Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Siesta ordu erditik gorakoa ez izatea gomendatzen dute, konpon dadin.

Gizartean badira ohitura batzuk zahartze ez osasungarria eragiten dutenak

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2002ko ekainaren 26a

Siesta
Mendebaldeko bizimoduaren aldaketa batzuek modu negatiboan baldintzatuko dute “gure zahartze, gaixotu eta hiltzeko modua”, atzo Pedro Iturrioz Medikuntza Komunitarioko eta Familiako Medikuntzako Unitateko medikuak esan zuen ohitura horiek birbideratzeko estrategiak defendatzen dituela, besteak beste siesta berreskuratzea.

“Alemanian, indarberritze-20 minutu gomendatzen ari dira, siestaren onura frogatuta baitago; digestioa egitean, odolera odol asko iristen da prozesua errazteko, eta, beraz, garuna odol gutxiagorekin geratzen da. Horrek logura dakar, erreflexuak jaistea, eta dagoeneko enpresa batzuek siesta ezarri dute %100ean lan egin behar duten pertsonentzat”.

Siestaren ontasuna bermatzen duten ikerketa zientifikoek logika eta zentzuzkoa den zerbait berresten dute”. Dena den, ez du 20-30 minutu gainditu behar benetan konpontzailea izan dadin”, adierazi zuen Iturrioz Euskal Herriko Unibertsitateak antolatzen dituen udako ikastaroetan.

Osasunarekin zahartu

Telebistak eta ordenagailuak eskatzen duten pasibotasunari lotutako sedentarismoa, gizentasunak haurrengan duen eragin gero eta handiagoa eta janari janariaren aldeko dieta mediterraneoa, berriz, zahartze eskasaren aldeko joera da.

Alde horretatik, bizi-kalitatearen galera “denetara iristeko beharrari lotutako estresarena” izan zen; zutik jaten da, janaria jaten da kartoizko kaxetan, eta mediterraneoa bezain dieta ezaguna egiten da txipak, hanburgesak eta abar jateko modak, gantz saturatuetan oso osagai garrantzitsua baitute.

Zahartzaro osasuntsua prestatzeko aldatu behar diren hiru faktoreak dieta, jarduera fisikoa eta tabakoa desagerraraztea dira, “etsai nagusia”. Lekaleetan, frutetan eta barazkietan oinarritutako elikadura berreskuratzeak eta jarduera sustatzeak sedentarismoa bultzatzen dute, funtsezkoak dira.

“Ez da hainbeste ariketa fisikoa egitea, -sufrimendu-konnotazioa du, gure aisialdian, jarduera osasungarria izateko estrategiak diseinatzea-, baita lan-denboran ere. Pertsona batek ezin du zortzi ordu egon ordenagailu baten aurrean eserita. Lanera astean behin oinez joatea, igogailua erabili gabe bi aldiz igotzea edo paseoak egitea oso estrategia osasungarriak dira”, adierazi zuen Iturriozek.

Jarduera fisikoak onura kardiobaskularrak izan ditzan astean hiru aldiz egin behar da, eta gehieneko bihotz-maiztasunaren %80 gainditzen ez duen intentsitate batekin – faktore hori 220 urteko adinera kentzetik lortzen da.

Adinekoen kasuan, oinez ibiltzea da gomendioa. “Ibilaldi arin bat egitea oso osasungarria da. Jarduera hori arrazionalizatu egin behar da, eta kontziente izan behar da distantzia jakin bat eta erritmo jakin bat egingo direla. Pertsonarentzako onurak ukaezinak dira”.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak