Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bihotz-hodietako prebentziorako 7 gako

Infartuen %90 ere prebenitu litezke zenbait ohiturekin, adibidez ariketa fisikoa maiz egitea edo tentsio arteriala kontrolpean edukitzea

Sistema kardiobaskularrarekin lotutako patologiek gure herrialdean gertatzen diren hamar heriotzatik hiru eragiten dituzte, minbiziaren gainetik (% 26,36) eta arnas sistemako gaixotasunen gainetik (% 12,27). Halaxe jasotzen da Estatistikako Institutu Nazionalak (INE) argitaratutako azken txostenean. Berri ona da horietako asko aurrea hartzea. Izan ere,infartu gehienak arrisku kardiobaskular klasikoen faktoreekin lotzen dira, ezagunak eta aldagarriak, eta horrek esan nahi du gertaera horien ehuneko handi bat saihestu egin daitekeela faktore horiek zainduko badira. Artikulu honek horietako zazpi azpimarratzen ditu.

Irudia: nito 103

Adituek diotenez, gaixotasun kardiobaskularrei aurre egiteko modurik eraginkorrena prebentzioa funtsezko tresna gisa erabiltzea da. “Bihotzeko gaixotasunen %80 eta infartuen %90 prebeni litezke bizimodu osasuntsuago baten bidez”, gogoratzen du Carlos Macaya doktoreak, Espainiako Bihotzaren Fundazioko (FECE) presidenteak.

1. Ohiko ariketa

Kirola egiteko ohitura izatea ezinbestekoa da bihotza zaintzeko. Hala ere, ez da nahikoa astean kirol pixka bat egitea. Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) gomendatzen du 5 eta 17 urte bitarteko haurrek eta nerabeek egunero gutxienez 60 minutuko jarduera fisikoa egin dezatela, intentsitate handikoa, aerobikoa batez ere. Helduentzat, astean gutxienez 150 minutu jarduera fisiko aerobikoko jarduera fisiko aerobikoa egin behar da, edo 75 minutuko jarduera bizia.

2. Kontuz baskularekin

Pisua zaintzea ere estrategia ona da bihotz-hodietako gaixotasunari aurre egiteko; izan ere, obesitatea da arrisku kardiobaskularreko faktoreetako bat, beste arrisku-faktore batzuekin lotuta baitago, hala nola diabetearekin eta hipertentsio arterialarekin.

Pertsona bat bere pisuan dagoen jakiteko, formula sinple bat aplikatu behar da: pisua kilotan zatitu behar da, metrotan, eta berriz zatitu emaitza metrotan. Adibidez, 70 kg pisatzen badugu eta 1,75 metro neurtzen badugu, ekuazioa hau izango litzateke: 70 zati 1,75 eta emaitza (40) berriz zatitu, 1,75 bider, eta, beraz, 22,8 emango luke.

“Egokiena da emaitza 20 eta 25 artekoa izatea. 30 urtetik gorakoa bada, obesitatea da, eta 25 eta 29 artean badago, gehiegizko pisua da”, dio Manuel Abeytua Kardiologoaren Arrisku Baskularreko eta Errehabilitazio Kardiako Ataleko lehendakariak (SEC).

3. Kolesterol maila, arraia

Osasungarri gisa ezarritako mugak gainditzen direnean, kolesterola, arterietan, plaka bat eratuz joan daiteke, gogortzen eta estutzen dituena, bihotz-muskuluari odol-fluxua murriztuz eta koaguluak sortzeko probabilitatea handituz. Hori kontrolatzeko, barazkiak, barazkiak eta arraina ugari jaten jarraitu behar da, eta kirola egin.

4. Tentsio arteriala kontrolatzea

Hipertentsoek garuneko infartua gertatzeko sei arrisku dituzte. Hipertentsioa kontrolatzeko, jarraibide batzuei jarraitu behar zaie: ongi atseden hartu eta estresa eragiten duten egoerak saihestu; Mediterraneoko dietarekin bat egin; egunean bi litro ur edan; gatz, alkohol eta tabakoaren kontsumoa murriztu edo kendu; eta kirolen bat praktikatu. Baina bada beste praktika garrantzitsu bat: arteria-tentsioaren kontrol erregularra. 75/120 mmHg-ko ingurunean, tentsioa normala da; 85/135 bitartean, hipertentsio aurreko egoera lortzen da; eta, zifra horien gainetik, hipertentsio arterialari buruz hitz egiten da, eta horrek tratamendua eta zaintza eskatzen ditu.

5. Diabetesaren aurkako prebentzioa

Diabetesa kontrolatzeak %42ra jaits dezake gaixotasun kardiobaskularra izateko probabilitatea, eta %57an, berriz, bihotzekoa, iktusa edo heriotza eragiten duen arriskua. Hori dela eta, gaixotasuna dutenek, medikazioa hartzeaz gain, zenbait gomendio bete behar dituzte (elikadura osasungarria, ohiko ariketa, ez erretzea), eta horrek lagundu egiten du balizko ondorio kardiobaskularrak prebenitzen. Jarraibide horiek baliagarriak dira 2 motako diabetesa ager ez dadin.

6. Familiako aurrekariak

Pertsona guztiek kontrolatu behar dituzte aipatutako arrisku-faktoreak, gaixotasun kardiobaskularra saihesteko. Baina are kontrol handiagoa eraman behar dute, espezialistak aldizkako azterketak eginez, 55 urte bete baino lehen infartua izan duen edo lehen graduko (ama edo ahizpa) emakume batek 55 urte baino lehen infartua izan duen edo lehen graduko (ama edo arreba) infartua izan duen senitarteko aurrekariak dituztenek.

7. Tabakoa uztea

Erretzeari utzi eta urtebetera, arnas hobekuntza nabarmena ez ezik, gaixotasun koronarioa izateko arriskua ere erretzaileengan baino %50 txikiagoa da.

RSS. Sigue informado

Informaci�n sobre normativa alimentaria en Ainia Fundación española del corazón

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak