Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Diabetesean gluzemia ondo kontrolatzeak duen garrantzia

Diabetea izanez gero, ariketaren eta dieta orekatuaren konbinazioak pisua kontrolatzen du, jarduera kardiobaskularra areagotzen du eta gluzemia murrizten laguntzen du.
Egilea: montsearboix 2011-ko irailak 26
Img diabetes
Imagen: Rotorhead

Mellitus diabetesak 366 milioi pertsonari eragiten die mundu osoan, eta zazpi segundotik behin pertsona bat hiltzen dela kalkulatzen da. Diabetea Aztertzeko Europako Elkarteak (EASD) irailean Lisboan (Portugal) egin duen azken biltzarrean aurkeztu dira datu horiek. Uste da kopuru hori 500 milioiraino igo daitekeela belaunaldi bakar batean. Gehienek 2. mota jasaten dute, elikadura desegokiarekin, obesitatearekin eta ariketarik ezarekin lotuta. Adituek azpimarratzen dute funtsezkoa dela zenbait ohitura zorrotz betetzea, gaixotasunak nahi ez diren albo-ondorioak sor ez ditzan, hala nola infekzioak edo azaleko ultzerak.

Vall d’Hebron Institut de Recercako (VHIR) eta Diabetearen eta Eritasun Metaboliko Elkartuen CIBER (CIBERDEM) ikertzaileek egindako ikerketa aitzindari batek erakutsi du lotura dagoela makrofagoen xurgatze-jarduera apalaren (organismoaren defentsa-zelulak) eta 2 motako diabetesa duten pazienteen glukosa gaizki kontrolatzearen artean. Aurkikuntza “PLoS ONE” aldizkarian argitaratu zen, eta, haren arabera, diabetikoek mota guztietako infekzioak jasateko joera handiagoa izan dezakete, hala nola oinetan erregistratutakoak edo ospitaleratu bitartean kutsatutakoak, nahiz eta arrazoiak ez jakin zehatz-mehatz. Horietako asko “oportunistak” dira, baldintza normaletan germenak eragingo ez lituzketelako.

Makrofagoetan egon liteke gakoa, organismoen berezko immunitatean funtsezko zeregina duten eta infekzioak kontrolatzen laguntzen duten odol-zelulen artean. Emaitzak argiak izan ziren: gluzemia gaizki kontrolatuz gero, makrofagoen jarduera eskasa da. Aitzitik, gaixoek gluzemia-maila egokia dutenean, makrofagoek beren defentsa-lana berreskuratzen dute.

Infekzio arruntak

Gaixotasunaren prebalentzia murrizteko, dieta, ariketa eta tabakoaren eta alkoholaren kontsumoarekin zerikusia duten ohiturak zuzendu behar dira.

2. motako diabetesean funtsezkoa da oinak zaintzea. Odoleko azukre-maila handiak (gluzemia) oxigenoa eta mantenugaiak garraiatzen dituzten odol-hodiak honda ditzake. Horrek neuropatia, zirkulazio txarra, infekzioak eta deformazioak eragin ditzake. Lesio horiei aurrea hartzeko, egunero aztertu eta zaindu behar dira, sintoma hauek kontuan hartzeaz gain: oineko edo hankako mina edo sentikortasuna gutxitzea, larruazaleko ebakiak edo pitzadurak, azazkal haragituak, forma-aldaketak, tripakiak eta gogortasunak.

Zapatak erosoak izatea komeni da, oinak egunero xaboiarekin eta ur epelarekin garbitzea, eta azazkalak zuzen eta ez oso motz ebakitzea. Hori dela eta, medikuarengana joatea gomendatzen da. Oinetako ultzerez gain, kaltetuek ere joera handiagoa dute pneumoniak eta konplikazioak izateko zenbait prozesuren aurrean: diabetiko batek ZIUn sartzeko arriskua laukoiztu egiten du ospitaleko egonaldi batean izaten diren konplikazioengatik. Infekzioak maiz gertatzen dira eta pazientearen bizitza arriskuan jar dezake. Batzuetan, patologia larriaren aurrean, lehentasuna da gluzemia-mailak normalizatzea.

Dieta, ariketa eta kontrola

2. motako diabetesaren kasuan, epe laburrerako helburua da gluzemia-maila altuak kontrolatzea, eta epe luzera, berriz, gaixotasunari lotutako arazoei aurrea hartzea. Horretarako, ezinbestekoa da ariketa eta dieta konbinatzea. Garrantzitsua da jakitea zenbat koipe, proteina eta karbohidrato behar diren, eta, horrez gain, jarduera fisikoa modu erregularrean egitea, pisua kontrolatzeko, jarduera kardiobaskularra areagotzeko eta gluzemia-maila modu naturalean murrizteko. Lehenengo helburua sendagairik gabe lortzen da.

Espainiako Kardiologia Elkartearen datuen arabera, saio batek 10-20 minutuko luzaketa eta muskulu-indarra izan beharko luke, 5 minutuko beroketa aerobikoa (lasterketa leuna), 15-60 minutuko ariketa aerobikoa intentsitate egokian eta 5-10 minutuko intentsitate txikiko jarduera. Kirolik gomendagarrienak oinez ibiltzea, korrika egitea eta bizikletan ibiltzea dira, baina beti hartu behar dira kontuan pazientearen historia medikoa, entrenamendu-erregistro bat eraman eta espezialistari galdetu hasi aurretik.

Elikaduraz eta jarduera fisikoaz gain, 2. motako diabetesa duen pazienteak, gaixotasuna ondo kontrolatzeko, ezagutu behar dituen beste elementu batzuk ere badaude: nola ebaluatu eta erregistratu gluzemia (nola egin eta zein gailurekin), nola hartu sendagaiak (behar izanez gero), nola ezagutu eta tratatu gluzemia-maila altuak eta apalak, noiz dagoen gaixorik, non erosi hornidurak eta nola biltegiratu. Horrekin batera, eguneratu egin behar da gaiari buruzko edozein aurrerapenen aurrean.

ZER OHITURA ALDATU BEHAR DIRA?

Bizimodu-aldaketak %80 murrizten du diabetea garatzeko arriskua. AEBetako Osasunaren Institutu Nazionaletako (NIH) ikertzaileek ziurtatu dute. gaiari buruzko azken ikerketa jendetsuenetako batean, 10 urtez 114.996 gizonezkoren eta 92.483 emakumezkoren bizi-ohiturak aztertu ditu. Emaitzen arabera, gehiegizko pisua duten emakumeek pisu egokia zutenek baino %78 diabetes-arrisku handiagoa zuten. Gizonetan, %70ekoa zen.

Aitzitik, ariketa fisikoa egiteak eta dieta orekatua egiteak %25 murrizten zuen gaixotasun-arriskua. Berdin gertatzen zen ez erretzearekin, %30 murrizten baitzuen gaixotasuna izateko aukera. Baina badirudi zifrak ez direla guztiz garrantzitsuak Espainiako gizartean. Gaixoen kopuruak gora egiten du etengabe, bai haurretan bai helduetan, eta ez dago joera aldatuko den aztarnarik. Adituen arabera, dieta, jarduera fisikoa eta tabakoaren eta alkoholaren kontsumoa dira zuzendu beharreko ohiturak.