Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bost giltzarri Gabonetan osasuna zaintzeko

Kontrolik gabeko Gabon jaiak pertsonen osasun fisiko eta psikikoan ondorioak ekar ditzakete

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2016ko abenduaren 16a

Eguberrietan hain ohikoak diren gehiegikeriek eta ohitura osasungarrien uzteak, hala nola ariketa fisikoak edo gaueko atsedenerako ohiturak, albo-efektuen zerrenda amaigabea eragin dezakete. Deskontrol horrek eragin ditzakeen ondorioak garrantzitsuak izan daitezke, batez ere gaixotasun kronikoren bat nozitzen dutenengan: kilo batzuetatik gora kolesterol-kopuruak gora egiten du, estres eta insomnio egoeretatik pasatuz. Ondoren, bost aholku emango ditugu Gabonak gure osasunari ez eragiteko.

Irudia: brebca

1. Eguberriak, kilo gehiago

Comitolas, mahai amaiezinen gainean, gozoki tipikoak, aperitiboak, afariak lagunekin… Kalkuluen arabera, Eguberrien aurreko egunetatik, enpresen edo lagunen afariekin, jai hauek amaitu arte, espainiarrek batez beste 500 gramo eta hiru kilo artean irabazten dute. Horregatik, jaietan bazkaldu behar da, urte osoan lortutakoa ez galtzeko. Gainera, ez da erabat baztertu behar gehiegizko kalorien ondorioak arintzen lagundu dezakeen jarduera fisikoa.

Pisu-irabazia mugatzeko, otordu bakoitzeko kontzesio bat baino gehiago ez egiteaz kontzientzia daiteke. Gantz eta kaloria ugariko lehen platera hartzen badugu (saltsak edo frijituak), hobe da bigarrena eta postrea arinagoak izatea (fruta freskoa edo jogurt gaingabetua). Edo alderantziz. Bigarren platera saltsaz eginda badago, aukera ona izango litzateke lehenengo suabea (zopak, kremak, entsaladak edo barazki-menestra) eta postre arin bat. Kaloria askoko postrea (gozoak, turroiak, mazapanak, polboroiak) irensteko tentaziorik ez badago, onena da lehen platera eta bigarrena leunak izatea.

Beste trikimailu bat gutxi zerbitzatzea eta mokadu guztiez gozatzea da, jaten denari arreta jarriz, pixkanaka-pixkanaka, eta egutegiak egutegian adierazitako egunetarako uztea. Gainerako jardunaldiei dagokienez, egokiena dieta orekatua mantentzea da, eta, horretarako, kaxak ongi biltzen uztea Eguberrietako gozoekin, koipea gehiegi ez botatzeko.

2. Marradun kolesterola

Baina kaloria, trans gantz, saturatu eta azukre ugariek, ariketa fisikoko errutinak alde batera uztearekin batera, kilo gehiago ekartzen dituzte. Eguberrietako jaietan ohiko janarien eta edarien proportzioen arabera, kolesterol “txarra” ere handitu daiteke, %10, Espainiako Bihotzaren Fundazioak (FECek) dioenez. Kolesterol-kopuru handiak (200 mg/dL baino gehiago) bihotzeko gaixotasun iskemikoaren arriskuarekin lotzen dira. Horregatik da garrantzitsua kontuan hartzea, batez ere, bihotz-hodietako beste arrisku batzuk badituzten, besteak beste, 2 motako diabetesa, hipertentsioa edo obesitatea.

Urte osoan ariketa egiteko ohitura badago, ez dago zertan utzi Gabonetako jaietan
A priori, arrisku kardiobaskularreko faktore ezagun hori arraia izatea erraza da. Nahikoa da jarraibide erraz batzuei jarraitzea, gantz kontsumoa murrizteko, batez ere saturatua. Hori dela eta, dietista-nutrizionistek gehien laguntzen duten gomendioetako bat da ahalik eta gehien mugatzea hestebeteak, aperitibo gaziak, saltsak, opil industrialak eta aurrez prestatutako elikagaiak. Komeni da, halaber, gurina eta esnegaina jatea jakiak prestatzeko eta gantz osasungarria aukeratzeko (oliba-olioa, adibidez).

Gantz saturatu gehien duen lekuetako bat hegaztiena da, eta, beraz, egosi aurretik ezin izan bada kendu -aukera onena da -, jan aurretik bota egin behar da. Beste gomendio bat esnekiak eta gantz gaingabetuak eta gantz gutxiko gaztak hautatzea da, osoek eta onduek, hurrenez hurren, gantz saturatu asko daukatelako.

3. Ez utzi ariketa fisikoa.

Egun hauetan zaila izaten da pisua irabazten laguntzen duten edari, aperitibo, plater eta gozoki tradizionalak probatzeko tentazioari eustea. Hori dela eta, areagotze hori geldiarazteko, aipatutako aholkuez gain, irentsitako gehiegizko kaloriak erretzeko ohitura duten jarduera fisikoko errutinak mantendu besterik ez da egin behar.

Ariketa fisikoa da bizimodu osasungarria lortzeko zutabeetako bat, eta funtsezko faktorea da buru-ongizatearen funtsezko faktore gisa, kutsatzen ez duten gaixotasun kronikoen prebentzioan (obesitatea, 2. motako diabetesa eta hipertentsioa) eta patologia fisiko jakin batzuen tratamenduan (osteoporosia, minbizi mota batzuk, obesitatea edo gaixotasun kardiobaskularrak, besteak beste).

Urte osoan ariketa egiteko ohitura badago, ez da zertan utzi. Eta, praktikatzen ez bada, eguneroko zereginean jarduera fisikoa gehitzea ere aukera ona da: oinez joatea tokietara, lanera, autobusetik edo metrotik jaistea edo maskotari eskainitako minutuak gehitzea. Beste aukera bat mahai gainekoa eta bere tentazio gozoak familiarekin paseatzea da.

4. Hanka soltean atseden hartzea, Gabonetan ere bai

Jarduera fisikoak tentsioa askatzen eta loa hartzen laguntzen duenez, zenbait praktika indarberritzen laguntzen dute. Horrek garrantzi handiagoa hartzen du ospakizun-egun hauetan; izan ere, estresa, janari-gehiegikeriak eta alkohol-abusuak eta tabakoa erretzeak loaren erritmoa aldatzea eragiten du.

Ahalik eta ondoen atseden hartzeko jarraibideak hauek dira:

  • Ahal dela, ordutegi erregularra eduki oheratzeko eta altxatzeko.
  • Elikadura-gehiegikeriak berdintzea begetal ugariko dieta arinagoekin.
  • Saihestu edari kitzikagarriak (kafea, txokolatea, tea edo kola).
  • Ohituta dagoen jarduera fisikoarekin jarraitzea.
  • Oheratu gela ilun batean, ongi aireztatuta eta tenperatura egokian (18 ºc eta 20 ºc bitartean).

5. Kontuz tenperatura-aldaketekin

Garai hibernalean bezala, egun hauetan ez da zaintza jaitsi behar etxean eta kalean. Neurri hori funtsezkoa da osasun ahula duten pertsonentzat, adin aurreratuagatik edo gaixotasunagatik. Etxean ez erretzeko, artilezko galtzerdiak, zapatila onak eta jertse lodia eta sofa-zatietarako manta erabili behar dira. Kalera ateratzeko, tenperatura oso baxua bada, garrantzitsua da berokiak erabiltzea (bi edo hiru geruza), eskularruak, txanoa eta bufanda.

Funtsezkoa da tenperatura-aldaketa bortitzak zaintzea hotzeriak saihesteko eta, are gehiago, hotza jasateko arriskua duten pertsonek bihotzeko gertaera batzuk izan ditzaten, eta horiei eragin diezaieketen basokonstrikzioari eta basoespasmoa pairatzeari.

Hotzeria gaitz arina bada ere, Gabonetako jai guztiak har ditzake, ohiko iraupena asteko 10-15 egunekoa baita. Eta ez hori bakarrik; izan ere, zenbait konplikazio ager daitezke, hala nola otitisa, sinusitisa edo arnasketa-gaixotasunak, batez ere gaixotasun kroniko batekin edo gehiagorekin toreatzen dutenak. Familiako kideren bat infektatzen denean, helburua izango da, jertsearen mahukarekin, jertseak urez eta xaboiz garbitzea, eta, batez ere, eskuak urez eta xaboiz garbitzea, eta, batez ere, eskuak urez eta xaboiz garbitzea.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak