Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bizitzarako 10 trebetasunak

Trebetasun horien garapenak pertsonak bizimodu osasungarriak hautatzeko gai izatea errazten du

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2016ko irailaren 16a

Pertsonak, gizarte-izakiak izaki, behartuta daude beren kideekin harremanak izatera, bai familian, bai hezkuntzan, bai lanean, bai aisialdian. Hala ere, beti ez da erraza gizarte-testuinguru jakin batean moldatzea. Eta ez da gaitasun faltagatik, horretarako behar diren trebetasunak ez direlako eskuratu. Osasunaren esparruan, erakutsi da trebetasun horiek garatzen irakastea portaera osasungarriak ezartzeko modurik eraginkorrena dela, bai bakarka bai taldean. Ondoren, bizitzarako 10 trebetasunak zer diren eta zein diren azalduko dugu.

Irudia: weerapat

Zer dira bizitzarako trebetasunak?

Trebetasunen esanahia ilustratzen duten definizioak asko dira. Zenbait autoreren esanetan, bizitza modu trebean eta konpetentzialean gidatzeko trebetasunak dira, bakoitzaren aukera sozial eta kulturalen artean: lotura gisa jarduten dute ezagutza, jarrerak eta balioak sortzen dituzten faktoreen artean; ingurunetik eratorritako arazo psikosozialen aurrean babes-faktoreak sortzea bultzatzen dute; eta bizitzak dituen eskakizun eta erronkei aurre nola egin jakiten laguntzen dute.

Oro har, hiru trebetasun-mota identifikatzen dira: sozialak edo pertsonen artekoak (komunikazio asertiboa edo enpatia, adibidez), kognitiboak (erabakiak hartzea edo pentsaera kritikoa) eta emozioak erabiltzeko trebetasunak (estresa, adibidez).

Osasuna sustatzeko trebetasunak

Trebetasunak osasuna sustatzeko estrategia gisa hartu dira, batez ere, Latinoamerikako eta Karibeko herrialdeetan, Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) eta Osasun Antolakunde Panamericanaren (OPS) artean, 90eko hamarkadan, ikastetxeetan trebetasun horiek sustatzeko material pedagogikoak zabaltzen hasi baitzen.

Harrezkero, ebidentzia zientifikoak adierazi du trebetasun horien irakaskuntza eta ikaskuntza tresna eraginkorragoak direla jokabide kaltegarriak prebenitzeko, arazo espezifikoetarako esku-hartze isolatuak baino. Izan ere, OMEren ustez, nerabeek bizitza osasuntsu baterako trebetasunak har ditzaten diseinatutako programak, tabakismoa saihesteaz gain, hobetu egiten dira irakasleekiko harremanak eta errendimendu akademikoa, eta gutxitu egiten dira eskolara huts egiteak. Portaera arazotsuetan bitartekari direla erakutsi dute.

Hala, osasuna sustatzeko ikuspegiaren barruan, osasuna baldintzatzen duten faktoreetan eragiten dute bizitzeko gaitasunek —pertsonak jaiotzen diren inguruabarrak, hazi, bizi, landu eta zahartu—, eta, besteak beste, osasun-sistema, politikak, boterea banatu eta zahartu egiten dira, eta pertsonak bizimodu osasungarriak eta ongizate fisiko, sozial eta psikologiko optimoa aukeratzeko gai dira. Adibidez, ingurunea hobetzen, antzekoekin elkarreragiten eta elikatzeko eta jarduera fisikoa egiteko ohitura onak lortzen laguntzen dute, besteak beste.

10 trebetasunak, banan-banan

OMEren arabera, hauek dira eguneroko bizitzarako trebetasunak:
1. Autoezagutza. Elkar ezagutzeko, norberaren indarguneak, ahuleziak, jarrerak, balioak eta giza eta gizarte-baliabideak ezagutzeko eta zoritxarrari aurre egiteko gaitasuna. Nahi dena eta ez dena ezagutzea.

2. Emozioak eta sentimenduak maneiatzea. Norberaren emozioak aztertzeko eta horiek nola kudeatzen diren jakiteko gaitasunak eragina du pertsonen portaeran. Maneiatzeko zailenak, hala nola haserrea eta indarkeria, osasunarentzat kaltegarriak izan daitezke, batez ere gazteenak.

3. Tentsioa eta estresa maneiatzea. Bizitzako gorabeherak antzemateko trebetasuna da, modu konstruktiboan aurre egiteko eta horiek modu osasungarrian desagerrarazteko edo murrizteko.

4. Komunikazio asertiboa. Pentsatzen, sentitzen edo behar dena argi adierazteko gaitasuna, norberaren eskubideak nork bere kabuz adieraziz, gainerakoak manipulatzen eta manipulatzen utzi gabe. Komunikazio-modu eraginkorrena da.

5. Enpatia. Beste pertsona baten bizitza nolakoa den eta zer sentitzen duen eta zer sentitzen duen irudikatzeko trebetasuna, haren erreakzioak, emozioak eta iritziak hobeto ulertzeko. Enpatia izateak aniztasuna onartzen eta pertsonen arteko harremanak hobetzen laguntzen du. Serenpatikoak ere baditu berezko emozioak: besteek sentitzen dutena sentitzen bada sentimenduak partekatzen direlako da.

6. Pertsonen arteko harremanak. Pertsonen arteko harremanak ezartzeko eta mantentzeko gaitasuna, inguruko pertsonekin, batez ere familiakoekin, modu positiboan elkarreragiteko eta, aldi berean, toxikoak diren harremanekin amaitzeko, hau da, norberaren hazkundea bera blokeatzeko.

7. Gatazkak konpontzea. Gatazka giza izaeraren parte dela onartzen badugu, erronka eraikuntza-estrategiak garatzea da, hau da, horiek gobernatzen laguntzea, garapenerako pizgarri izan daitezen eta aldaketa eta hazkunde pertsonala bultzatu ditzaten. Gazteen trebetasun horrek antsietatea murrizten laguntzen du.

8. Erabakiak hartzea. Aukeratzeko trebetasunak aukerak ebaluatu eta hauteskundeei lotutako ondorioak kontuan hartzeko aukera ematen du, bai norberak bai inguruko pertsonek.

9. Pentsamendu sortzailea. Erabakiak hartzeko eta gatazkak konpontzeko, aukera eta ondorio guztiak aztertu behar dira, norberaren esperientziatik harago.

10. Pentsaera kritikoa. Esperientziarekin batera dagoen informazioa objektiboki aztertzeko aukera ematen duen trebetasuna, norberaren ondorioak ateratzeko. Horrek lagundu egiten die gazteei jakiten zer faktorek eragiten duten beren jokabidean, hedabideetan edo berdinen taldean.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak