Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia > Osasun-arazoak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Eduard Estivill, Bartzelonako Dexeus Unibertsitate Institutuko Loaren Unitatea

Ezin da insomnioa tratatu zerk eragiten duen jakin gabe

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2005eko martxoaren 14a

Loaren alterazioak estu lotuta daude gure portaerarekin egunez. Hala ere, ezer gutxi dakigu benetan gertatzen denari buruz. Pediatra eta neurofisiologoa da Eduard Estivill, eta medikuntza-jakintza zuzentzen du Espainian. Jakintza horrek gizakiaren bizi-esperientziaren heren bati eragiten dio, baina ez du espezialistarik. «AEBetan loaren medikuntzaren titulazio akademikoekin lan egiten da, baina oraindik ez dago espezialitate baten aintzatespen profesionalik arlo horretan». Estivill loaren zientziaz interesatu zen, paziente pediatrikoei lo eginarazi behar zitzaielako zenbait proba kliniko egiteko. Hainbat lanen egilea da, baita amets eraginkor eta probetxugarri baterako autolaguntzako best-sellerrena ere. Orain, lankide taldearekin batera, guztien lehen ametsa ikertzen ari da: jaio aurreko ametsa.

Lo egiteko zailtasuna, loezina deritzona, sintoma edo gaixotasuna da?

Kasu guztietan sintoma bat berresten da, eta, beraz, kausa eragile baten ondorioz gertatzen da. Arazoa da ez garela beti insomnio-jatorri hori emateko gai; orduan, loezin esentzial edo idiopatikoaz ari gara. Sukarrak, adibidez, insomnioa eragiten du, eta, hala ere, oso erraza da antzematen edo zuzentzen.

Bada loezina azaltzen duen arrazoirik?

«Garunak egunez baino gehiago kontsumitzen du gaueko glukosa, eta horrek esan nahi du lan gehiago egiten duela»Insomnioaren arrazoi identifikagarriak hiru taldetan sailkatzen ditugu. Lehena substantzia kitzikatzaileen kontsumoari dagokio.[café, bebidas de cola o chocolate]baita insomnioa eragin dezaketen zenbait botika ere, hala nola tiroide guruineko gaixotasunetan erabiltzen direnak. Bigarren taldea ordutegi-erritmoaren nahasteei dagokie, hala nola, ibilbide luzeko bidaiak edo lo-ordutegia aldatzea, lan-eskaera baten ondorioz. Hirugarren taldea asma, kardiopatiak, depresio- edo antsietate-koadroak eta gaixotasun neurologikoak dira. Hala ere, gure kontsultetara etortzen diren paziente gehienek lo egiteko zailtasunak dituzte egunez pilatutako tentsioan, etenik gabe. Kezkak dira, eta, horren ondorioz, ziklo kaltegarria duen ondoeza sortzen da, gizabanako horiei lo ondo egitea galarazten diena eta egunez haien suminkortasuna areagotzen duena, gero okerrago eta okerrago lo egiteko.

Zer da?

Erlaxazio-teknikak eta botikak ditugu, baina lehenago argitu behar da insomnioaren jatorria. Guk protokolo psikofisiologiko batean lan egiten dugu, eta hor beti baztertzen ditugu identifika daitezkeen kausak, tratamenduaren eraginkortasuna arrazoi zehatza lehenago ematean oinarritzen baita. Ez luke lagunduko hipnotikoak tonik gabe errezetatzen, ez eta lo egin ezin duten pazienteei ere, substantzia jakin batzuengatik edo oinarrizko gaixotasun batengatik.

Loaz deskonexio bat bezala hitz egiten da: gorputzak atseden hartzen du, baina badirudi garuna orduan hasten dela benetan lanean.

Bai. Garunak, gorputz-nekeak baino gehiago, zehazten eta kontrolatzen ditu gure lo-zikloak. Horretarako, sentsoreak erabiltzen dira. Melatoninak, esaterako, inguruan dagoen argi-kantitatearen berri ematen diote, eta aharrausiak eta gau bakoitzeko ohiko aparkaleku hori eragiteko balio dute. Berriki egindako ikerketen arabera, bestalde, garunak askoz glukosa gehiago kontsumitzen du gauez egunez baino, eta horrek esan nahi du jarduera gehiago egiten dituela, lan gehiago egiten duela.

Sonanbulismoa, mitoa ala errealitatea?

Batez ere, mitoa. Loaren zientzia jakintza mediko berria da, mende erdi eskaseko historia duena eta, beraz, ezagutzen duguna baino gehiago ezagutzen ez duguna. Baina egia da zenbait jendek hortzak zurrunarazten dituela lo egiten duen bitartean, beste batzuek hitz egiten dute, beste batzuek beldurra, beste batzuek jaiki egiten dira. Oso gutxi dakigu sonanbuloak pertsona guztiz normalak direla, eta haien arazo bakarra kontrol falta edo kontrol akastuna dela funtzio jakin batzuetan. Lotan dagoen haur batek pixa egiteko premia larria izan dezake; jaiki, komunera joan, gernua egin eta ohera itzultzen da. Haur somnanbulu batek gauza bera egiten du, baina, adibidez, pixa egiten du lurrean edo txokoan, bainuan dagoela sinetsita. Kalkulu-akats bat da, eta ez da konturatuko altxatzean.

Somnanbuluak esnatu behar dira?

«Irribarre bat esnatzeak ez du inolako arriskurik, baina hobe da ez iratzartzea»Jendeak uste duenaren kontra, irribarre bat esnatzeak ez du inolako arriskurik. Baina hobe da ez egitea edo leuntasunez eta ukimenez egitea, esnatze horrek eragingo dion nahasmendua eta zorabioa saihesteko. Nolanahi ere, gezurra da indarkeriaz erreakzionatuko duela. Hala ere, begiak irekita eta begirada galduta izan arren, lo-fase batetik igarotzen da, eta ez da konturatzen zer egiten duen edo non dagoen.

Asko aurreratu da ametsen interpretazioan Sigmund Freud-etik?

Gutxi. Freud oso intuitiboa zen, eta esperientziek gure garunean uzten duten arrastoaren balioaz lan egiten zuen. Irudigintza modernoari esker, garunaren jarduera hauteman daiteke amets batean; hala, emozioak, sentsazioak eta oroitzapenak prozesatzen hasten dira erabat ausaz, sekuentziaziorik eta koherentziarik gabe. Gaixo esna bati galdetzen badiot zer gertatu zaion egunean zehar, garunak kontakizun kronologiko bat egiten du, gutxi gorabehera koherentea. Loan ez da berdin gertatzen. Ikerketa-eremu liluragarria da, eta oraindik asko dago ikertzeko.

Zerk kentzen die loa orain loaren ikertzaileei?

Hanka urdurien sindromea dela esango nuke. Hamar pertsonatik bati eragiten dio gaixotasun horrek, eta, normalean, gauez erortzean hanketan nolabaiteko urduritasuna izaten hasten dira. Loa hartzeko ezinbestekoa denez gorputza atsedenean egotea, ezin dute lorik egin. Ez dute minik edo minik sentitzen; askok ez dute beren gorputz-adarretan bakarrik nabaritzen kezka hori. Arazo hori zergatik gertatzen den eta nola konpon daitekeen ikertzen ari gara. Punta-puntako beste ikerketa-arlo batzuk haurren apneak dira, haurren loa zigortzen dutenak eta haien ikaskuntzan edo eskola-errendimenduan eragina dutenak. Fetuaren etapako loaren faseak ere ikertzen ditugu, baita haurdunaldian emakumeek izaten duten loaren hormona-erregulazioa ere.[se conoce que las mujeres recién embarazadas empiezan a experimentar más sueño de costumbre], hilekoa edo menopausia.

LO EGIN ETA AMETS EGIN

TIME astekariak, joan den urtarrilaren 24ko edizioan, «loaren zientzia berriari» buruzko azaleko erreportajea kaleratu zuen. Eguneroko jarduera horren inguruko aurkikuntzarik berrienen berri ematen zuen. Adibidez, loguraz gidatzea 0,08 alkoholemia-maila izatea da. Nahikoa isun baterako eta gidabaimena kentzeko, baina ezin da atzeman.

Pentsatzen da loak aukera ematen diola garunari egunean zehar ikasitako informazio guztia berrantolatzeko eta mantentze-lanak egiteko. Bizikletaz joaten edo pianoa jotzen ikasteak, lo gaudenean bakarrik egin dezakeen doikuntza behar du garunak. Software konplexu bat instalatzean berrabiarazteko eskatzen duen ordenagailuaren antzera jarduten du.

Elektroentzefalogramen (EEG) bidez, loaren ikertzaileek jarduera zerebrala monitorizatzen dute lo egiten dugun bitartean. Wisconsineko Unibertsitateko Giulio Tononik onartu du hipotesi ugari zabaltzen ari dela irudigintza. «Orain dela bi urte uste genuen ametsa edozer izan zitekeela; gaur egun, garunaren kartografia askoz osoagoa dugu, eta badakigu gauza batzuk baino ezin direla izan.»

«Software konplexu bat instalatzean berrabiarazteko eskatzen duen ordenagailuaren antzera jokatzen du ametsak»Gizakiok, gainerako ugaztunek bezala, loaren bi fase ditugu: REM (rapid eye movement) eta ez REM. Gaur egun badakigu gutxi gorabehera 90 minutu behar ditugula fase batetik bestera igarotzeko. EEGren bidez ametsak aztertu dira, eta egiaztatu da REM fasean ez dauden ametsak oso sinpleak direla eta, gehienez, irudi bat edo bi dituztela.

Nahiz eta ametsak, Eduard Estivill-ek azaltzen duenez, misterio bat izaten jarraitzen duten, pentsatzen da burmuinak ausaz antolatzen dituela oroitzapenak makina txanponjale baten irudi gisa. Era berean, REM ez den fasearen lau estadio bereizi dira. 3. eta 4. estadioetan, gainera, behe-maiztasuneko uhin elektrikoak detektatu dira, eta, ondorioz, etapa hori «behe-maiztasuneko amets»tzat jo da. Ikusi da haurrek horrelako amets asko dituztela, eta horrek azaltzen du zergatik egiten duten lo ezohiko baldintzetan, bilera zalapartatsu batean edo zirkulazio-buxadura batean. Helduetan, maiztasun txikiko loa ez da hain ohikoa, eta horrek eragiten du esnatzeak askoz ere sentikorragoak izatea zaratarekiko edo argiarekiko.

Lehen uste zen REM fasea esnaldian ikasitakoa garuna finkatzeko fasea zela, baina boluntarioekin egindako esperimentuek erakutsi dute gau bat lo egin gabe igaro duten pertsonek ezin hobeto gogoratzen dituztela ordena jakin batean ikasitako hitzak, REM loaren gordailuzainek bezala. Kasurik deigarriena da paziente israeldar bat, REM loa lortzea galarazten zion garunean metraila-zati bat zuela, eta, hala ere, kontzeptuak eta esperientziak ikasteko gaitasuna duela.

Israelen ere, Tel-Aviveko Geha Psychiatric ospitaleko Abraham Weizman buru duen talde batek jakin du aztertutako boluntarioek ordenagailu baten pantailan patroiak antzemateko duten gaitasuna gauez bizi izandako REM lo-kopuruaren araberakoa dela. «Egia esan, hain gutxi dakigu loari buruz, garunak oroimena bildu eta prozesatzeko duen gaitasunari buruz», dio ikertzaileak. Weizmanek egindako esperimentuaren gauza bitxia da goizeko 8etan zenbaki sekuentzial bat (telefono zenbaki bat bezala) atxikitzeko zailtasunak zituzten boluntarioek ez zutela nabarmen aurrera egiten arratsaldeko 8etan, eta bai, bitxia dirudien arren, hurrengo goizeko 8etan.

Etologiak, animalien portaeraren azterketak ere argia ematen dio eztabaidari. Izurdeek garunaren erdia esnatzen dute, eta lo egiten eta arnasa hartzen jarrai dezakete. Jakina da animalia guztiek lo egiten dutela, eulietatik Homo sapiensera. Halaber, ugaztun handiagoek formatu txikiagokoek baino amets gutxiago behar dute. Elefante bati, adibidez, lau orduko loa nahikoa zaio. Animalien ametsari zor diogun beste interpretazio-giltzarri bat metabolismoa da. Ugaztun gogorrenek, sagu eta saguzarrek esaterako, besteek baino erradikal askeagoak kanporatzen dituzte beren organismoan. Pista horrek eztabaida piztu du endokrinologoen artean, amets labur, urri bat pisua edo obesitatea areagotzeari buruz.


Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak