Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bizimodua eta osasuna, zenbateraino erlazionatzen dira?

Elikadura-ohiturek, ariketa fisikoek edo substantzien kontsumoek eragin zuzena dute pertsonen osasunean eta haien bizi-kalitatean.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Igandea, 2013ko maiatzaren 19a

Bizimodu osasungarriari jarraitzeak hainbat gaixotasun (minbizia, BGBK, biriketako gaixotasun buxatzaile kronikoa) edo obesitatea aldentzen ditu, eta pertsonen bizi-kalitatea hobetzen du. Osasun-arazo horietako asko arrisku-faktore aldagarriek eragiten dituzte; horrek esan nahi du, ohitura osasungaitzak aldatuta (tabakismoa, dieta eta sedentismoa), murriztu egin daitezkeela erikortasuna eta lotutako hilkortasuna. Artikulu honetan, bizimodu osasuntsua ez eramatearen emaitzak eta hobeto bizitzeko kontuan hartu beharreko gomendioak deskribatzen dira.

Irudia: Klofenolak

Bizitza txarraren emaitzak

Bizi-ohiturak funtsezkoak dira zenbait patologiaren garapenean, hala nola obesitatean, gaixotasun kardiobaskularretan edo minbizian, eta horiek dira Espainia bezalako herrialdeetako osasun-arazo larrienetako bat. Gaixotasun kroniko gehienak arrisku-faktore komun batzuei eutsiz prebeni daitezke. Hala ere, sinesmen faltsuak eta oinarririk gabeko baieztapen jakin batzuk beste bide batzuetatik doaz.

Onkologia Medikoko Europako Elkartearen arabera (ESMO), herritarren ehuneko handi batek ez du bere gain hartzen minbiziaren prebentzioan duen erantzukizuna, nahiz eta behin kanpainek azpimarratzen duten elikadura eta bizi-estiloak, tabakoa bezalako substantzien kontsumoak barne, batera eragiten duela gaixotasun onkologikoen %90 eta %95 artean.

Aldagarriak diren arrisku-faktoreak kenduz gero, %80 kardiopatiak, iktusa eta 2 motako diabetesa saihestuko lirateke.

Minbiziaren aurkako Espainiako Elkartearen datuen arabera, “minbizien% 30, gaixotasun kardiobaskularren% 20 eta biriketako gaixotasun buxatzaile kronikoen% 80 tabako-kontsumoak eragiten ditu”. Izan ere, erretzaileen erdiak hil egingo dira ohitura toxiko horren ondorioz: erretzaile bakoitza tabakoa probatzen ez duen pertsona batek baino 16 urte gutxiago bizi dela kalkulatzen da.

Transmititzen ez diren gaixotasun kronikoek ere bizi-kalitate txarra eragiten diete kaltetuei eta haien familiei, eta heriotza motela eta goiztiarra eragiten dute. “Kronikak” izenekoarekin batera, ez du esan nahi adineko pertsonei bakarrik kalte egiten dienik: gizentasunak bost urtetik beherako 22 milioi baino gehiagori eragiten die, eta horrek areagotu egin du 2 motako diabetesa, hipertentsio goiztiarra eta dislipemiak haurren eta nerabeen artean.

Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) kalkulatu du 2015ean joerak aldatzen ez badira, 64 milioi pertsona hilko direla, 41 milioi hilko direla gaixotasun kroniko batengatik, hala nola patologia kardiobaskularrak, garuneko baskularrak edo arnasketa-gaixotasunak, besteak beste. Egoera horrekin, espezialistek behin eta berriz diote arrisku-faktoreak ezabatzearekin bakarrik saihestu daitezkeela, gutxienez, kardiopatiak, iktusa eta 2 motako diabetesa eta minbizi guztien %40.

Hobeto bizitzeko gomendio osasungarrien dekalogoa

Tratu txarrak bizimodu osasungarrietara ez joatearen ondorioei aurre egiteko, 2013an, Espainian lehen aldiz, Autozaintza Astea egin zen leloaren azpian“Zaindu. Zure esku dago!”. Familia eta Komunitateko Medikuntzako Espainiako Elkarteak (semFYC) sustatu zuen ekimen hori, eta pertsonak osasunaren beraren erantzule egitea eta gaixotasunak prebenitzeko neurriak hartzea nahi zuen.

Nork bere burua zaintzeari buruzko kanpainaren barruan, eta bizimodu osasungarri bati jarraitzeko ideia indartzeko, semFYCk hainbat proposamen egin ditu, gehiago eta hobeto bizitzeko.

  • 1. Elikadura. Nahikoa, askotarikoa, orekatua, segurua eta erakargarria izan behar du. Adituek dieta mediterraneoa jartzen dute adibide gisa.
  • 2. Alkohol-kontsumoa. Adituek aholkatzen dute zenbat eta kopuru hobea izan, hainbat eta hobeto, haurdunek, haurrek edo gero gidatzen dutenek ez dutela ezer edan behar.
  • 3. Ariketa fisikoaadinaren eta bakoitzaren izaeraren araberakoa, baina erregularki. Egokiena astean bost egun gutxienez izatea.
  • 4. Substantzia toxikoen kontsumoa. Adituek gomendatzen dute tabakotik alde egitea eta keak kutsatutako espazioak saihestea. Behin eta berriro diote drogarik ez dela osasungarria.
  • 5. Botikak zentzuz erabiltzeasanitario gaitu batek gainbegiratuta.
  • 6. Osasun sexuala zaindu. Beharrezkoak ez diren arriskuak ez pairatzearen alde egiten dute; arriskuko jokabideren bat izan bada, medikuarekin kontsultatu; beste pertsona batzuk kutsatzea saihestu, gaixotasun kutsagarri bat izanez gero, eta sexuaz osasuntsu gozatzeko.
  • 7. Eguzkitik babestu. Egunean ordu erdiz nahikoa da beharrak asetzeko. Larruazalak memoria duela eta fotosbabesle egokia eta behar bezala erabiliz kremak erabili behar direla gogoratzen dute.
  • 8. Modu arduratsuan gidatzea. Horrek segurtasun-uhalak, motorretan kaskoak eta bizikletak, haurrei eusteko sistemak, eta, batez ere, alkoholik ez edatea eskatzen du, eta inoiz ez erabiltzea mugikorra gidatzen ari den bitartean.
  • 9. Bizitzaren aurrean jarrera positiboa izatea. Atseden hartzea, estresa saihestea eta bizitzaren zentzua bilatzea, egunero jaikitzen dena.
  • 10. Komunitatean parte hartzea. Beste pertsona batzuekin batera entretenitzea eta familiaz gozatzea eta lagunekin pozik egotea. SemFYC mintegiko espezialistek barre egitea gomendatzen dute, ondorio positibo fisiko eta psikologikoak eragiten dituen ohitura osasungarria baita.

Espainia Osasuntsua Fundazioa

Bizi-estiloa sustatu eta hobetzeko helburuarekin, eta horrela espainiarren ongizatea areagotzearren, osasun-arloari lotutako profesional-talde batek Bizimodu Osasungarriaren Foroa abiarazi zuen 2010ean. Madrilen egin zen 2011ko ekainean, eta Espainia Osasuntsua Fundazioa sortzeko abiapuntu bihurtu zen.

Jesús Calleja Gil jaunaren zuzendaritzapean, fundazioaren fundazioak herritarren bizi-kalitatea hobetzea nahi du, ohitura osasungarriak sustatuz, hala nola elikadura egokia eta ariketa fisikoa.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak