diren, barruan ala kanpoan), eta, batez ere, zu bezala pentsatzen duten senideengandik edo lagunengandik hurbilago egoten saiatzeko. Ez utzi beldurrak geldiarazten edo blokeatzen, baina kontuz ibiltzeko eta arauak betetzeko erabili, isolamenduan erori gabe. Metalaren osasunak lotura estua du bizitza sozialarekin.

Zure oharrei jarraiki, gazteak dira urruntze sozialeko murrizketak gutxien betetzen dituztenak?

Ez dut uste adin kontua denik. Uste dut gakoa balio pertsonalak direla. Egia da gazteak arriskuarekiko eta arauak urratzeko joera handiagoa dutela, asaldura-egoeran daudelako. Baina ikusi dugu, halaber, heldu askok ez dituztela arauak betetzen hainbat arrazoirengatik: birusaren inguruan konspirazio-teoriak dituztenak daude, edo, besterik gabe, beldur edo erantzukizunik ez dutenak. Denok dauzkagu sineste eta balio batzuk, gure jardunaren arabera jokarazten gaituztenak.


Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak