Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bizkarreko mina saihesteko ariketa eta ohitura osasungarriak

Jarrera-higieneari buruzko arau batzuei jartzeak bizkarreko mina jasateko arriskua saihesten du, eta garatuta dagoen gaitza hobetzen du.

Img senderismo Irudia: Caleb Zahnd

Ariketa fisikorik eza, gehiegizko karga eta jarrera desegokiak dira bizkarreko minaren arrazoi nagusiak. Hiru faktore horiek kontrolatzeak dakartzan onurak ez dira kontagarriak. Era berean, jarrera osasungarriak hartuz gero, bihotzeko gaixotasun kronikoak, diabetesa edo gizentasuna saihestu daitezke, besteak beste. Bizkarreko minaren ondorioek eragina dute eguneroko zereginetan, lanean eta aisialdian, eta, beraz, ukituen bizi-kalitatean duen eraginak gastu ekonomiko hutsala dakar: Barne Produktu Gordinaren (BPG) %1,7 eta %2,1 artekoa.

ImgImagen: Caleb Zahnd

Ariketa erregularrak osasunari eta bizi-kalitateari dakarzkien onurak eztabaidaezinak dira, baina baita jarrera-ohitura egokiak izateko beharra ere. Jarduera fisiko neurritsua beti da eraginkorra muskulu-sisteman eragozpenak izateko arriskua eta min kronikoa murrizteko. Kasu horietan, ariketaz gain, posible den guztietan, atseden-denbora absolutua mugatu behar da, kontraesankorra dirudien arren, gaitza luzatu egin baitezake.

Ohitura sedentarioek arazo hauek sortzen dituzte: obesitatea, diabetea, gaixotasun kardiobaskularrak eta baita minbizi batzuk ere. Horiek saihesteko, bizitza dinamikoa izatea da egokiena. Isabel Sañudo Bartzelonako Hospital Clinic-eko Errehabilitazio Zerbitzuko buruak gomendatu du etxeko lanak egitea, lanera joateko edo erosketak egiteko oinez ibiltzea eta eskailerak igotzea. Aisialdian, osagarri gisa, planifikatutako saioetan araututako jardueraren bat egitea gomendatzen du, eragin gutxiko ariketa aerobiko errazak eginez, hala nola igeri egitea, oinez ibiltzea, mendi-ibiliak egitea, bizikleta, karga arin edo moderatuak dituzten muskulu-tonifikazioko ariketak, serie errepikakor gero eta handiagoetan, eta errepikapen-erritmo neurritsuak, luzaketak eta malgutasun-ariketak.

Posturako ariketak

Gorputz-jarrera egokiak bizkarreko muskuluen elastikotasuna, tonifikazioa eta koordinazioa mantentzen laguntzen du.

Ariketa fisikoa egiteaz gain, garrantzitsua da jarrera-higieneari buruzko arauak betetzea eguneroko jarduera guztietan, bizkarrak ahalik eta zama gutxien izan dezan. Jarraibide horiek, era berean, mina gutxitzen eta iraupen luzeko gorputz-oreka lortzen lagunduko dute. Ahalegin horiek guztiak ahalik eta modurik egokienean egiteak, bizkarrean mina izateko arriskua prebenitzeaz gain, dagoeneko oinazea dutenen autonomia hobetzen du.

Gorputz-jarrera egokia izateak elastikotasuna, tonifikazioa (indarra eta muskulu-tentsioa) eta bizkarreko muskuluen koordinazioa mantentzen laguntzen du. Gerriko minaren krisia noiz sortuko den jakitea ezinezkoa bada ere, bizkarreko muskulatura zenbat eta garatuago egon, orduan eta arrisku txikiagoa izango du.

Jarrera-ohitura onak, adinaren arabera kontuan hartu beharrekoak, eguneroko edozein jarduera egiten den bitartean egin daitezke, hala nola platerak garbitzea eta auto batera igotzea. Beste alderdi nabarmen bat gorputz-jarrera da. Etzanda, eserita edo zutik egon daiteke, jaiki eta eseri, etxeko lanak egin, haurrak zaindu, kirola egin edo lanean egon. Gorputz-higiene ona eguneroko zereginetan aplikatzeaz gain, batez ere luzaketetan oinarritutako jarrera-ariketek ohitura onak osatzen dituzte.

Oinazea duen paziente batek jarrera hartzean edo esfortzuak egitean bizkarra nola babestu ikasteko metodorik erabilienetako bat da jarrera-arauak gogoratzea eta eguneroko bizitzan sistematikoki aplikatzea. Jarrera-berreziketa globaleko teknika indibidualizatua da, eguneroko bizitzako “jarrera-bizioen” azterketa sakona eta ondorengo zuzenketa. Metodo horretan, ispilu baten aurrean jartzen da pazientea, jarrera okerrez jabetu dadin eta jarrera horiek nola zuzendu jakin dezan. Zientifikoki balioztatua ez dagoen arren, espezialistek beren eraginkortasuna onartzen dute.

Prebentzioa haurtzarotik

13 eta 15 urte bitarteko nerabeen artean bizkarreko mina oso arazo arrunta da. Haurren %17,1i eta nesken %33ri eragiten die. Helduenaren antzekoa da arrazoia; izan ere, kasuen %90ean, muskulaturak gaizki funtzionatzen du, ariketa fisikorik ez duelako, karga gehiegi duelako (eskolako motxila) eta jarrera desegokiak dituelako. Helduengan garrantzitsua bada jarrera txar horiek zuzentzea, are garrantzitsuagoa da haurrengan, helduaroan bizkarreko arazo kronikoak garatzeko arrisku-faktore bihurtzen baita.

EROSKI CONSUMER aldizkariaren Bizkarraren Eskolan azaltzen denez, zuzendu beharreko gaien artean motxilaren pisua nabarmentzen da, ez lukeela haurraren gorputz-pisuaren %10 baino handiagoa izan behar. Zenbait ikerketak frogatu dutenez, batzuek %30 gehiago jasaten dute. Santillana argitaletxeak “Motxila arina” kanpaina jarri du abian. Testuliburuak eta dibulgazio-materiala faszikulutan banatzen dira (hiruhilekoetan edo gaikako bolumenetan), egunero motxilan batez beste bost kilo murrizteko. Zortzi ikasgai estaltzeko materiala zazpi kilo pisutik bi kilo izatera igaroko litzateke.

JAIOBERRIEN JARRERA

Haurdunaldiko lehen hilabeteetan fetuak jarrera txarra badu eta jaioberriak lehen asteetan jarrera txarra badu (ahoz gora lo egitea), malformazioak eragin ditzake garezurrean, nahiz eta ia beti ez diren sumatzen. Buruko hezur-piezak lehen urtea igaro arte finkatuta ez daudenez, kanpo-presio jarraituek beren hazkunde naturala desbidera dezakete. Garezurreko malformazio gehiegi izateak plagiozefalia eragiten du.

2009. urtearen hasieran, Joan Pinyol zirujau pediatrikoak, plagiozefalian espezializatuak, esan zuen azken 10 urteetan 1.400 haur baino gehiago tratatu dituela deformazio mota horrekin, eta kopuru hori kezkagarria zela. Une horretan, igoera hori Ameriketako Pediatria Akademiaren (AAP) 1992ko gomendioei egotzi zitzaien; izan ere, haren ustez, ahoz behera lo egitea zen haurren bat-bateko heriotzaren arrazoi nagusia. Nahiz eta orduan kausa horren ondoriozko heriotza-kasuak %40 inguru murriztu ziren, kataluniar espezialistak zioen plagiozefalia prebenitzeko funtsezkoa dela haurra albo batera jartzea eta jarreraz aldatzea hiru ordutik behin.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak