Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Erretzeari uzteko gainditu behar dituzun mitoak

Oraindik ere, tabakoaren inguruko mito eta gezur asko daude, eta horiek eraistea garrantzitsua da, osasun-ohitura txar horrekin jarraituko duten argudio faltsuetan ez erortzeko.

cigarro cancer pulmon Irudia: PDPhotos

"Nahi dudanean utz dezaket". "Erretzeari uzteak gizendu egiten du". "Ez da ezer gertatzen, lixatzeko zigarroak edo pipan erretzen ditut". Zer dago erretzaile bati baino gehiagori entzun dizkiozun esaldi horien guztien atzean? Gaur egun, oraindik ere, bota beharreko tabakoari buruzko hiri-legenda asko daude. Biriketako Minbiziaren Nazioarteko Eguna dela eta, osasun-ohitura txar horrekin jarraitzeko argudio faltsuetan ez erortzeko, tabakoari buruzko uste oker ohikoenetako batzuk desegin ditugu.

Erretzeari uztea borondate-indar handia eskatzen duen pausoa da, eta, beraz, batzuetan, gure adimena informazioen edo aitzakien bidez eramaten da, ohituran berriro esateko. Pentsatzen badugu, urte asko dira erretzeko ohitura gizartean onartua izan dela, eta tabakoa kaltegarria denari buruzko informazioa, berriz, nahiko berria dela. Horregatik, tabakoaren inguruko mito eta gezur asko daude oraindik, eta eraistea garrantzitsua da, osasun-ohitura txar horrekin jarraitzeko argudio faltsuetan ez erortzeko. Biriketako Minbiziaren Nazioarteko Eguna dela eta, engainutik ateratzeko ohikoenetako batzuk desmuntatu ditugu.

1. Jendea gaixotu egiten da, baina nik ez ditut tabakoaren ondorioak jasan behar

Egunero albisteak edo kutxazainetako argazkiak ikusten ditugun arren, tabakoa txarra izan arren, horrek ez du zertan gure kasua izan. Zifrek, ordea, nahiko bestelakoa diote. AECC Minbiziaren Behatokian bildutako datuen arabera, tabakoak kontsumitzaileen erdiak hiltzen ditu. Zenbaki absolutuetan, horrek esan nahi du urtero zazpi milioi pertsona hiltzen direla munduan, tabakoa zuzenean edo zeharka kontsumitzeagatik. Espainian, zehazki, tabakoak 50.000 heriotza baino gehiago eragiten ditu, hau da, urteko heriotzen %13.

Heriotza-tasatik haratago, garrantzitsua da tabakoak bizi-kalitateari nola eragiten dion jakitea:

  • Gizonezkoen erretzaile aktiboetan, tabakoa kontsumitzeak biriketako minbizia ez ezik, laringea, urdaila, giltzurruna eta maskuria ere eragiten ditu. Gainera, arazo kardiobaskularrak izateko arrisku handiagoa dakar, baita inpotentzia sexuala eta antzekorik eza ere.
  • Halaber, emakumeengan eragina du umetoki-lepoko minbizian ere. Era berean, tabakoa kontsumitzeak zerikusia du beste patologia batzuekin, hala nola osteoporosia, menopausia adina aurreratzea, azalaren elastikotasuna galtzea, antzutasun-arriskua eta berezko abortuak izateko arriskua.

2. Tabakoa ez da txarra, beti erre da

Tabakoari buruzko beste mito faltsu bat da zigarrilloa Nicotiana tabacum-en orrietatik abiatuta prozesatutako nekazaritza-produktuak baino ez duela osatzen. Hala, naturatik ateratzen denak ez duela hain txarra izan behar ideia faltsuan erortzen gara. Berez, tabakoaren errekuntzatik datorren kea (zigarroak, puruak, pipak) honako hauek osatzen dute: 4.000 substantzia desberdin: Horietatik 69 oso toxikoak eta kantzerigenoak dira. .

Produktu horietako batzuek gure organismoan duten eragina azpimarratzearren, lehenik eta behin, nikotinaren ondorioak aipatu beharko lirateke, tabakoarekiko mendekotasun fisikoaren arduraduna baita nikotina. Arteria-presioa, bihotz-maiztasuna eta gluzemia areagotzen ditu, hau da, odoleko azukrea. Zigarro batean dauden beste produktu batzuk hauek dira: hidrogeno zianuroa (gas-ganberetan erabiltzen den pozoia), kadmioa (baterietan ere erabiltzen dena), artsenikoa (arratoiak bezalako produktuetan dagoena), metanola (suzirietan erabiltzen den gasolinan erabiltzen dena), butanoa (pizgailuetan erabiltzen dena) edo karbono monoxidoa, erretzean askatzen den zigarro-papera eta karbono monoxidoa.

3. Erretzea da nire erabakia

Erretzen edo uzten hastea pentsatzen dugunean, erabaki hau erabat indibiduala dela sentitzen dugu, baina hori beste mito faltsu bat da. Erretzeko gure erabakiak besteei eragiten die.

Urrutirago joan gabe, erretzaile pasiboak, tabako-keak kutsatutako airean (ACHT), leku publikoetan edo etxean bertan egoten baitira. Izan ere, askotan ez dakigu ACHT erretzaileak arnasten duen kea baino kaltegarriagoa dela, substantzia kaltegarrien kontzentrazio handiagoak dituelako.

Arazo hori are larriagoa da erretzaile pasiboak izatera behartuta dauden haurren kasuan. Hala, frogatu da guraso erretzaileen seme-alabek arnas infekzioak, krisi asmatikoak eta otitisa izaten dituztela guraso ez-erretzaileen seme-alabek baino proportzio handiagoan.

4. Nahi dudanean utz dezaket

Erretzeari uzteko erabakia atzeratzen denean, esan ohi da edozein unetan utzi ahal izango dela, baina ohitura hori laguntzarik gabe uztea ez da hain erraza. Minbiziaren Aurkako Espainiako Elkartearen (AECC) datuen arabera, erretzaileen %70ek erretzeari utzi nahi diote, nahiz eta erretzen saiatzen direnen %10ek baino ez duten lortzen urtero. Albiste ona da laguntza profesionalak 10 aldiz biderka ditzakeela erretzeari uzteko aukerak erretzailearen ahalegin pertsonal isolatuarekin alderatuz gero (%3tik %30era).

Gaur egun, tabakoaren kontsumoa utzi nahi duen erretzaileari laguntzeko hainbat tratamendu daude, hala nola nikotinaren ordezko terapia, terapia psikologikoa eta terapia konbinatua (laguntza medikoa eta psikologikoa batzen dituena). Era berean, badira horretarako botika zehatzak ere, hala nola bupropioia, mendekotasuna gertatzen den garuneko egituretan eragiten duen antidepresiboa, eta bareniklina, nikotina jasotzen duten garuneko egituretan modu espezifikoan eragiten duen botika.

Argi dago erretzeari uztea ez dela erraza, eta horregatik eman dezakegun aholkurik onena da garrantzitsuena erretzen ez hastea dela. Hala ere, 14 eta 18 urte bitarteko gazteen %9,8k egunero erretzen du, ‘Bigarren mailako irakaskuntzetan drogak erabiltzeari buruzko inkesta Espainian (2018/2019)’-ren arabera.

Nahi baduzu, AECC gida deskarga dezakezu erretzeari uzteko.

kanpainako tabakoa minbizia
Irudia: AECC

5. Zigarro elektronikoa osasuntsuagoa da

Gero eta pertsona gehiagok, erretzeari uzteko asmoz, zigarro elektronikoa bezalako aukerak hautatzen hasten dira.

Egia esan, tabakoaren ordez zigarro elektronikoa erabiltzen duten erretzaileek keinu berberak egiten dituzte, eta "lurruntzen", erretzen zuten egoera berean. Horrela, errazagoa da mendekotasun psikologikoari eustean tabakoa berriro kontsumitzea, eta zailagoa da helburu nagusia lortzea: erretzailearen bizitza atzean uztea.

Gainera, “erretzeko modu berri” horien aurrean, zigarro elektronikoa erretzen ez duten gazteen artean kontsumitzen hasi da, eta, beraz, tabakoa kontsumitzen hasteko arriskua areagotzen da.

6. Ez da ezer gertatzen, lixatzeko zigarroak edo pipak bakarrik erretzen ditut

Zigarro elektronikoaren aukera berriagoa den arren, urte batzuk lehenago erretzaile asko pasatzen ziren beste aukera batzuetara, hala nola lixatzeko tabakora, edo pipan bidezko tabakoaren kontsumoari eusten ziotenak, osasungarriagotzat jotzen baitzuten.

Eranzteko lehen mitoa da lixatzeko tabakoa osasuntsuagoa dela. Kontua da tabako industrialeko zigarroa baino mendekotasun handiagoa duela eta toxikoagoa dela. Karbono monoxido eta nikotina gehiago ditu, eta egiaztatu da mota horretako zigarroak erretzean laringeko, esofagoko, faringeko eta ahoko minbizia izateko arrisku handiagoa dagoela.

Era berean, herritar askok ez dakite ur pipak, narguile edo shisha zigarroak erretzea baino are arrisku handiagoa izan daitekeela osasunerako. Izan ere, ikatzezko errekuntza-sistema batekin funtzionatzen dute. Sistema horrek karbono monoxidoa, mundruna, nikotina, metalak eta beste toxina batzuk sortzen ditu, urarekin kontaktuan egon ondoren ere, urak ez baititu iragaziko. Aldi berean, ur-pipa erretzen denean, industriako zigarro bat erretzen denean baino ke gehiago sortzen da.

7. Erretzeari uzteak gizendu egiten du

Azkenik, erretzeari ez uzteko aitzakia tipikoenetako bat da ohitura hori uztea pisua handitzearekin lotzen dela. Ideia horrek baditu bere ñabardurak.

Batetik, egia da, erretzeari uztean, zigarroen kontsumoak areagotzen duen erritmo metabolikoa normalizatu egiten dela. Orduan, pisua handitzeko arriskua dago, eta batez bestekoa hiru kilo ingurukoa da. Pisu-igoera hori handiagoa denean, erretzeko ohitura txarraren ordez elikaduran ohitura txarrak izatea da arrazoia. Arazo hori konpondu egin behar da, eta bere lanpostuagatik konpondu behar da.

Hala ere, argi utzi behar da beti dela osasungarriagoa pisua neurriz handitzea tabakoak eragindako ondorio negatiboak baino.

Etiketak:

aecc minbizi tabako

AECC

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak