Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta, depresioa eta omega azidoak

Berriki egindako ikerketen arabera, omega 3 gantz-azidoen maila beti agertzen da beheratutako pazienteetan.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2006ko maiatzaren 24a

Gogo-aldartea, neurri handi batean, jaten ditugun elikagaiek modulatzen duten mantenugaien orekaren araberakoa da. Dieta eta osasun mentala lotzen dituzten ikerketa zientifikoen arabera, dena ez da bitaminatan eta mineraletan geratzen, omega 3 gantz-azidoek zeregin garrantzitsua dute uztartze horretan.


Formetatik haratago ere, jaten duguna gara. Ikerketa biokimikoen arabera, gure nortasuna ez da arao genetikoa soilik, organismoak dietaren bidez hornitzen dituen mantenugaien araberakoa ere bada. Mental Health Foundation-ek eta Sustained Alliance for Better Farming and Food delakoak Erresuma Batuan egindako 500 entsegu zientifikoren metaanalisiari esker, Courtney Van de Weyer ikertzaileak depresioak eragiten dituzten eredu dietetikoetan aurrera egiten ari garela esan du.

Aditu ingelesa ondorio horretara iritsi zen, azken 50 urteetan jaten ditugun elikagaiek izan dituzten aldaketen eragina egiaztatu ondoren: prestatzeko eta kontserbatzeko industria-prozesuak, ganadu-pentsuak eta baratze eta ereintzetan erabiltzen diren ongarri edo pestizidak aldatzea, «funtsezko gantz-azidoen, mineralen eta kontsumitzen ditugun bitaminen kantitatea eta kalitatea asko aldatzen ari dira», autorearen arabera.

Van de Weyer-ek garrantzi handia ematen dio omega-3 gantz-azidoen ordez omega-6 gantz-azidoak erabiltzeari. «Aldaketa sotil horren bidez oroimen- eta kontzentrazio-arazo handiagoak ikusten ditugu», eta depresio-egoeretara, apatiara eta erlaxatzeko zailtasunera (insomnioa) errazago bihurtzen gara. Adimen osasuntsu baterako irizpide dietetikoak gorputz osasuntsu baterako erabiltzen diren berberak direla onartzen du adituak. «Kontua da urte askoan merkatu-geralekuetan erositako edo baratze eta lorategietan bildutako elikagai freskoen ordez saltoki handietako produktu ontziratuak edo izoztuak jarri ditugula», adierazi du. Produktu horien edukian, gehigarriak, pestiziden hondakinak eta translipidoak gehitzen ditu, bakarrik edo konbinatuta, garunaren funtzioan eragina dutenak.

Belaunaldi-abismoa

Literatura zientifikoa berrikusteak iradokitzen du egungo eredu dietetikoek depresioak eragiten dituztela

Metaanalisiaren arabera, dekalajea bereziki nabarmenagoa da belaunaldi berrietan: «Nerabe britainiarren %30ek bakarrik onartzen du egunean produktu freskoekin egindako janari bat gutxienez kontsumitzea, 65 urtetik gorakoen %50ek», esan daiteke ondorioetan.

Celia Richardson Mental Health Foundation-en bozeramaileak ironiaz dio erregistratzen ari den eraldaketa dietetikoak, gutxienez, alde positiboa duela: «Antidepresiboen aginduak %2.000 hazi dira azken 12 urteetan», dio lakonikak.

Osasun mental txarraren ondorioz hainbat lan- eta osasun-arazo sortzen direla jakinda, eta osasun-kostua ez dela batere nabarmena, Gobernu britainiarrak metaanalisiaren berri eman du, haur eta nerabeei zuzendutako janari ez-osasungarriaren propaganda aldarrikatu nahi duen proiektu baten bidez, ohitura osasungarriak sustatu nahi baititu. Halaber, Barne Ministerioak ontzat eman du preso gazteekin egindako saiakuntza bat, arrainaren omega-3 gantz-azidotan aberatsa den dieta batek jokabide antisozialaren gainean duen eragina aztertzeko. Richardson-ek aurreko ikerketen ebidentziekin bat egiten du saio horretan. Azterketa horien arabera, triptofano batekin (aminoazido bat) osatutako botiken bidezko terapia batek egoera depresiboak hobeto berreskuratzea errazten zuen.

Azido folikoak depresioan duen eragina ere aztertzen da. American Journal of Clinical Nutrition-ek orain dela bi urte argitaratu zuen azterlan baten arabera, emakume hispaniar deprimituetan oso folato-maila apalak zeuden, eta depresio-egoera nola hobetu zen azido folikoaren osagarriekin.

Omega 3en eginkizuna

AEBn, berriz, psikiatrek gero eta arreta handiagoa eskaintzen diote omega 3 gantz-azidoek depresioan duten potentzialari. Metaanalisi britainiarreko ikertzaileek bezala, Tucsoneko Unibertsitateko (Arizona) Marlene Freeman-ek dio landare-hazien omega 6 gantz-azidoak omega 3 gantz-azidoen ordez erabili izan direla azken urteetan mendebaldeko dietetan. Amerikako Estatu Batuetako psikiatrak uste du omega-3 gantz-azidoen maila deprimitutako pazienteen gutxieneko balioekin agertzen dela beti.

«Gantz-azido poliasegabeek berebiziko garrantzia dute garun-funtzioetan, ez bakarrik nerbio-zelulen egitura-osagai gisa, baizik eta neuronen arteko seinale kimikoen transmisore gisa», dio aditu estatubatuarrak. Fetuak, ikertzaileak dioenez, omega 3 eta omega 6 gantz-azido ugari behar ditu haurdunaldiaren azken hilabeteetan. Hori dela eta, etorkizuneko amek eskaera hori kontuan hartu behar dutela adierazi du.

Freeman are urrunago doa, eta iradokitzen du erditu ondorengo depresio ezaguna amaren omega 3 gantz-azidoen erreserbak agortzearen ondorioz gertatzen dela, eta hain leku ona solbentatzen denean, ordeztu egiten direla. «Datu estatistikoek erakusten dutenez, haurdun dauden emakumeen % 10-15ek depresio-ezaugarriak dituzte haurdunaldiaren amaieran, eta erdiek sistematikoki errepikatzen dute depresio-mota hori hurrengo erditzeetan», dio. Emakume horiei buruz egindako ikerketen arabera, omega 3 azidoen maila txikiagoa da.

Alkoholarekin eta DEPRESIOAREKIN bueltaka

Img alcohol2
Depresioen eta alkohol-kontsumoaren bilakaera adiskidetasun arriskutsua baino gehiago den arren, Texasko Unibertsitateko ikerketa batek txantxa batean jarri ditu zoriontasun oso soilaren alde egiten dutenak. Egunean batez beste kopa bat edo bi kontsumitzen dituzten emakume zaharrak gutxiago deprimitzen dira eta beren jaiotzetiko abstemioek baino oroimen- eta arreta-funtzio hobeak dituzte.

75 urtetik gorako emakumeak dira, 2001etik osasun azterketa orokor batean parte hartzen ari direnak. Ikerketaren atal batean, ikertzaileek zehatz-mehatz ebaluatu zituzten eguneroko lanak egiteko eskatu zieten emakume horiei: historia baten aztarnak gogoratzea, beren etxeetako lekuren batean ezkutatutako objektuak aurkitzea, etorkizuneko asmoak zerrendatzea eta zifra edo hitz desberdinak lotzea. Graham McDougall azterlanaren zati horren koordinatzaileak dioenez, alkohola maiz edaten zuten emakumeek «estrategia gehiago eta hobeak» ematen zituzten, «berea gogoratzeko eta harekin ateratzeko», agure abstemioek baino.

Halaber, Erresuma Batuan egindako inkesta batek erakusten du britainiarrek ez dutela datu zientifikoen ebidentziarik behar alkoholean duten fedea justifikatzeko. Alkohola edatea osasunarentzat onuragarria dela dioten britainiarren kopurua bikoiztu egin da azken bi urteotan: %30 inguru. Alkoholdun edariak ohikotasunez kontsumitzen dituzten mila laguni buruzko inkestak erakutsi zuen gizonak emakumeak baino gehiago direla alkoholak osasunari egiten dion mesedearen aldekoak. % 21ek dio egunean kopa bat edo bi hartzea estresaren kontrako antidotoa dela.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak