Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Doomscrolling: zer da eta nola utz diezaiokezu berri negatiboak irakurtzeari

Albiste negatiboen bila Interneten nabigatzeak estresa, insomnioa, bat-bateko umore- edo depresio-aldaketak eragin ditzake, besteak beste. Nola saihestu azalduko dizugu

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2021eko maiatzaren 25a
movil noticias malas Irudia: StockSnap

Orain, Espainiako pandemia zabaltzen ari dela dirudien arren, oraindik ere zure aisialdiaren zati bat Interneten ematen duzunetakoa zara, bai eta Twitter eta online komunikabideak ere, haien bilakaerari buruzko berri txarrak irakurtzen? Edo, agian, neke pandemikoaren ondorioz, ez duzu hainbeste informaziorik eman haren garapenaz, eta are gehiago zapuztu duzu doomscrolling izeneko ohitura txar hori, covid-19ren hiztegian sar genezakeen hitz berria. Nolanahi ere, hurrengo lerroetan gehiago azalduko dizkizugu praktika honi buruz, horrek zure osasunean dituen ondorioei buruz eta egiteari uzteko zer egin dezakezun.

Zer da doomscrolling?

Pantailen bidezko informazio negatiboaren kontsumo neurrigabeari dagokio termino hori. Doomscrolling doom-etik (heriotza, hondamendia edo zorigaitza) eta scrolling-etik dator (gailu mugikorren edo tableten pantailetan beherantz mugitzeko ekintza, edo ordenagailuetan saguaren laguntzaz). Neologismo hori ingelesez dauden online hiztegi garrantzitsuenetako batean agertzen da, Merriam-Websterren, eta doomsurfingaren antzekoa da (berri txarretan nabigatzea).

2020ko apirilean zabaldu zen, Los Angeles Timesen artikulu bat argitaratuta. Artikulu horretan esaten zen koronabirusak gure hitz egiteko modua aldatzen eta gure hiztegia zabaltzen ari zela. Baina informazioa kontsumitzeko modua ere aldatu genuen. Izan ere, informatuta egotea giza beharra da, eta are gehiago pandemiarekin bizi dugun ziurgabetasun-egoeran, baina albiste txarretatik, hala nola hilketak, eguneroko kutsatzeak edo murrizketak?

“Pertsona batzuek pentsamendu negatiboa, katastrofista izateko joera dute, eta hondamendi horien berrespena bilatzen dute”, onartu du Elena Daprák, psikologo klinikoak eta enpresako ongizate psikologikoko adituak. Eta pandemiarekin, etxean denbora gehiago egoteak, sare sozialetara eta telebistara gehiago konektatzeak lagundu egin du horretan. “Gauzen alde negatiboa bilatzeko joera badut, egoera horretan joera areagotu egiten da”, dio.

Baina kasu honetan, patologia moduko mendekotasuna baino gehiago, Daprák uste du mendekotasunaren aurrean gaudela ondorio gisa: “Pandemia hasi zenean, emango zizkiguten berriak bilatzean, albiste negatiboak iristen zitzaizkigun. Eta une horretan, pentsamendu katastrofistena aktibatzen da. Gizakiarentzat biziraupena ezinbestekoa da, eta bizirauteko bi modu ditu: sariak edo kalteak saihestea. Eta albiste negatibo horiek bilatu nahi izan zituena ez zen izan mendekotasuna, kaltea saihestea baizik. Eta ez dugu saririk izan, eta, beraz, bizirik irauteko metodo hori erabili ohi dugu”.

Doomscrollingaren ondorioak

Segurtasun eta biziraupenaz gain, doomscrolling-arekin ere lasaitu egiten gara, gureak baino egoera txarragoekin alderatuz.

Baina albiste negatiboei arreta jartzeak arazo bat du: eragin zuzena du gure osasun mentalean, eta eragin handia du pandemia horretan. Doomscrollingaren ondorioz, sintoma gehiago agertzen dira: estresa, lo egiteko arazoak, labilitate emozionala (bat-bateko umore-aldaketak), jokabide oldarkorrak, depresioa eta estres postraumatikoa.

Nola utz diezaiokezu doomscrollingari?

Informatuta egotea ona da, baina gaininformazioa ez da gomendagarria. “Oso kaltegarria izan daiteke, eta erabat kaltegarriak diren larritasun-sentsazioak eragin ditzake”, ohartarazi zuen Madrilgo Psikologiako Elkargo Ofizialak “Koronabirusak koarentenan egiten duen kudeaketa psikologikorako orientabideak” lanean. Bertan, gogorarazi zuen “hainbat albiste faltsu eta alferrikako informazio daude, beldurra sendotzen dutenak eta lasaitasunetik aldentzen gaituztenak”.

Eta zenbait ikerketak ondorio horiek berresten dituzte. Horietako bat Alemaniako inkesta bat da. Lehen olatuaren hasieran egin zen, eta European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience aldizkari medikoan argitaratu zen. Zuzeneko lotura aurkitu zuen hedabideekiko esposizioaren maiztasunaren, iraupenaren eta aniztasunaren eta depresio- eta antsietate-sintomak areagotzearen artean.

Baina hainbeste informazio kontsumitzeari uzteaz gain, Elena Daprák hau gomendatzen du doomscrolling egiteari uzteko:

  • Harreman soziala ezartzea. Internet utzi eta beste pertsona batzuekin hitz egin.
  • Sarean elkarrizketak egitea. Ezin bada Internet utzi, egoera dela eta (adibidez, gaixotasunagatiko konfinamendua), hitz egiten, txateatzen… saiatu behar da, dena ez dela informazioa begiratzea.
  • Emozio positiboak eta negatiboak kanporatzea. “Lagun sentituko gara, ez gara bakarrik sentitzen arriskuaren aurrean”, gogoratu du psikologo klinikoak.
  • Linean zenbat denbora gauden jakitea eta mugak jartzea. Horretarako, oso baliagarria da edozein aparaturen deskonexio-uneak finkatzea: oinez ibiltzea, kirola egitea, lagunekin zerbait hartzea, haurrekin parkera joatea… “Horrela, konpentsazio-portaerak ematen ditut eta berez saritzaileak dira. Albiste negatibo horiei begira egoten garen denbora beste gauza batzuei eskaintzen ez badiegu, buruan bueltak emango dizkiogu”, dio Daprák.
  • Aukeratu kontsumitzen dugun informazioa. “Orain, coach dela esaten duen edonori ematen zaio autoritatea, eta zure bizitza nola eraman behar duzun esaten dizu. Albiste guztiei ezin zaie autoritaterik eman. Garrantzitsua da pentsamendu kritikoa garatzea eta erlatibizatzea. Horretarako, osasun mentalari eman behar zaio lehentasuna. Ikusten baduzu albiste negatiboak ez zaizkizula ondo etortzen, ez dituzu irakurtzen”, ondorioztatu du.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak