Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Erretzea eta COVID-19: kutsatzeak eta tabakoaren ondorioak saihesteko jarraibideak

Tabakoak eta beste eratorri batzuek koronabirusak kutsatzeko arriskua areagotzen dute, bai erretzen edo lurruntzen duen pertsonarentzat, bai haren inguruan daudenentzat.

Erretzeak eta lurruntzeak koronabirusak transmititzeko arriskua areagotzen dute. Eta ez bakarrik tabakoa eta antzeko beste batzuk kontsumitzen dituen pertsonarentzat, baita inguruan dagoen ororentzat ere, bereziki adingabeentzat. Horregatik, funtsezkoa da zenbait ohar kontuan hartzea, COVID-19 kutsatze gehiago eta tabakoak guztion osasunean dituen ondorioak saihesteko. Erretzeari uztea pentsatzen baduzu edo zure asmoetan ez bazaude, adi artikulu honi. Eta erretzaile batekin bizi bazara, baita.

Erretzen duzu? Ez kutsatzeko eta kutsatzeko neurriak

Tabakoak eta beste eratorri batzuek koronabirusak kutsatzeko arriskua areagotzen dute, bai erretzen edo lurruntzen duen pertsonarentzat, bai haren inguruan daudenentzat. Zergatik? Erretzeak eta lurruntzeak erraztu egiten dute birusa eskuetik ahora transmititzea. Gainera, modu partekatuan kontsumitzen badira, ur-pipekin edo lurrungailuekin gertatzen den bezala, kontsumo horretan parte hartzen duten pertsonen artean transmisio-arriskua areagotzen da. Izan ere, elkarte zientifiko eta aditu batzuek ohartarazi dute kea edo lurruna —tabakoa nahiz gailu elektronikoak— botatzean arnas tanta txikiak bota daitezkeela, eta tanta horiek kutsakorrak izan daitezkeela.

Erretzaileek COVID-19 errazago jasaten dute ez-erretzaileek baino. Erretzea arrisku-faktore bat da gaixotasun berri horrentzat, baita beste arnas infekzio batzuentzat ere, hala nola hotzeri arrunta, gripea, pneumonia edo tuberkulosia. Datu bat: erretzaileentzat, COVID-19 delakoaren ondorioz aireztapen mekanikoa edo ZIUko ohe bat behar izateko arriskua ez-erretzaileena baino bi aldiz handiagoa da.

Hala ere, erretzeko ohitura (eta beste eratorri batzuk) aldatzea pentsatzen ez baduzu, gutxienez honako hauek kontuan hartzea proposatzen dizugu: neurriak:

  • Arreta berezia jarri eskuen higienean, erre/lurrindu aurretik eta ondoren.
  • Ez erre eskularruekin, ezta aurpegian maskararekin ere. Kearen toxikotasunak inpregnatu egiten ditu, eta, beraz, substantzia horien eraginpean egotea areagotu egiten da.
  • Ez partekatu, ezta eskatu ere, zigarro, zigarro elektroniko, lurrun, pizgailu, pipa eta abarrekin konpartitzen duten pertsonekin.
  • Kalera ateratzen zarenean, ez erre edo ez lurrindu beste pertsonengandik hurbil.

Erretzen edo lurruntzen bazara, saiatu kontsumo-lekuak mugatzen

Tabakoaren inguruko kea (eta nikotinatik eratorritako beste batzuk) kontsumitzen ari den pertsonak botatzen duen kearen eta zigarroaren edo lurrunaren errekuntzatik ateratzen den kearen nahasketa da. Kea kaltegarria da harekin kontaktuan dauden guztien osasunerako, batez ere haurren osasunerako, eta ez da uste esposizio-maila segururik dagoenik.

Ke hori giroan geratzen da, ikusten ez badugu ere. Altzariak, paretak, pertsonen arropa, ehunak (gortinak, etab.) inpregnatu egiten ditu, eta denbora askoan irauten du haietan. Hori zerupean edo itxita dagoen, zigarro edo beste eratorri asko erre diren, leku horretan maiz kontsumitzen den…

ez da erretzen
Irudia: jlaatz

Hori dela eta, gomendagarria da pertsona guztiei tabakoaren (eta bestelako deribatuen) inguruko kearen eraginpean ahalik eta gutxien egotea eta ahalik eta egoera gehienetan egotea. Nola egin? Ke horren eraginpean egoteko arriskua murrizteko:

  • Ahal baduzu, etxetik edo lantokitik ateratzen zarenean bakarrik erretzen duzu. Ibiltzen ez diren lekuetan (ateak, eskailerak, jende asko ibiltzen den lekuetan…) egiten saiatu, kea inguruan gera baitaiteke. Ez bota zigarro-puntak lurrera.
  • Etxean kontsumitzen baduzu, saia zaitez aire zabaleko leku bat bilatzen: lorategia, balkoia, terraza, leihoa… eta, halakorik ezean, sukaldeko erauzgailuaren azpian, kearen hondakinak gainazaletan itsats ez daitezen.
  • Ahal baduzu, ez erre leku txikietan, aireztapen gutxirekin eta, oro har, pertsona gehiagorekin, batez ere adin txikikoekin (adibidez, autoan edo egongelan) hitz egiten duzun lekuetan.
  • Haurtxoekin eta jaioberriekin kontaktuan egon eta tabakoa edo horrekin zerikusia duten beste produktu batzuk kontsumitu badituzu, topa aldatzea gomendatzen dizugu eta eskuak ondo garbitzea besoetan hartu aurretik.

Tabakoaren kontsumoa kontrolatzen eta murrizten du

COVID-19 delakoaren ondorioz bizi dugun egoerak eragin handia du gure bizitzan eta gure osasunean. Normala da ondorio psikologiko batzuk hauteman izana, hala nola asperdura, nekea, ziurgabetasuna, frustrazioa, etab. Horrez gain, ekonomia-, lan- eta familia-arloetan erabiltzeko zailak diren beste errealitate batzuk ere badaude.

Egoera horretan, elikaduran gertatzen den bezala, tabakoa erabil dezakegu lasaitzeko, kudeaketa emozionalerako tresna gisa. Horregatik, baliteke orain zaila izatea erretzeari uztea edo lurruntzea planteatzea.

Baina, agian, kontsumoa murriztea plantea dezakezu. Gainera, baliteke horrek etorkizunean erretzeari uzten laguntzea. Zer lagun diezazuke kontsumoa behatzen eta murrizten?

  • Ezagutu zure kontsumoa. Zigarro bakoitzaren aurretik (edo lurrundu aurretik), egin gogoeta txiki hau: Zertarako kontsumitu behar dut? Bera gabe gerta liteke? Ahal duzula uste baduzu, egin ezazu.
  • Oraindik zigarroa amaitu ez baduzu eta behar ez duzula sentitzen baduzu, ez amaitu. Behar ez baduzu, hobe.
  • Atzeratu goizeko lehen zigarroa minutu batzuez. Pixkanaka, minutuak irabazi eta egunaren amaieran gutxiago erre dezakezu.
  • Hausnartu zergatik gustatuko litzaizukeen erretzeari uztea edo gutxiago erretzeko interesa duzulako. Gogoan izan zure arrazoiak. Ikus itzazu; zerrenda batean idazten lagun diezazuke.
  • Partekatu zure erabakia zurekin bizi diren pertsonekin eta maite dituzunekin; haiek laguntza eta laguntza handia izan daitezke erabakia hartzeko.

Utzi erretzeari

ez zigarro bizikorrik 19
Irudia: Tumisua

Tabakoa uztea posible dela uste baduzu eta hori egitea erabakitzen baduzu, aurrera. Erretzeari uztea zaila izan daiteke, baina lagun diezazukegu:

  • Hurbilen duzun osasun-zentroan, Oinarrizko Osasun Laguntzako profesionalek aholku eman eta tratamendu farmakologikoa eta beste baliabide batzuk eskaini diezazkizukete, behar izanez gero.
  • Minbiziaren aurkako Espainiako Elkartetik (AECC) hau eskaintzen dizugu:
    • Web bat: Atera nirekin tabakotik tabakoari buruzko informazioa aurkitu eta erretzeari utzi nahi dioten pertsonei laguntzeaz gain, tabakoa ez dutenei ere lagundu nahi die, inguruko erretzaileek mendekotasun hori utz dezaten.
    • Gida bat: ‘Erretzeari uzteko gida’. Tabako-kontsumoa hausteko estrategiak eta jarraibideak biltzen dituen irakurketa-gida. Erretzea ikasitako jokabidea dela azpimarratu behar da, eta, beraz, kontrolatu eta aldatu egin daitekeela.
    • Doako aplikazio mugikorra: Arnasketa Lau astetan, zure jarduera tabakoarekin kontrolatzeko aukera izango duzu, eta, nahi baduzu, sare sozialetan duzun esperientzia partekatzeko aukera izango duzu.
    • Arreta espezializatua: gure profesionalek on line laguntza eman diezazukete zure tabakoaren eskalada pertsonala hobeto planifikatzen laguntzeko. Baliabide horretaz gehiago jakiteko, deitu Infocáncerrera (900 100 036).

Utzi tabakoa: normaltasun berrirantz

Erretzeari uzten diozunean, zure bizitza ia berdina da, baina hainbat elementu aldatzen dira. “Normaltasun berria” deritzonarekin gertatzen ari denaren antzeko zerbait. Zorionak!

Etiquetas:

koronabirus tabako

AECC

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak