Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta eta diabetesa: jaten jakitearen plazera

Diabetesa duten pertsonentzako elikadura-tailerrek aukera ematen dute elikagaien nolakotasunak ezagutzeko, dieta hobetzeko eta osasuna zaintzeko, janarien gustua galdu gabe.
Egilea: Sandra De Miguel, Federación Española de Diabetes (FEDE) 2016-ko otsailak 17
Img hacer ensalada hd
Imagen: photographee.eu

Herrialde honetan jatea gustatzen zaigu! Dagoeneko ez da familiako edo laneko bilera, hitzordu sozial edo edozein eratako bilera mahai baten inguruan egitea. Gainera, jateko plazeraz gozatzen da. Horregatik da hain beharrezkoa diabetesa diagnostikatua duten pertsonek guztia ikastea elikadura osasungarria izateko moduari buruz, horren mende baitago, hein handi batean, patologiaren kudeaketa egokia lortzea. Baina “elikadura osasungarriak” ez du zertan lotu gabetzeekin, eta ez dago janari on batekin gozatzearekin lotsarik. Hurrengo artikuluan, aberatsa jateko zenbait gako eskaintzen dira, bai eta diabetesa dagoenean ere.

Ongi elikatzeko jarraibideak

Arau orokor gisa, pertsona batek dieta orekatua egiten duela uste da, irensten dituen elikagaiek %55 – %60 karbohidrato, %15-20 proteina eta %20-30 gantz gehiago dutenean. Jakina, ehuneko horiek kudeatzean faktore batzuk hartu behar dira kontuan, hala nola adina, sexua, pisua, garaiera, jarduera-maila, bizi den klima eta pertsona dagoen une biologikoa. Gainera, otorduak planifikatzeko modu asko daude, baina diabetesa duten pertsonen artean ohikoenak “plateraren metodoa” eta “karbohidratoen kontua” dira. Bi kasuetan, irizpide hauek ezartzea komeni da:

  • Elikadura-plan bereizia, askotarikoa eta orekatua.
  • Elikadura zatikatua, bost edo sei hartunetan, egunean (elikagai gutxiago hartzen du, eta hobeto kontrolatzen da).
  • Zatikatze hori bat etorri behar da intsulina bidezko tratamenduarekin edo ahotik hartutako antidiabetikoak hartzearekin eta ariketa fisikoarekin.
  • Dietak zuntz ugari izan behar du (barazkiak, lekaleak, fruitu lehorrak, labore integralak eta fruta, kasu bakoitzerako egokiak diren kopuruetan).
  • Gantz saturatu eta kolesterol gutxi jatea (esneki osoak eta oso gantzatsuak jatea, haragi gantzatsuak, arrautzak eta eratorriak, urdaitegia, etab.). ).
  • Alkohola hipogluzemiatzailea (odoleko azukre jaitsiera) dela kontuan hartzea. Hartu behar izanez gero, sartu otordu nagusietan eta inoiz ez baraurik.

Gainera, Espainiako Diabetikoen Federazioak (FEDE) egindako ‘2. motako diabetesaren gida’ dioen moduan, garrantzitsua da hiruzpalau orduz behin jatea, horrela, adibidez, hipogluzemia saihesteko. Otorduetarako ezarritako ordutegia ere mantendu behar da, oreka metaboliko hobea ematen baitu.

Elikagaiak ezagutzea

Mantenugai guztiak beharrezkoak dira diabetesa duen pertsonari, baina, bereziki, sakon ezagutu behar ditu karbohidratoak, ezinbestekoak baitira, baina odoleko glukosa-mailak ere igo egiten dira. Horregatik, funtsezkoa da elikagaiak menderatu eta bakoitzak zer dakarren jakitea:

  • Almidoi/ogi zatiak: karbohidrato iturri nagusia dira, besteak beste, ogia, zerealak, arroza, pasta eta barazki amilazeoak.
  • Landare-zatiak: bigarren mailako karbohidratoen iturri dira; kaloria gutxikoak dira eta zuntz ugari dute.
  • Esnekiak eta deribatuak: karbohidrato eta proteina iturri ona. Esne gaingabetuak gantz eta kaloria gutxi ditu, jogurtak kaltzioa ematen duen bitartean.
  • Haragia eta deribatuak: kalitate handieneko proteina-iturria. Gantz eta kaloriak aldatu egiten dira haragi motaren eta piezaren arabera. Arraina, hegaztiak, arrautzak edo gazta barne. Zati bat 30 gramo inguru da.
  • Fruta zatiak: karbohidratoen iturri azkarra. Hartzeko modurik onena freskoa da. Piezaren tamaina garrantzitsua da. Batez besteko zati bat katilu erdia da.
  • Koipe-zatiak: olioak, margarinak, entsaladetako, maionesa, haziak eta fruitu lehorrak. Sarritan, gehiegizko kaloriaren iturri nagusietako bat izaten da. Postreko koilaratxo baten berdina da zati bat.

Urrutiko Hezkuntzarako Unibertsitate Nazionaleko (UNED) Fundazioak dioenez, “Elikadura eta Osasun Gida” da eguneroko dietaren helburu nagusia, diabetesa duten pertsonen kasuan, odoleko glukosaren maila kontrolatzea, baina, era berean, elikagai bakoitzak mantenugai kopuru egoki bat ematea.

Profesional medikoen gomendio orokorrak edo elikagai bakoitzetik hartu behar diren zatien/kalorien taula bat ematea ez dira nahikoa modu egokian jaten ikasteko. Horren aurrean, aukera ona izan daiteke pazienteen elkarteek antolatutako tailerrak, elikadura ona kudeatzen irakasten dutenak. Seguru asko, Alicia Fundazioak eskaintzen dituenak dira ezagunenetako batzuk. Ikerketa zientifiko eta gastronomikorako proposamena da, publiko orori irekia, gizarte-izaera duena eta elikadura ona sustatzeko asmoa duena.

Hemen azaldutako guztia proposamen orokorrak dira. Funtsezkoa da sendagilea eta dietista-nutrizionista izatea elikadura-plan egokia ezartzeko. Ondorio gisa, eta ondorio gisa, esan daiteke ez dagoela elikagai perfekturik eta diabetesa duen pertsonak denetik jan dezakeela, beti neurrian, bitamina, mineral eta zuntz ugariko elikagaiei lehentasuna emanez, prozesatuen aldean.