Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia > Osasun-arazoak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Deshidratazioa eta errendimendu intelektuala

Organismoan likidorik ez izateak, besteak beste, arreta, epe laburreko oroimena eta psikomotrizitatea eragiten ditu

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Igandea, 2013ko apirilaren 28a

Hidratazio egokia funtsezkoa da organismoaren funtzioei eusteko. Giza gorputzak gernuaren, gorozkien, larruazaleko transpirazioaren eta arnasketaren bidez sortzen diren likido-galerak leheneratu behar ditu, egunean litro bat eta hiru litro bitartean baitaude. Horregatik, ezinbestekoa da ekarpen egokia egitea. Ur-maila egokia izateak gorputz-tenperatura erregulatzen du, garuna alertan mantentzen du eta sistema muskulueskeletikoaren errendimendu fisikoari laguntzen dio. Espainiako ikerketa berri bat haratago doa, eta ondorioztatu du deshidratazioak adimen-gaitasunari eragiten diola. Horregatik, funtsezkoa da jakitea zein diren elkarte zientifikoek gomendatzen dituzten eguneko likido-eskakizunak, ondoren azaltzen den moduan.

Irudia: Angga Hadi lakamantoa

Ura da organismoaren osagai nagusia (pisuaren %60 gizonezko helduetan eta %50 emakumeetan): zelulei mantenugaiak garraiatzen dizkie: zelulei mantenugaiak garraiatzen dizkie, hondakinak ezabatzen ditu eta gorputzeko tenperatura mantentzen du. Horretarako, organismoak hidratazio egokia izan behar du.

Hala ere, Hidratazio eta Osasun Behatokiak bildutako datuen arabera (OHS), ez da garrantzi handiegirik ematen, hamar espainiarretik zazpik ez baitute gomendatzen gutxieneko likido-kopuru gomendatua, egunean bi litro inguru hartzen baititu. Horri gehitu behar zaio populazioaren %36k egarri sentsazioa duenean bakarrik edaten duela; une horretan hasi da deshidratazio-prozesua.

Etekin intelektuala eta hidratazioa

Hidrataziorik ezak adimen-errendimenduari eragiten dio. Bartzelonako Unibertsitatearen “Errendimendu kognitiboa eta deshidratazioa” azterlanaren ondorioetako bat da hori, eta Journal of the American College of Nutrition aldizkarian argitaratu zen. Bertan, Ana Adan ikerketaren egileak azpimarratzen du organismoan likido faltak kalte egiten diela gaitasun intelektualei, batez ere, arreta emateko gaitasunari, psikomotrizitateari, epe laburrerako memoriari eta norberaren egoera hauteman eta ebaluatzeko gaitasunari.

Ur-eskakizunak aldatu egiten dira pertsonaren ezaugarrien, dietaren, jarduera fisikoaren edo giro-tenperaturaren arabera, besteak beste.

Deshidratazioa likido gehiegi galtzeagatik gerta daiteke, likido nahikoa ez hartzeagatik, edo biak batera. Hainbat gradu daude: arina, moderatua edo larria, galdu den gorputzeko likido kopuruaren arabera edo aldatu ez den likidoaren arabera. Koadro arintzat hartzen da gorputzeko uraren %1 galtzen denean; %2tik %5era bitartekoa bada, berriz, koadro arina; eta larria edo larria bada, egoera hilgarria, %5etik gorakoa.

Hala ere, oso arina bada ere, ez da egoera gomendagarria, eragiten dituen desoreka homeostatikoak organismoaren beste funtzio batzuk aldatzen dituztelako, hala nola mantenugaien garraioa edo digestioa. Ikerketaren egilearen arabera, deshidratazio arina erraz egin daiteke, eta errendimendu kognitibo eta intelektual negatiboa eragin, kontzentrazioa galdu delako eta errendimendu txikiagoa duelako, lan-jardueretan edo jarduera akademikoetan eragiten baitu. % 2tik gorakoa denean, berehalako memoriaren ahalmena murrizten du.

Hidratazioa: oinarrizko gomendioak

Egunean bi edo hiru litro likido hartzea aholkatzen dute adituek: %20-25 elikagaiek (frutak, barazkiak eta barazkiak), eta edariak %75-80.

Hala ere, eskakizunak aldatu egiten dira pertsonaren ezaugarrien, dietaren, jarduera fisikoaren edo giro-tenperaturaren arabera, besteak beste. Haurtzaroan eta zahartzaroan ere desberdinak dira, baita haurdunaldian eta edoskitzaroan ere.

Battrukugomendatutako zifrak lortzeko, maiz edatea da, egarri izan arte itxaron gabe; izan ere, organismoak% 1 likidoa galdu duenean bakarrik agertzen da sentsazio hori. Azkenik, hidratatu egin behar da kirol jardueraren bat egin aurretik, ariketa egin bitartean eta amaieran bezala.

Ondo hidratatu, bolantearen nekea murrizteko

Giza hidratazioaren eta horrek osasunean, ongizatean eta errendimendu fisiko eta kognitiboan dituen eraginen gaineko ezagutzan sakontzeko helburuarekin sortutako erakundea da European Hydration Institute (EHI).

Duela gutxi jakinarazi du gidatzean ez dela behar bezala hidratatzen. Badirudi deshidratazio arinak murriztu egiten duela ustekabeko gertaeren aurrean erreakzionatzeko gaitasuna. Bestela esanda, hidratazio-maila egokia izateak nekearen ondorioak moteltzen lagunduko luke.

Buruko mina, ahulezia, nekea, nekea eta logalea dira edan behar duen gidariak ohartarazi ditzakeen sintometako batzuk, baina hobe da egoera horretara ez iristea.

Aukeratzeko likidoen artean, ura, zukuak, infusioak, kafea edo edari isotonikoak daude. EHIko adituek diotenez, kafeina eta glukosa duten edarien konbinazioak erne egoten laguntzen du. Aitzitik, alkoholikoek beharko lukete.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak