Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bitaminak minbiziaren prebentzioan

Oraingoz, ezin da bitamina-gehigarririk gomendatu gaixotasun hori prebenitzeko
Egilea: Teresa Romanillos 2009-ko martxoak 27
Img vitaminas
Imagen: Dominic Morel

Pertsona askok bitamina-osagarriak kontsumitzen dituzte egunero. Arrazoiak askotarikoak dira, baina gehienek gaixotasunak prebenitu eta errendimendu fisikoa eta intelektuala hobetu nahi dituzte. Badira urte batzuk bitamina jakin batzuk, batez ere E eta C bitaminak, hartuz gero, minbizia gutxitzeko aukera dagoela. Bitaminen ustezko babes-eginkizuna eragin antioxidatzaileari esker gauzatuko litzateke, zelula-kalteak saihestuz.

Emaitza positiboak izan zituzten saiakuntza batzuek erakutsi zutenez, bitaminek, ahalmen antioxidatzailea dutenez, zelulen kaltea saihesten zuten. Horien artean, nabarmentzekoa da Finlandiako 1994ko saiakuntza bat, alfatokofolarekin eta betakarotenoarekin; prostatako minbiziaren intzidentzia %34 murriztu zela egiaztatu zen. Hala ere, gerora egindako azterlan batek (HOPE-T00 saiakuntza), 2005ean, ez zuen alderik agertu E bitaminarekin edo plazeboarekin tratatutakoen artean. Hori gutxi den arren, heldu askori, batez ere AEBetan, E eta C bitaminak hartzea gomendatzen zaie, minbiziari aurrea hartzeko.

Duela gutxi “Archives of Internal Medicine” aldizkarian argitaratutako azterlan batek behin betiko atera du gai hori, ez baitu frogatzen ohiko bitamina-gehigarriek zenbait gaixotasun prebenitzen dituztenik, zehazki minbizia eta gaixotasun kardiobaskularrak. Menopausia adina gaindituta zuten 162.000 emakumeren jarraipena egin zuen ikerketak; horietatik %42k bitamina-konplexuak hartzen zituen erregularki. Batez beste zortzi urtez behatu ziren, eta egiaztatu zen guztiek minbizia, gaixotasun kardiobaskularrak eta heriotza ia berdinak zituztela arrazoi guztiengatik.

Bitaminek ez dute babesten minbiziaren aurka

Duela gutxi argitaratutako beste azterlan batek ere antzeko gai bati heltzen dio, eta ondorioztatu du bitaminek huts egiten dutela minbiziaren prebentzioan. Zehazki, C, E bitaminen eta betakarotenoaren zeregina aztertu zen. Ikertzaileek bi taldetan banatu ziren 8.171 emakume aztertu zituzten. Talde batek C bitamina (500 miligramo egunean), E bitamina (600 unitate txandakako egunetan) eta betakarotenoa (500 miligramo txandakako egunetan) hartu zituen, eta bestea plazeboarekin tratatu zen.

Kasu horretan ere 40 urtetik gorako emakumeak ziren, eta batez beste bederatzi urte jarraitu zituzten. Jarraipenean, 624 emakumek minbizia garatu zuten, eta horietatik 176 hil ziren. Ikertzaileek ez zuten inolako ebidentzia adierazgarririk aurkitu bitamina-gehigarriek emakume guztien artean minbizia garatzeko arriskuan eragin zutela frogatzeko. Emaitzak on line argitaratu ziren “Journal of the National Cancer Institute” aldizkarian.

Aditu askok uste dute bitamina-osagarriak modu orokorrean erabiltzeak ez duela zentzu handirik.

Gaiari argitasun pixka bat gehiago ematearren, Cochrane Fundazioak kaleratutako kalitate azterketa guztien metanalisia egin zuen, antioxidatzaileek digestio minbiziaren prebentzioan duten zereginari buruz. Guztira, zorizko 14 saiakuntza identifikatu ziren, guztira 170.525 parte-hartzaile. Horietako bederatzitan, betakarotenoa ebaluatzen zen; lautan, A bitamina; beste lautan, C bitamina; bostetan, E bitamina; eta, azkenik, seinalean selenioak duen eginkizuna.

Metanalisi horrek ez zuen eragin handirik izan gehigarri antioxidatzaileak emateak zenbait minbizi gastrointestinaletan duen eraginean. Aitzitik, hilkortasuna adierazten zuten kalitate handiagoko zazpi saiakuntzetan, gehigarri antioxidatzaileak handitu egin zirela frogatu zen. Emaitza onak izan zituen oligoelementu bakarra selenioa izan zen, lau saiakuntzatan egiaztatu baitzen ondorio onuragarri nabarmena izan zuela minbizi gastrointestinalean.

Ondorioa da ez dagoela frogatuta gehigarri antioxidatzaileek eragin prebentiborik dutenik minbizi gastrointestinaletan, eta, espero ez bezala, badirudi hilkortasun globala handitu egiten dela. Halaber, uste dute selenioaren prebentziosakonago aztertu behar dela. Bi saiakuntzaren emaitzak (SELECT (Selenium and vitamin E cancer prevention) eta PHSII-) aldi berean argitaratu berriak informazio baliotsua ematen du bere kalitateagatik eta parte-hartzaile kopuru handiagatik (35.000 eta 14.000, hurrenez hurren). Bitxikeria gisa, PHSIIk medikuak bakarrik sartu zituen aztergai gisa.

Bi azterketetan ikusi zenez, 7 eta 12 urte bitarteko jarraipena egin ondoren, ez selenioak, ez E bitaminak (bereizita edo konbinatuta emanda), ez C bitaminak ez zuten prostatako minbizia edo bestelako minbizia izateko arriskua murrizten. Heriotza-tasaren gaineko eragina ere ez zen esanguratsua. Gaia ezin da behin betiko itxia izan, baina oraingoz eta eskura dagoen ebidentziarekin, ezin da bitamina-gehigarririk gomendatu minbizia prebenitzeko.

Beharrezko bitaminak ditu gure dietak?

Dietari eta bitaminen kontsumoari buruzko desadostasunak daude. Ondo definitutako bi jarrera daude: gure dietan bitamina-gabezia dagoela diotenena eta hipovitaminosia mito hutsa dela uste dutenena. Lehenengoek, gutxiengo bat osatzen dutenek, nutrizio-gabezia hori argudiatzen dute hartzen dugunaren kalitate eskasean oinarrituta, elikagai gehienak bitamina gutxi dituztela eta, askotan, gure dietak ez direla oso ugariak.

Beste faktore batzuek ere eragin negatiboa izan dezakete gure elikatze-ohituretan, hala nola, denbora falta, arazo ekonomikoak edo nutrizio-hezkuntza txarra; beraz, erraza da mantenugairen batean gabeziak izatea. Zenbait herrialde garatutan burdinaren, iodoaren eta beste mineral batzuen maila apalak aurkitu dira, bitaminekin zuzenean lotutako elikagaiak.

Bestalde, aditu askoren iritziz, zaila da bitamina-gabeziak izatea gure egungo gizartean; izan ere, gure organismoak behar dituen elikagai horien kantitateak oso txikiak dira, eta gure dietako elikagaien kalitatea nahikoa handia da; beraz, bitamina-osagarriak erabiltzeak ez du zentzu handirik, eta, askotan, gehiegi kontsumitzen dira.

DIETA OREKATUA LORTZEA

Img frutas1 Adituen gomendio nagusia da egunean gutxienez bost anoa barazki eta fruta fresko jatea, horiek baitira gure dietako bitamina-iturri nagusia. Behar den bitamina-kopurua izango duela bermatzeko, erabilgarriak izan daitezkeen elikagaiak kontserbatzeko eta prestatzeko gomendio batzuk ere badaude: elikagaiak gehiegi ez prestatzea gomendatzen da, eta irakite-puntura itxarotea haiek egosteko, ura barruan irakiten jarri beharrean.

Era berean, kontuan hartu behar da, fruta eta barazkiak bezalako produktu freskoak kontsumitzean, azalak eta oskolak bitamina asko dituztela. Horregatik, ahal den neurrian zaintzea gomendatzen da. Produktu freskoek dituzte bitamina gehien, eta hobeak dira ontziratutako eta aurrez prestatutako produktuen aldean.

Azkenik, zenbait prozesu biologiko eta industrial onuragarriak dira nutrizioaren ikuspegitik, bitamina-edukia handitzen edo kontserbatzen laguntzen baitute. Hona hemen horietako batzuk: hartzidura laktikoak, hestebeteak eta urdaiazpikoak ontzea, UTH esterilizazio azkarrak, ultraizozketa eta lurruntzea zenbait elikagaitan, hala nola arrozean.