Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikadura eta diabetesa: zuk uste adina badakizu?

Hainbat dietari, mito eta zalantza daude diabetea duten eta desmuntatu behar den pertsonek jarraitu behar duten dietari buruz

img_alimentacion diabetes mitos hd

Img alimentacion diabetes mitos listgImagen: Jill Wellington
Azken eztabaidan #Tuite Adiies12, nahaste ohikoenak eta hedatuenak azaldu ziren elikaduraren eta diabetesaren inguruan. Gehienak ez dira ezagutzen, eta ez dira oso ongi ezagutzen. Dietako karbohidratoak kendu behar dira? Frutak azukre gehiegi du? Ba al dago debekatutako produkturik eta beste gai egokirik? Artikulu honetan hiru zalantza horiek errepasatuko ditugu, eta egiazko informazioa eta egiaztatua emango dugu, erantzun ahal izateko.

Diabetesaren elikadura etengabe aldatzen ari den gaia da, eta, zoritxarrez, bulgil eta fusio ugaritarako haztegia da, eta erraz zabaltzen dira. Horren ondorioz, diabetesa duten pertsona askok zalantza ugari izaten dituzte eguneroko elikadura programatzean, eta, erabakiak hartu behar direnez eta, beraz, beren patologiaren kontrolean desorekak izan ditzakete.

Img tosta fresa 01
Irudia: olhaafanasieva

Arazo horiek 2. motako diabetesa duten pertsona askok diabetologiaren inguruan prestakuntza eta heziketa falta izatean sortzen dira. Eta, pazienteen elkarteetatik, administrazio publikoak oraindik erantzunik ematen ez duen hutsune hori betetzeko lan handia egiten bada ere, oraindik ez dakigu zer elikadura-mota erabili behar den diabetesa dagoenean. Gizartearen zati handi batek pentsa dezakeenetik urrun, diabetesa duen pertsona baten dieta ez da ezertan aldatzen, elikadura osasungarria eta orekatua izan edo eraman nahi duen pertsona batena baino.

Hori dela eta, diabetesa duten pertsonen eta gainerako herritarren artean informazioa hobetzeko, joan den ekainaren 21ean, Diabetearen Espainiako Federazioak (FEDE) eztabaida digitala antolatu zuen #Tuite Adiices 12. Helburua zen elikadurari eta diabeteari buruzko txulo eta nahaste zabalduenak aztertzea. Horretarako, eskarmentu handiko lau profesional handi izan ziren: Andoni Lorenzo, FEDEren presidentea; Paula Hinke, Cookpaden nutrizionista; Alberto Esteban, kardiologoa; eta Pedro José Pinés, Espainiako Endokrinologia eta Nutrizioko Elkarteko (SEEN) endokrinoa.

Sortutako eztabaidak eta profesional horien erantzunek informazio bikaina eman digute ondorio baliagarriak ateratzeko eta elikadurari eta diabeteari buruzko hiru zalantza ohikoenak argitzeko.

1. Karbono-hidratoak ezabatu behar dira?

Ohikoa da pentsatzea diabetesa duten pertsonek ez dutela karbohidrato ugariko elikagairik hartu behar (HC), odoleko glukosa-mailetan duten eraginagatik. Hala ere, kontuan izan behar da funtsezko makronutriente mota bat direla gure eguneroko dietan, behar bezala funtzionatzeko beharrezkoa den organismoari energia ematean.

Beraz, HC ugariko elikagaiak ezabatu baino gehiago, ezinbestekoa da jakitea zer motatako produktuak diren eta zer neurritan dauden gure elikadurako produktuetan. Beraz, HCak xurgatze-abiaduraren arabera sailka daitezke; zerealak eta deribatuak, lekaleak edo tuberkuluak hobetsiko dira, eta horiek, xurgapen motela dutenez, odoleko glukosa-maila handitzen lagunduko dute.

Alde horretatik, eztabaidan #Tuite Adiies12, Alberto Estebanek indize gluzemikoari (IG) arreta jartzea gomendatu zuen, eta adierazle horri esker, elikagaiak odoleko glukosa-mailetan duten eraginaren arabera sailkatu daitezke.

2. Frutak azukre gehiegi du?

Diabetesa duen elikaduraren beste bular handietako bat da pentsatzea, zapore gozoagatik, frutak glukosa gehiegi ematen duela. Hala ere, Juan Revende dietista-nutrizionistak dioenez, fruta ugari du, eta makronutrienteetan urri da; beraz, HC, gantz eta proteina gutxi ditu. Gainera, bitamina, mineral eta zuntz ugari ematen ditu, egunero kontsumitzea aholkatzen dutenak. Bestalde, eta Andoni Lorenzok eztabaidan esan zuenez #Tuite Adiies12, fruta batzuk eta zuku batzuk kopuru jakin batean gomendatzen dira, hipogluzemia gertaera baten ondoren pertsona berreskuratzeko.

Beraz, diabetesa duten pertsonek frutak sartu behar dituzte elikaduran, naturalak eta sasoikoak badira. Baina kontuan izan behar da guztiek ez dutela karga gluzemiko bera eta, horregatik, batzuek eragin biziagoa eta zuzenagoa izango dute odoleko glukosa-mailetan, eta, beraz, beharrezkoa da kontsumoa kontrolatzea. Bere karga gluzemikoagatik eta mantenugaiengatik, diabetesa duten pertsonentzat mesedegarri gisa gomendatzen dira: limoia, laranja, pomeloa, sagarra, guaiaba, marrubiak, fruitu gorriak, kiwia, aguakatea, udarea eta mahatsa.

3. Ba al dago debekatutako produkturik eta beste gai egokirik?

Diabetesa duten pertsonen eguneroko dietaren osaerak izan behar duen moduari buruzko ikuspegi erredukzionista baten emaitza gisa, ohikoa da pentsatzea zenbait produktu “debekatuta” daudela diabetesa duten pertsonentzat, eta, beraz, elikaduratik kendu behar direla. Beste batzuk lehenetsi behar dira, eta horien publizitate-erreklamazioek “diabetea duten pertsonentzat egokiak” kalifikazioa jaso behar dute. Hala ere, profesional sanitario gehienek diote debekuek ez dutela elikadura orekatua bultzatzen, eta Pedro José Pinesek eztabaidan nabarmendu zuenez, #Tuite Adiies12, “kontsumo kontrolatua kontsumitzea baino hobea da”, garrantzitsuena dieta osasungarria eta zalantzarik gabea izatea baita.

Alde horretatik, eztabaidan dieta mediterraneoaren onurak ere adierazi ziren elikadura orekatuaren erreferente gisa.

  • Nola jarraitu benetako mediterraneoko dieta

Gainera, Paula Hinke nutrizionistak nabarmendu zituen zuntza kontrolatzeko zuntzak dituen onurak; izan ere, ogi integralean aurki daiteke, hein handi batean, eta arreta berezia jarri du, dilistetan, dilistak bezala.

Profesionalak eta aliatuak

#Tuite Adiies12 taldeko kolaboratzaileak ez ziren hitz horien eta beste batzuen gainean eztabaidatzera mugatu; haien jatorrian ere sartu ziren, eta haien hedapena azaltzen duten arrazoiak. Horri dagokionez, bat etorri ziren sare sozialak azkar hedatzeko bidea izan zitezen, baina kanal bat ere nabarmendu zuten, non informazio-iturri fidagarriak aurkituko baikenituen, eta, gainera, gezur horien aurka borroka egingo zutela. Horren adibide da #Sinud Sin Buen ekimena, Carlos Mateosek egindako eztabaidan ordezkatua, eta hark adierazi zuen informazio falta dagoela garapenaren arrazoi nagusi gisa.

Azkenik, hezkuntza diabetologikoaren garrantzia nabarmendu zen, bulgil horiek amaitzeko eta osasun-arloan parte hartzen duten eragile guztien arteko beharrezko lankidetza lortzeko. Alde horretatik, agerian geratu zen administrazio publikoek ohitura osasungarriei, patologia kronikoen prebentzioari eta kontrolari eta, hala nola, diabeteari buruzko prestakuntza-kanpainak eta -materialak zabaltzeko duten zeregina.

RSS. Sigue informado

Federación de diabéticos españoles

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak