Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bizikletaren erabilera osasungarria

Mugitzeko bizikleta erabiltzea da muskuluak garatzeko, pisua galtzeko eta bihotz- eta arnas funtzioa hobetzeko modurik onenetako bat.

img_ciclistas 1

Sedentarismoak, obesitateak eta airearen kutsadura-maila handitzeak bizikleta tresna eraginkorra bihurtzen dute abantaila kolektiboak lortzeko, baina baita norbanakoak ere: bizikletaz ibiltzeak osasuna hobetzen du, autonomia ematen du, merkea, eraginkorra eta azkarra da. Gainera, bizikletan egiten diren joan-etorrietako istripu-tasak behera egin badu ere, adituek diote segurtasun pasiboko neurriak (kaskoaren erabilera, esaterako) ez direla ahaztu behar. Frogatuta dago hori erabiltzeak murriztu egiten duela erorketetako kalteen larritasuna: %63 eta %88 artean murrizten du garezurreko eta garuneko lesioa izateko arriskua, eta, aldi berean, heriotza-arriskua %26 murrizten da.

Irudia: allaboutgeorge

Hirian bizikletaz ibiltzean, jarduera fisikoak osasunarentzat dituen onurak askoz handiagoak dira airearen kutsadurak eta zirkulazio-istripuek sortutakoak baino. Hala adierazi dute, “British Medical Journal” aldizkarian, Espainiako TAPAS (“Transportation, Air Pollution and Physical Activities”) proiektuko ikertzaileek, bizikleta publikoen sistema batek osasunean duen eragina zenbatesten duen munduko lehen ikerketa. Parametro guztiak aztertuta, ikerketak adierazten du hiltzeko arriskua %24 murrizten dela erabiltzaileentzat.

Emaitzak, Kataluniako Ingurumen Epidemiologiako Centre de Recercako (CREAL) ikertzaileek lortutakoak, Bartzelonako Bicing sistemaren azterketa zehatzaren bidez berretsi dira; sistema horrek 6.000 unitate, 420 estazio eta 120.000 abonatu ditu. Espainiako 70 hirik baino gehiagok dute zerbitzu hori, eta emaitzak, autoreek diotenez, horietara guztietara estrapola daitezke.

Ondorio gisa, ikertzaileek egiaztatu dute jarduera fisikoa sustatzen duten garraio-politikak baliabide egokiak direla biztanleen osasuna hobetzeko eta osasun publikoko gastuak murrizteko. Uste dute, gainera, hobetzeko tarte handia dagoela oraindik, eta, beraz, osasunerako eta ingurumenerako onurak handitzeko. Sedentarismo-tasa handiei, obesitate-epidemiari eta hirietako airearen kutsadura-mailaren igoerari buruzko kezkak bultzatuta, Osasunaren Mundu Erakundea (OME), Europako Batzordea eta AEBko Zentroa bezalako erakundeak daude. gaixotasunak kontrolatzeko, egoera geldiarazteko ahalegina egin dezatela.

Bizikletan erritmo konstantean ibiltzea

CREALen arabera, astean batez beste lau orduz bizikleta erabiltzen duten emakumeak gutxiago dira pisua irabazteko joera dutenak.

Egunero ibilbide labur baina konstanteak egiten dituzten ohiko erabiltzaileentzat, bizikletan ibiltzea jarduera fisiko ez hedagarria da. Laburbilduz, ariketa egiteko modu egokia da, ahalegin handirik egin gabe. Duela urtebete, Harvardeko Unibertsitateko (AEB) ikertzaileak azterketa bat argitaratu zuten “Archives of Internal Medicine” aldizkarian, eta bertan baieztatu zuten, nahiz eta denbora gutxi eman, pisua kontrolatzen laguntzen dutela, eta horrek onura nabarmena dakarkio osasunari. Azterketaren hasieran 25 eta 42 urte bitarteko adina zuten 18.414 emakumeren artean egin zen lana.

Lortutako datuak aztertu ondoren, ikertzaileek ikusi zuten batez beste astean lau orduz bizikleta erabiltzen zutenak ez zirela pisua irabazteko joera gutxiago zutenak, pedalei eragiten ez zietenekin alderatuz gero. Azterketa hasi zenean bizikleta erabiltzen ez zuten emakumeengan egunean bost minutu gehitzeak ere onura ekarri zuen. Bizikletak alde batetik bestera mugitzeko aukera ematen du, eta horrek garraiobide erabilgarri bihurtzen du, baita jarduera fisikoa ia konorterik gabe egiteko tresna ere, helburua ez baita ariketa bera, baizik eta leku batetik bestera joatea. Espezialistek diote oinez ibiltzearekin parekatu daitekeela.

Osasunerako abantaila ugari

Lasterketarekin eta igeriketarekin batera, pedalei eragitea gaitasun aerobikoa hobetzeko moduetako bat da. Artikulazioen eta hanketako, aldaketako eta gluteoetako muskuluen mugikortasuna garatzen laguntzen du, eta izterretan eta zangosagarretan gantza galtzen. Gainera, edozein jarduera fisikok bezala, bihotz- eta arnas funtzioa hobetzen du. Horrez gain, artikulazioen mugikortasunari eusten laguntzen du, eta, aulkia jarrera egokian jartzen den bakoitzean, bizkarrezurreko tentsioa murriztu eta bizkarreko mina arindu dezake.

Ohiko garraiobide gisa erabiltzeak hainbat abantaila ditu: energia-efizientzia, auto batek behar duena baino 50 aldiz energia gutxiago kontsumitzen baitu, eta prezioa, askoz merkeagoa baita (auto batek baino 40 aldiz gutxiago eta motor batek baino 10-20 aldiz gutxiago). Bizikleta segurua da eta, oro har, zirkulazioa gutxitzen eta istripuen larritasuna murrizten laguntzen du. Hiriko joan-etorrietan ere azkarragoak dira (5 kilometro arteko distantzietan), eta oso leku gutxi okupatzen dute, bai zirkulazioan bai aparkatzean.

KASKOA ERABILTZEA, SEGURTASUN HANDIAGOA

Bizikleta gehiago erabiltzeak duela urte gutxi istripu asko eragin zituen, eta muineko lesioak eragin zituen. Autoak eragindakoak ere gainditu zituzten. Urtarrilean, Bartzelonako Bicing-ari buruzko datuak argitaratu ziren, zerbitzua eta berariazko erreiak ezarri ondoren bizikletazaleek izandako istripuen jaitsiera erakusten zutenak. Eta badirudi hori dela joera Espainiako gainerako hirietan.

Hala ere, ez da ahaztu behar bizikletaren gaineko segurtasuna funtsezkoa dela. Kaskoa da txirrindulariek (bai haurrek bai helduek) erortzean ahalik eta kalte gutxien egiteko erabil dezaketen segurtasun pasiboko neurrietako bat. Bereziki garrantzitsua da haurretan jartzea, kontuan hartzen bada, Trafiko Zuzendaritza Nagusiaren datuen arabera, 10-14 urte bitarteko zirkulazio-istripuetan hildakoen %20 inguru bizikletaz ibiltzen zirela. Buruko lesioak izan ziren heriotzaren arrazoi nagusia. Kaskoa behar bezala erabiliz gero, %63 eta %88 artean murrizten da garezurreko eta garuneko lesioa izateko arriskua, eta heriotza-arriskua, berriz, %26.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak