Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bizkarreko mina: nola prebenitu eta arindu analgesikorik hartu gabe

Ibuprofenoa? Ez, eskerrik asko. Lunbalgia eta zerbikaletako mina murriztu egin daitezke jarrera batzuk hobetzen badira, mugimendu batzuk saihesten badira eta sedentarismoari aurre egiten bazaio.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2020ko otsailaren 18a

Jarrera txarrak, kirol desegokiak eta sedentarismoa dira bizkarrezur sufrituan kontrakturak, bizkarrezurraren desbideratzeak, tiratzeak, ziztadak eta muskulu-espasmoak eragiten dituzten kausarik ohikoenak. Hala ere, ezer gutxi egiten dugu bizkarreko mina kroniko bihur ez dadin eta betiko lagun bihur dadin. Etxeko botikina ireki dugu sintomak arinduko dituen antiinflamatorio baten bila, “botatzen” jarraitu ahal izateko. Ohitura sustraitua, baina ez oso eraginkorra, ondoren azalduko dugun moduan.

Bizkarreko mina duzunean, hanturaren kontra hartzen duzu? Osasun Globaleko George Institutuak (Australia) egindako azterlan batek erakutsi duenez, antiinflamatorio ez-esteroideoek (espezialisten artean, AINE deitzen zaie), besteak beste ibuprofenoak, bizkarreko min akutuaren sei “biktimatik” bat baino ez dute arintzen. 6.000 gaixok baino gehiagok parte hartu zuten 35 saiakuntza klinikoetako datuak berrikusi ondoren, ikertzaileek ondorioztatu zuten substantzia antiinflamatorio horiek ez direla eraginkorrak soilik kasuen % 85ean, eta, gainera, arazo gastrointestinal edo hepatikoak jasateko arriskua 2,5 aldiz handiagoa dela.

Albiste ona da, gaur egun, sendagai espezifikoez gain (opiazeoak, beti sendagile batek agindutakoak), badirela teknika berritzaileagoak, minari “nahasten” laguntzen diotenak, burmuina distraituz, hura kronikoa denean haren sentsazio txikiagoa hauteman dezan. Gainera, adituak haurtzarotik jarrera-higienea egitearen aldekoak dira, eta yoga edo pilates teknikak erabiltzearen aldekoak, bizkar mindua izatera behartzen duten ohiturak zuzentzeko eta berriro hezteko mugimendu gisa. “Bizkarreko minari aurre egiteko jarraibide berriak, horietako asko herri-jakinduriatik hartuak, erraz egin daitezkeen ekintza eta ohituretan laburbiltzen dira —dio Álvaro Rubio fisioterapeutak eta bizkarreko arazoen adituak—, eta oso bizi-gako errazetan laburbil daitezke”.

Nola arindu bizkarreko mina

  • Pisua eramatean, bi besoen artean banatu. Edo, hobeto esanda, motxila orekatu batean eraman. Bidaietan, lau gurpileko maletak dira egokienak, bikoak baino gehiago.
  • Denbora luzez zutik egon behar bada, oinazerik ez izateko, hanka batetik bestera pisua aldatu eta oinak altxatu behar dira, txandaka, eta une batez aulkiaren, kaxaren, eskailera-mailaren eta abarren gainean jarri.
  • Denbora asko eserita? Arazoa eserita emandako orduak badira, komeni da 45 minutuan behin altxatzea eta bi minutuan ibiltzea, luzatze-ariketak egiten diren bitartean.
  • Mugitzeak prebenitu eta arindu egiten du. Espezialista guztiak bat datoz esatean sedentarismoa arazoaren parte dela, eta, beraz, gomendatzen dute jarduera fisiko neurritsua eta egokia egitea adin eta gorputz-egoera bakoitzerako, lokomozio-aparatua “koipeztatuta” mantentzeko.
  • Bizkarreko eta zerbikaletako muskuluak erlaxatzen dituzten luzaketak egunero egiteak bizkarreko gaitzak prebenitzen eta arintzen laguntzen du. Jaikitzean edo oheratzean egitea da ordurik onena. Pilates, yoga, streching edo taichia teknika ezin hobeak dira atzaguardia zaintzeko, eta taldean nahiz etxean egin daitezke.
  • Risoterapia lasaigarria. Oxfordeko Unibertsitatean (Erresuma Batua) egindako ikerketa batek frogatu du egunean 15 minutuz osasuntsu barre egiteak ondorio terapeutiko eta lasaigarria duela, endorfina-dosi handi bat sortzen baita, ongizatearen hormona famatuak.
  • Musika entzutea. Musikoterapiak frogatu du tratamendu osagarri gisa eraginkorra dela gaixotasun neuronal askotan, hala nola Alzheimer gaitzean, baina, gainera, estresa, urduritasuna, antsietatea eta nekea gutxitzea lortzen du. Taldean entzuten bada, gainera, bizkarreko minen atzean askotan ezkutatzen den isolamendu- eta bakardade-sentimendua arintzen du.
  • Eguzkia hartu. Mayo klinika ospetsuaren (AEB) aipamen bat frogatu du D bitaminak, hezurrak osasuntsu mantentzen laguntzeaz gain, hezurretako eta muskuluetako minak arintzen dituela eta aldartea hobetzen duela. Egunean hogeita hamar minutu, eguzki-erradiazioa kaltegarria ez den orduetan, nahikoa da organismoak behar bezala funtzionatzeko behar duen D bitamina sintetizatzen laguntzeko.

Zerk eragiten du bizkarreko mina?

Ohitura arrunt batzuek, hasiera batean akats arinek, min kroniko edo akutu gisa pasa gaitzakete.

  • Beherantz edo uzkurtuta ibiltzea. Kaliforniako Hegoaldeko Unibertsitatean (AEB) egindako ikasketen arabera eta Torontotorenean (Kanada), minaren tratamenduan adituak diren ikertzaileek, tente mantentzeak, bularra ateratzeak eta ibiltzean gorputza zabaltzeak lortzen dute kortisol maila (estresari lotutako hormona) murrizten laguntzen duen jarrera izatea, eta mina agertzea edo gutxitzea eragiten du. Haurtzaroan amari kasu egiteak saria du helduaroan.
  • Edozein modutan esertzea. Aulkiaren ertzean eseri edo jarrera makurretan, bizkarra okertu egiten da. Bizkarraren gainean jarri behar da beti, tente, funtsezkoa baita bizkarrezurra bizkarraldearen gainean ondo jartzea, batez ere lunbarretan eta kokzixean.
  • Gerria tolestu eta enborra jaitsi, objektu bat altxatzeko. Egokiena belaunak tolestea da, eta, makurtzean eta pisua bi besoekin heltzean, bizkarra zuzen izatea, bultoa bularrari itsatsiz eta bizkarra beti zuzen edukiz (halterofilian aritzen diren atletek egiten duten bezala).
  • Jarrera txarrean gidatzea. Eserlekua eta bolantea pertsona bakoitzarentzat adierazitako altueran jarri behar dira. Ukondoak tolestuta egon behar dira 45 graduko angeluan; zangoak 35 eta 45 gradu artean; eta buru-euskarria, berriz, lepotik 5-7 zentimetrora gehienez.
  • Tolestu lepoa eta jaitsi burua gailu elektronikoen pantailen aurrean. Akats ohikoena. Pantaila begien parean jartzea da egokiena. Ordu luzez ordenagailu baten aurrean lan egiten dutenentzat, pantailak 10-20 gradu bitarteko inklinazioa izan behar du, eta goiko ertza begiradaren mailan edo pixka bat beherago geratu behar da.
  • Eraman poltsa handiak sorbalda bakar baten gainean. Zerbikalak ez zanpatzeko, poltsa txikiak eraman behar dira, bidelapurretan gurutzatuta, edo, hobeto esanda, motxila bat erosi.
  • Orduka bost zentimetro baino gehiagoko takoietara edo zapata erabat lauetara igotzea. Norbaitek oso eroso ibiltzen dela esan arren, takoi altuek bizkarrezurra sufriarazten dute, gure pisuaren banaketa aldatu egiten baita, eta, hori konpentsatzeko, gorputzak uzkurtzeko joera du, bizkarra kurbatuz, eta horrek ornoen arteko presioa handitzen du. Gauza bera gertatzen da zapata lauarekin edo kirol-zapata oso erabiliekin edo kalitate txikikoekin.
  • Gaizki lo egitea. Bizkarra babesteko jarrera egokia albokoa da, belaunak tolestuta dituela: fetuaren jarrera esaten zaio horri. Ahoz gora egiten bada, belaunen azpian kuxin bat jartzea komeni da, gerrialdea gehiegi ez kontatzeko. Espezialista guztiek ez dute gomendatzen ahoz behera lo egitea.’
  • Koltxoiaren kalitatea ez zaintzea. Goizean jaikitzean izaten diren min asko koltxoi ezegoki baten ondorio dira. Somier on batean eta pertsona bakoitzari egokitutako koltxoi batean inbertitzea bizkarraren osasunerako pasaportea da.
  • Bruxismoa ez oztopatzea. Gauez hortzez inguratzea ere esaten zaio, goizeko buruko min askoren atzean dagoen gaitza, batzuetan sorbaldetara eta zerbikaletara irradiatzen dena. Bikotekideari, gurasoei edo gelakideei galdetzea gauean harrapatuz gero metodo egokia da gaitz hori duten jakiteko, urduritasunarekin, estresarekin eta bizkarreko minarekin oso lotuta.

Etiquetas:

bizkarreko min

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak