Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Diabetesaren Mundu Eguna 2014

2 motako diabetes kasuen %70era arte, ohitura osasungarriagoak hartzea saihestu edo atzeratu liteke

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2014ko azaroaren 14a
Img dieta hambre hd Irudia: USDAgov

Diabetearen Nazioarteko Federazioak uste du 382 milioi pertsonak baino gehiagok dutela diabetesa munduan. Eta espero den etorkizuna ez da hobea: espezialistek iragartzen dute 2035ean zifra 592 milioi eurora iritsiko dela, eta, gauza bera esanda, mundu osoko hamar pertsonatik batek pairatuko du gaixotasun hori. Arriskutsuena da pairatzen duten pertsonen erdiak ez daudela diagnostikatu gabe. Osasun-mehatxua izan arren,diabetesaren kasu gehienak erraz prebeni daitezke bizi-jokabide osasungarriekin., egunean gosari egoki batekin hastea bezala. Horrela azaltzen da artikulu honetan.

Img dieta diabetes art
Irudia: AEB

Diabetesaren Nazioarteko Egunean, 2014. urtean, hiru urteko aldia hasiko da, eta kanpaina zabalago bat egingo da bizimodu osasungarri baten erdian. Goiburua: “Diabetesa: gure etorkizuna babestea”. Oraingo honetan, mezuak elikadura osasungarria sustatzera zuzenduta daude – gosari egokiarekin hasten da -, 2 motako mellitus diabetesari aurrea hartzeko eta, gaixotasuna ezarrita dagoenean, konplikazioak saihesteko.

2 motako diabetesaren aurkako ohitura osasungarriak

Diabetesaren Nazioarteko Federazioak (IDF) funtsezko bi ideia ezartzen ditu 2014. urterako: gosari osasungarria hartzea murriztu egiten da gaixotasunaren mundu mailako zama, eta saihestu egiten ditu gaixotasunaren mundu mailako federazioak (osasuna eta produktibitatea galtzea).

Dieta osasungarria egiteak diabetesa garatzeko arriskua gutxitzen du

Espezialistak ados daude 2 motako diabetesaren arrisku-faktore aldagarriak galaraziz gero mundu osoko osasun-gastu osoaren %11 aurrez daitekeela. Izan ere, kasuen %70era arte saihestu edo atzeratu egingo litzateke garapena, bizimodua aldatu eta ohitura osasungarriagoak hartzeko. Gaixotasunaren ohiko konplikazioak prebenitzen lagunduko luke, epe luzera, diabetesa duten pertsonek kontrol zorrotza egiten ez dutenean, hala nola neuropatiak, gaixotasun kardiobaskularrak, erretinopatiak, entzumen-arazoak eta neurologikoak. IDFko adituen arabera,% 70eko portzentaje hori, 2035. urtean, 150 milioi kaltetuk ez zuten batere arbuiatzen. Beste kopuru interesgarri bat da munduan diabetesa duten pertsonen erdiek ez dutela ezagutzen.

Diabetesaren aurka: dieta osasungarria

Dieta osasungarria egiten dute, eta dieta osasungarria egiten dute, gaixotasunen zerrenda luzea (minbizia, gaixotasun kardiobaskularrak…) prebenitzeko proposatzen den dieta osasungarria. Barazkiak eta fruta freskoa, osoko zerealak, fruitu lehorrak, haragi giharra eta arraina ditu osagai nagusiak. Diabetesaren Nazioarteko Eguna dela eta, “Hasi ondo eguna” lelopean, “Guía Práctica 2014” delakoak behin eta berriz dio pertsonek aukera gehiago dutela gaixotasuna edo horren konplikazioak garatzeko arriskua murrizteko, jarraibide dietetiko hauei jarraituz gero:

  • Ura, kafea edo tea azukrerik gabe hartu, zukuen, freskagarrien edo bestelako edari azukretuen ordez.
  • Gutxienez, egunean hiru errazio hartu barazkietatik, hosto berdeko barazkiekin, adibidez, letxugak edo espinakak.
  • Egunero hiru fruta ale jan arte jan.
  • Ordu artean, ziztatzeko, fruitu lehorrak, fruta freskoa edo jogurta azukrerik gabe aukeratzeko.
  • Eguneko alkohol-kontsumoa bi edari estandarren unitatera mugatzea. Munduko Osasun Erakundeak (OME) erabaki zuenez, Edari Estandarraren Unitatea (UBE) 8 eta 13 gramo artean alkohol purua da eta alkohol puruaren kopurua bakarrik neurtzen du, ez likido kopurua. Hau da, 13 mililitro ardo 13º-tan 10,4 gramo alkohol puru dira.
  • Haragi zurien, hegaztien eta arrainen zati giharrak aukeratu, haragi prozesatu edo gorrien ordez.
  • Kakahuete gantza nahiago duzu, txokolate- edo marmelada-kremaren ordez.
  • Ogia, pasta eta arroza jatea bere aukera integralean.
  • Aukeratu gantz saturatugabeak (oliba-olioa, koltza, artoa edo ekilorea), saturatuak baino (gurina eta esnegaina, gantza, koko-olioa, palma edo ghee olioa), gurin argitua, Indiako eta Pakistaneko sukaldean erabiltzen dena.

    Azaroaren 14a: Diabetesaren eguna mundu osoan

    Diabetesaren Nazioarteko Eguna Diabetesaren Nazioarteko Federazioaren eta Munduko Osasun Erakundearen (OME) eskutik ezarri zen. Mundu osoko diabetes kasuak nabarmen ugaritu ziren, eta egun bat ezarri zen gaixotasun metaboliko horri buruz sentsibilizatzeko. Ospakizunaren bidez, herritarrak kontzientziatu nahi dira haien kausei, sintomei, tratamenduari eta horiei lotutako zailtasunei buruz, eta, horrez gain, prebentzio-ekintzak martxan jartzeko beharra zehaztu.

    2007an, Nazio Batuen Erakundeak (NBE) osasunaren egun ofizial bat aldarrikatu zuen, lehentasuna dela nabarmentzeko. Urte hartan ezarri zen logotipo ofiziala, zirkulu urdin bat, NBEko banderaren tonu berekoa. Kultura askotan, zirkuluak osasuna eta bizitza esan nahi du. Ekitaldia ospatzeko aukeratutako egunean, azaroaren 14an, Sir Frederick Grant Bating-en jaiotzaren omenez, 1921ean Intsulina hormona aurkitu zuen Charles Bestek eta 1923an Fisiologia eta Medikuntzako Nobel saria eman zioten.

    RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak