Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

D bitamina eta soberakinaren arriskuak: zergatik ez duzu zure kabuz hartu behar

D bitamina beharrezkoa da organismoarentzat eta oso onuragarria osasunerako, baina gehiegi kontsumitzea oso kaltegarria izan daiteke eta arazo larriak eragin ditzake.

vitamina D exceso peligro Irudia: Pixabay

Behar baino D bitamina gehiago kontsumitzea oso kaltegarria izan daiteke gure osasunerako. Gehiegikeriek kaltzio-kontzentrazio handia eragiten dute odolean, eta horrek giltzurrun-akats bat eragin dezake. D bitamina-gehigarriak hartzea da arazo hauen arrazoia, kontrol medikorik gabe. Eguzkitan egoteak eta elikagai batzuk hartzeak, osagarriak erabili beharrean, gure osasunerako egokiak diren D bitamina-kotak mantentzen lagun diezaguke. D bitaminaren maila hoberenak zein diren errepasatuko dugu, zer gertatzen den horiek gaindituz gero, eta nola itzul ditzakegun normaltasunera.

D bitamina oso ezaguna egin da azken hilabeteetan. Gure hezurren osasuna hobetzeko dituen onura ezagunez gain, propietate berri bat gehitu zaio: koronabirusaren aurka babestea. Zenbait azterketa medikoren arabera, erlazio bat dago D bitaminaren gabeziaren eta modu larrian gaixotzeko probabilitate handiagoaren artean. Aitzitik, beste argitalpen batzuek diote ezin dela lotura bat ezarri bi inguruabarren artean.

Zientzialariak ados jarri arte, pertsona askok Espainiako atsotitza hitzez hitz hartu dute, eta, “sendatzea baino hobe da prebenitzea” esakundearekin, D bitaminaren gehigarriak sartu dituzte beren bizitzetan, medikuak ezer gainbegiratu gabe. Sendatu beharrean, gaixotasunaren aurreko prebentzio horrek kasuak ugaritzea eragin du, D bitaminaren toxikotasunagatik.

Odolean kaltzioa metatzea (hiperkaltzemia) da D bitamina gehiegi izatearen ondorio nagusia. Kaltzio gehigarri hori organismo osoan metatzen da, batez ere giltzurrunetan, odol-hodietan, biriketan eta bihotzean. Hori gertatzen denean, giltzurrunek lesio eta galera funtzional itzulezinak izaten dituzte, eta horrek giltzurrun-gutxiegitasuna eragiten du.

D bitamina, gehiegizko toxikotasuna eta kontraindikazioak

D bitamina hiru eratara lortzen da: larruazalaren bidez, eguzkiaren eraginpean, dietan eta gehigarriak hartuz. Espainiako Endokrinologia eta Nutrizio Elkartearen (SEEN) datuen arabera, helduen % 40k D bitamina-gabezia du, eta ehuneko hori % 80-100 da 65 urtetik aurrera. Zergatik gertatzen da?

SEEN erakundearen arabera, larruazalaren sintesi bidez D bitamina nahikoa lortzeko, azala gutxienez astean hiru aldiz jarri behar da eguzki-argitan 20 minutuz. Urte osoan. Baina ez dugu egiten, Espainiaren posizioak (35º N paraleloaren gainetik) ez duelako laguntzen neguko eta udaberriko hilabeteetan; eta udako tenperatura altuek ere ez dutelako laguntzen.

Dietari dagokionez, espainiarrak ez ditugu nabarmentzen D bitamina ugari duten edo horrekin aberastutako elikagai asko kontsumitzeagatik.

Zer geratzen zaigu? D bitaminaren osagarriak. Horiek izan daitezke defizita konpentsatzeko tresna perfektua, baina beti medikuaren zaintzapean hartu behar dira. Egiten ez badugu eta kantitateak hartzen baditugu, D bitaminagatik edo D hipervitaminosiagatik toxikotasuna eragiteko arriskua izango dugu.

D bitaminaren toxikotasunak kaltzio-kontzentrazio handiak eragiten ditu odolean edo hiperkaltzemia. EEko Osasun Institutu Nazionalak. AEB (NIH) ohartarazten dute D bitamina gehiegi kontsumitzearen ondorioak: “odoleko kontzentrazio handiegiak (150 ng/mL-tik gorakoak) benetako gutxiegitasuna, arritmia eta heriotza ere eragin ditzake”. Odolean maila horiek lortzeak esan nahi du D bitaminaren oso dosi altuak egunero kontsumitzea, gomendatutakoa baino 600-100 aldiz gehiago.

D hipervitaminosiaren sintomak eta albo-ondorioak

Argitalpen medikoetan espezializatuta dagoen ‘MSD’ eskuliburuan deskribatzen den bezala, “D bitaminaren toxikotasunaren lehen sintomak apetitua galtzea, goragalea eta oka egitea dira, eta, ondoren, ahultasuna, urduritasuna eta hipertentsio arteriala. Kaltzio-kontzentrazioa handia denez, gehiegizko kantitatea organismo osoan metatzen da, batez ere giltzurrunetan, odol-hodietan, biriketan eta bihotzean. Giltzurrunek lesio eta galera funtzional itzulezinak izaten dituzte, eta giltzurrun-gutxiegitasun bihurtzen dira”.

D bitaminaren toxikotasunagatiko tratamenduak osagarriak kentzea eta dietan kaltzioa murriztea dakar. Gainera, medikuak zain barnetik likido gehiago hartzeko gomendatu dezake, eta zenbait botika agindu, hala nola kortikoesteroideak edo bifosfonatoak, hezurretan kaltzioa askatzea inhibitzeko.

Zein elikagai dira D bitamina-iturri?

D bitamina lipodisolbagarria da, eta horrek esan nahi du elikagaien gantz-zatietan dagoela; beraz, ez dago ez barazkietan ez frutetan. Gainera, badira D bitaminaz aberastutako elikagaiak ere, bitamina horren kantitate gehigarria ematen dutenak, hala nola gosaltzeko zerealak edo aberastutako zenbait esne.

D bitamina ugari duten elikagaiak

  • Arrain koipetsuak eta urdinak: amuarraina, izokina, atuna, sardina, txitxarroa, antxoa, usoa, urraburua eta berdela. Arrain-gibeleko olioek ere bitamina hori dute.
  • Arrautzak.
  • Oilasko gibela eta txahalkia.
  • Esne osoa.
  • Gurina.
  • Gazta.
  • Onddoak eta perretxikoak.

Zertarako balio du eta zein balio normalak D bitaminarentzat?

D bitaminak funtsezko zeregina du hezur-metabolismo mineralean, odoleko kaltzio-maila erregulatzen baitu, xurgapena estimulatzen baitu eta giltzurrun-mailan birxurgatzea errazten baitu. Gainera, ugaritzea inhibitzeko eta zelula anitzen bereizketa eragiteko, sistema immunologikoa modulatzeko eta intsulina-jarioa sustatzeko gai denez, eragin nabarmena du hezurretik kanpo.

D bitaminaren urritasun luzeak osteomalazia eta errakitismoa eragin ditzake haurrengan. Gabezia horrek hezurra pixkanaka gutxitzea ere eragin dezake, osteopenia eta osteoporosia sortuz.

D bitaminaren urritasuna diagnostikatzeko odol-analisia egin behar da. Balio onenak 30 ng/mL-tik gora ezartzen dira, adituen eta elkarte zientifiko gehienen arabera. 10 ng/mL-tik behera, urritasuntzat hartzen dira, eta 10 eta 20 ng/mL bitartean, berriz, gutxiegitasuna.

  • Hidroferola: zertarako hartzen den, noiz gomendatzen den eta zer albo-ondorio dituen

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak