Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Duelu osasuntsua: zer egin pandemian maite dugun pertsona baten heriotza gainditzeko

Psikologoek emozio guztiak onartzea, sentitzen duten guztia adieraztea eta lagun eta senideekin eta, kasua bada, profesionalekin partekatzea gomendatzen diete minei.

duelo chica covid-19 Irudia: Clard

Koronabirusaren izurriteak isolamendu-testuinguru berezia sortu du, eta horrek eragotzi egin du gaixo terminalei laguntzea eta hildakoak aurrez aurre zaintzea. Kovi-19 bidezko heriotza hurbil baten ondoren duelu osasuntsu bat egitea zailagoa da ohiko egoeretan egitea baino, baina ez ezinezkoa. Hurrengo lerroetan esango dizugu nola bizitzen ari garen agur horiek, eta zer egin (eta zer ez) horiek gainditzeko eta gainditzen laguntzeko.

Maite duen norbaiten heriotzari aurre egitea bere kabuz gogorra den trantze bat da, osasun-larrialdietan eta konfinamenduan egin behar izateak kutsua eta mina ematen dizkio. 19. koidaren pandemiak, gure herrialdean dozenaka mila pertsonen bizitza ez du bakarrik amaitu. Isolamendu-egoera berri bat ere sortu du, gaixo terminalei laguntzea, hildakoak zaintzea eta hileta-errituak ospatzea galarazi duena, koronabirusa agertu arte egiten zen bezala. Lagun edo senitarteko bat galdu dutenek dolu bereziki zail bati aurre egin behar diote; Osasun Ministerioak “arrisku” gisa berotu behar ditu “heriotzarekin batera gertatu den guztiaren izaera traumatikoa” eta “gizarte-laguntzako zorrak”.

Konfinamenduko dolua: kontakturik eta erriturik gabe

Joan den martxoaren 30ean, hileta beilatokiak eta zeremoniak debekatu egin ziren birusa zabal ez zedin. Alarma-egoerak ezarri zuen hiru lagun bakarrik joan zitezkeela hilotzetara eta errausketetara, gorpua kanporatzeko, eta, 19. koidaren kasuan, poltsa hermetiko eta hilkutxa itxi batean sartu behar zela.

Pandemia utzi duten mingarriek ere ezin izan dute beren senideengandik hurbil egon azken orduetan, eta ezin izan dute haiekin harreman fisikorik izan. Horrek min erantsia sortu die, ezinezko izan baitute agur esatea, laguntzea, zaintzea, argitzea, eskertzea edo galdetzea. Ospitalean egon behar izan zutenez, ez dakite hildakoaren amaiera nolakoa izan zen, eta horrek zalantzak sortu dizkie zer gertatu zen, nola zaindu zuten eta benetan zer sentitu zuen azken orduetan, pentsamendu katastrofistak eta erru handia.

Horri guztiari gehitu behar zaio 19. koidaren denborak onartzeko eta kudeatzeko erronka, beste gaixotasun hilgarri batzuenak baino askoz laburragoak baitira. Era berean, heriotzaaparteko bakardade batetik bizi izan izanak ez du inolako sinesgarritasunik, ez bertakoen presentziazko laguntzarik, ez errekonozimendu sozialik, ez eta hileta-erritorik ere, azken finean hildakoarenganako maitasuna adierazteko moduak baitira.

Dueluaren faseak? Etapak baino gehiago, emozioak

“Dueluak ikusten ari gara, trauma handia eta askotarikoa gehituta”, dio Valeria Moricok, Madrilgo Psikologiako Elkargo Ofizialeko Doluari Laguntzeko zerbitzuaren antolatzaileak. 70 espezialista boluntario baino gehiago ditu, eta haiekin harremanetan jar daiteke posta elektronikoaren bidez, telefonoz edo bideokonferentziaz, eta, batez beste, bost saio egiten ditu paziente bakoitzarekin. Lehen hilabetean, larrialdi-zerbitzu hori 350 bat familiari eman zien, besteak beste, “koidade bidez hildakoen seme-alaba asko eta 19, baina baita bikoteak, bilobak eta adineko pertsonen zaintzaileak ere”.

gaueko duelua covid-19
Irudia: ja1000

Testuinguru horretan, egoera larriagotu egiten da, pandemiak biztanleria osoan eragin duen talka emozionalaren ondorioz. Pertsona maite bat galdu duenari sostengu eman behar dion gizarte-sarea ere ukituta dago, egoera traumatiko eta larrian.

Antzina, doluaren faseak aipatzen ziren, Elizabeth Kübler-Ross psikiatra suitzarrak 1969an ezarri zuen eredu ospetsuan oinarrituta: ukazioa, haserrea, negoziazioa, tristezia eta onarpena. Horietako batean harrapatuta geratzea da arriskutsuena.' “Ukazioak bere horretan jarraitzen badu, adibidez, arazotsua izan daiteke, irrealtasun-sentimendua areagotu eta lan emozionala zailtzen baitu”, Morikono aefrma, Covid-19 doluari laguntzeko gidaren egilekidea ere.

Haren arabera, gaur egun psikologo askok pentsatzen dute emozioez hitz egitea faseez baino gehiago, eta, gainera, haiek saihestea. “Kontsultan ikusi dut etapa horiek gaiztoak direla mingarrientzat: uste dute elkarren segidakoak direla eta denetatik igaro behar dutela, baina ez du horrela funtzionatzen. Dolua ez da lineala, zurrumurrua baizik. Lehenik sentimendu bat senti dezakete, gero beste bat, eta, denbora baten ondoren, lehenengora itzuli”, argitu du. Bestalde, emozio horietako bakoitza normala da eta ñabardura ugari ditu, eta horiei ere arreta jarri behar zaie. “Erru-mota asko daude: bertan ez egoteagatik, saihets zitekeela pentsatzeagatik, egin zen zerbaitengatik, bizitzari berriro atxikitzeagatik… Baita haserreagatik ere: norberaren aurka, besteen aurka, medikuen aurka…”.

Duelu patologikoan ez erortzeko aholkuak

Pertsona bakoitzak modu desberdinean erreakzionatzen du gertaera traumatiko baten aurrean, eta bere denborak behar ditu mina sortzeko. Horregatik, arriskutsua da duelu konplexu edo patologiko bat zer den esatea. Prozesu osasuntsu batek ez du ezaugarri zehatzik, ezta iraupen zehatzik ere, baina, hala ere, Ameriketako Psikiatria Elkartearen ‘Buru-nahasteen Eskuliburu Diagnostiko eta Estatistikoa’-ren azken edizioak uste du kezkatzeko arrazoia egon daitekeela, baldin eta doliente batek 12 hilabete igaro ondoren bizimodu normala egitea lortzen ez badu.

Hori gerta ez dadin, psikologoek emozio guztiak onartzea gomendatzen dute, iristen diren bezala. Mingarriek sentitzen duten guztia adieraztea gomendatzen dute: tristura, beldurra, amorrua edo haserrea. Baita lagunekin eta familiakoekin ere, eta, kasua bada, profesionalekin.

Isolamenduagatik edo koarentenagatik ezin bada aurrez aurre egin, garrantzitsua da ez isolatzea. Laguntzeko eta beroa sentitzeko edozein bitarteko erabil daiteke, hala nola telefonoa, bideokonferentziak edo mezularitzako aplikazioak. Ez da une egokia nork bere buruari gehiegi eskatzea, baina minaren erantzukizunaren zati bat da zaintzen jarraitzea —osasuntsu jatea, garbitzea, atseden hartzea— eta, aldi berean, lloratzeko eta minarekin konektatzeko baimena eta espazioa ematea.

Lagun egin nahi duten eta doluan dauden pertsonei beren maitasuna erakutsi nahi dieten pertsonei dagokienez, profesionalek aholkatzen dute aditzera eman dezatela lagun diezaiekegula eta laguntzeko eskaini daitekeela, baina inbaditzaileak izan gabe. Honelako esaldiak saihestea gomendatzen da: “izan indartsua”, “animatu”, “egin seme-alabengatik”, “bizi-legea” edo “orain ez du sufritzen”. Trukean, antzeko zerbait aukeratzea gomendatzen dute: “asko gustatuko litzaidake zure mina arinduko lukeen zerbait esatea, baina hitzak ez ditut aurkitzen. Hemen nagoela eta zugan maiz pentsatzen dudala jakitea nahi dut”.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

dolu koronabirus

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak