Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Emakume aktiboak, bihotza osasuntsuagoa

Adin ertainekoak diren emakumeek gaixotasun kardiobaskularrak garatzeko arriskua murrizten dute

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2015eko apirilaren 29a
img_mujer activa hd_

Bizitza aktiboa izateak gaixotasun asko marratzen laguntzen du. Duela gutxi egindako azterlan baten arabera, astean hiru aldiz baino gutxiagotan ariketa fisikoa egiten duten emakumeek gaixotasun kardiobaskularra eta garun-baskularra garatzeko aukera murrizten dute. Artikulu honek ikerketa hori aztertzen du, eta, aldi berean, emakumeen arrisku kardiobaskularraren faktoreak eta horiek estrogeno-mailekin duten erlazioa aipatzen ditu. Gainera, aditu baten eskutik, korrika egiten hasi nahi dutenentzako aholkuak ematen dira.

Irudia: jeaingurac

Ariketa fisikoa egiten duten adin ertaineko emakumeek arrisku gutxiago dute gaixotasun kardiobaskularra eta zerebrobaskularra izateko, Zirkulazioko Zirkulation aldizkarian argitaratutako artikulu baten arabera.American Heart Association. Azterketa horretan 1,1 milioi emakume ingeles sartu ziren, 56 urteko batez besteko adinarekin, minbizi-aurrekaririk gabe, bihotzeko arazoak, iktusa, tronboak edo diabetesa, 1996 eta 2001 bitartean. Aztertutako populazioak bere jarduera fisikoa ikerketaren hasieran deskribatu zuen, eta hiru urte geroago. Arriskua gutxitzearekin lotutako jardueren artean, lorategi bat edo baratzea edo bizikletaz joatea zegoen.

Bederatzi urte inguruko jarraipena egin ondoren, gaixotasunak, ospitale-sarrerak eta heriotza-arrazoiak aztertu eta gero, zientzialariek adierazi dute bihotzeko gaixotasuna, iktusa edo tronbosia (koaguluak eratzea) garatzeko aukera gutxiago duten emakumeek %20 aukera gutxiago dituztela bihotzeko gaixotasuna, iktusa edo tronbosia garatzeko, jarduera gutxi edo batere ez duten parte hartzaileekin alderatuta. Bestalde, emakume aktiboenen artean, 20 minututik gorako maiztasunak ez zuen aldaketa handirik ekarri arriskuaren murrizketan.

Azkar ibiltzea ere murriztu egiten da hipertentsioa, dislipemia eta diabetesa garatzeko arriskua

Hala ere, pertsona aktiboa izateko eta egoera osasuntsu bat izateko, ez da korrika egin beharrik. Arteriosklerosian, Therronbolsian eta Baskular Biologikoan 2013an argitaratutako ikerketa batek esan zuen bezala, azkar ibili -power walking-ek ere ezagutzen du-, hipertentsioa, dislipemia eta diabetesa garatzeko arriskua ere murriztu egiten da. 33.060 txirrindulari eta 15.045 ibiltari (intentsitate neurritsuan eta erritmo indartsu batean ibiltzen zirenak) aztertu ondoren,Berkeley LabEstatu Batuetan izan ere, energia bera erabiltzen denean, ibiltzeak arrisku kardiobaskularra are gehiago murrizten du, eta, horri esker, artikulazioen higadura txikiagoa eta lesio-arrisku txikiagoa lortzen dira.

Emakumearen bihotza: arrisku-faktoreak

Arrisku kardiobaskularreko faktore gehienak gizon eta emakumeen artean partekatzen diren arren, ikerketek agerian utzi dute emakumeen sexuaren berezitasun batzuk.

Gaixotasun kardiobaskularren eta iktusaren prebalentzia antzekoa bada ere bi sexuetan, emakumearen hasiera atzeratu egiten da estrogenoek ematen dioten babesaren ondorioz. Ikerketa batzuen arabera, emakumeengan gaixotasun koronarioa izateko arriskua – bizitza emankorrean – gizakiaren antzekoa da, hamar urte txikiagoa.

Hala ere, babes hori mugatua da, eta 65 urte betetzean arriskua berdindu egiten da. Emakume bat menopausian sartzen denean, gantza metatzeko aukera gehiago ditu, batez ere sabelaldea, eta, besteak beste, diabetesa eta arteria-hipertentsioa garatzeko joera handiagoa du. Izan ere, hipertentsioaren eragina areagotu egiten da emakumeetan 65 urtetik aurrera, eta horrek areagotu egiten du kardiopatia koronarioa edo iktusa garatzeko aukera.

Estrogenorik ez izateak -bizitza emankorrean kolesterol “ona” (HDL) maila altuagoekin eta “kolesterol txar” maila apalagoekin erlazionatzen diren estrogenoak baino askoz ere gehiago areagotzen ditu arrisku kardiobaskularrak eta LDL frakzioa handitzen du.

Beste faktore batzuk, hala nola estresa eta tabako-ohitura, nabarmen areagotzen dira emakumeen artean. Eta arrisku handiko bi faktore dira gaixotasun kardiobaskularraren garapenean.

Aktiboa izatea: korrika egiten hasi aurretik aholkuak

Azken urteotan, korrika edo running-a modu esponentzialean irabazi du, osasuntsu, sasoian edo pisua galtzeko aitzakiarekin. Hala ere, kontuan izan behar da pertsona guztiek ezin dutela kirola besterik gabe egin.

Ángel Hernández Yáñez doktoreak, HM Torrelodones Unibertsitate Ospitaleko Kirol Medikuntzako Unitateko buruak, adierazi du “korrika egitea ez dela beti jarduera fisiko egokiena”. Bizkarrezurreko lesioak, bihotz eta arnas arazo larriak edo karga-artikulazioetako lesioak (belaunak, orkatilak edo aldakak) izanez gero, onena espezialista batengana joatea da, jarduera fisikoa zein den eta hasteko modurik onena zein den adierazten duen espezialista batengana joateko.

Gainera, aldez aurretik egindako azterketa batek, esfortzu-proba batekin batera, edozein kirol modu osasungarrian nola egin aholkatzeko aukera ematen du, bakoitzaren ezaugarrietara egokitzeko, eta, hala, oinetako egokiak aukeratzeko eta, hala, gaixotasun kardiobaskularrak, giharretako minak eta praktikan akatsak saihesteko.

Hernández doktoreak gogorarazi du running-a inpaktuzko kirol bat dela, eta karga-artikulazioen eta bizkarrezurraren kartilagoan eragina duela, eta lesioak eragin ditzakeela. Horregatik, korrika egiten hasi aurretik, garrantzitsua da muskuluak berotzea eta luzatzea, lesioak prebenitzeko orkatilako, belauneko eta aldakako artikulazioetatik eta bizkarreko artikulazioetatik mobilizazio aktibo leunak eginez.

Kirola egiten ohituta daudenentzat eta errendimendua hobetu nahi dutenentzat, aditu honek aholku batzuk ematen dizkie, lagungarri izan daitezkeenak:

  • Egunean bost otordu egin, zuntz eta bitamina ugari dituztenak.
  • Lasterketa-teknika entrenatzeak emaitzak hobetzen laguntzen du. Era berean, potentzia eta abdominalak lantzeak korrika egitean jarrera pelbikoa hobetuko du.
  • Nahikoa atseden hartu eta ez entrenatu pertsonaren ahalmenen gainetik.
  • Lasterketaren ondoren, hanketan ur hotzeko dutxa batek berreskuratzen laguntzen du.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak