Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Esan zer adin duzun eta esango dizut nola aurre egin oporren ondoko sindromeari

"Oporren ondoko sindromea" haur, heldu eta zaharretan gerta daiteke, eta, berriki egindako azterketa baten arabera, langileen heren bati eragiten dio.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Larunbata, 2018ko irailaren 08a

Pertsona guztiei eragiten die udaren amaierak, neurri handiagoan edo txikiagoan. Adinetik harago, denek dute oporrondoko sindromea antzera, edo ez? Eskolan hasten den peetik erretiratuarengana, bilobaz arduratzen bada, unibertsitariotik, langiletik edo langabetutik pasatzen bada, pertsona guztiei balio psikologikoa ematen die. Ondoren, irailean nola aurre egin azaltzen da, bizi-egoera arruntenen arabera.

Iraila denontzako aldaketa-garaia da. Egun batetik bestera goiz jaiki behar da ikastetxera joateko edo lantokira joateko, ohiko bazkarietara eta ordutegietara itzultzeko, eskolako eta laneko erritmo bizia hartzeko... eta horiek guztiak oporraldiak eragiten duen ongizatearekin bat-batean hausten diren egoerak.

Aldapa horrek egokitzeko denbora behar du eta, batzuetan, zenbait eragozpen eragiten ditu. Kasu arinenetan 2 edo 3 egun baino ez dira irauten. Hala ere, ohikoa da sintomak bi astera arte luzatzea. Hiru hilabetetik gora egiten badute, Itziar Azpiazu osasun-psikologoak aipatu du, trastorno moldakor bihurtuko bailitzateke. Oporren ondoko sindromea deitzen zaio, eta Adecco giza baliabideen enpresak berriki egindako azterketa baten arabera, hiru langiletik batek jasaten du.

Nafarroako Unibertsitatea Klinikatik onartzen dute autore batzuek egoera iragankor normala baino ez dutela kontuan hartzen; beste batzuek, berriz, gaixotasun gisa ikusten dute, pertsonaren ongizateari eragiten diolako. Hala eta guztiz ere, hainbat forma har ditzake: ahulezia orokorra eta astenia; insomnioa eta, batzuetan, logura, logura; kontzentratzeko gaitasuna mugatuta dago, eta, batzuetan, bizi-larritasuna, oldarkortasuna, segurtasunik eza... Psikologoak, Bizkaiko Psikologoen Elkargo Ofizialeko kideak, beste sintoma batzuk aipatzen ditu: tristura, apatia, energia falta eta motibazioa, antsietatea, takikardiak, izerdia, zorabioak, nolabaiteko suminkortasuna, umore-aldaketak, beheraldi fisikoak...

Krisi hau ulergarriagoa da haurrengan. Ekainetik aurrera, ordutegi finkorik ez dute, kezka eta erantzukizun gutxiago dituzte, eta eskolaz oso bestelako giroa dute. Are gehiago, eskola-garaia hasten duten txikien kasuan edo ikastetxez aldatzen direnen kasuan. Ospitalez Kanpoko Pediatriako eta Lehen Mailako Atentzioko Espainiako Elkarteak dioenez, adingabeek nolabaiteko urduritasuna eta antsietate-egoera izan ditzakete ikastetxera itzuli behar dutenean. Nekea, jangura falta, molestia estomakalak, tristura, suminkortasuna, loaren trastornoak eta kontzentraziorik eza ere nabaritu behar dira. Zorionez, egunak igaro ahala gainditzen dira sintoma horiek, eta errutinan sartzen dira.

Eskolako lehen urtea


Irailean aldaketa asko izaten dira, eta, horregatik, ikastetxeek egokitzapen-aldia izaten dute ikasle berrientzat, errazago sar daitezen. Baina gurasoen zeregina funtsezkoa da: beraiek behar duten segurtasuna eman behar diote haurrari, ziur baitago bere bizitzako lehen estresagarria izango dela.

Jarraibide gomendagarrienen artean, etxera eramatea komeni da, kanpotik ikus dezan eta han zer egingo duen azaltzeko. Horrez gain, auzoko parkeko beste haur batzuekin bat egingo duela jakinarazi nahi dio, lehen eguna izango baita. "Parkea bezalakoa izango da, baina lagun gehiagorekin", deskribatu du Azpiazuk, bere esperientziatik bertatik hitz egiteko eta eskola-garai hartako argazkiak erakusteko. Funtsezkoa da bi aste lehenago lo eta otorduen ordutegietara egokitzea, erloju biologikoa desdoitu ez dadin, eta elikadura zaindu, udan nolabaiteko lasaitasuna izan bada.

Eta ikasturtea hasitakoan, funtsezkoa da gurasoek haiek eramatea eta jasotzea, eta nola sentitu diren eta nola pasatu diren galdetzea. Gainera, eskolen ondoren, ez dira falta izango gozatzeko jarduerak (txangoa, zinema, etab.). aldaketa hain erradikala ez izan dadin eta aisia uda baino gehiago ere izaten jarraitzen duela ikus dezaten.

Eskolarako ohiko itzulera


Azken puntu horrek, hiru hilabete igaro ondoren, eskola-errutina nahiko ahaztuak dituztenentzat ere balio du. Izan ere, eskolara itzultzea nahiko astuna da. Haiek bai, oporren ondoko sindromea dute. Irtenbidea da lehenbailehen egokitzea otorduen eta loaren ordutegietara. Horretarako, komeni da etxean egun batzuk egotea oporrak amaitu aurretik. Jakina, lehen egunetan gurasoak pixka bat zain egotea eskertuko dute.

Irudia: eliasminasi

Ikastetxez aldatzen den haur edo nerabea


Haurtzaindegitik ikastetxera edo Lehen Hezkuntzako eskolatik institutura pasatzea irailean eta udako oporren ondoren, estres bikoitzeko tandem bat da adin txikikoentzat. Kasu honetan, gurasoek hainbat modutan lagundu diezaiekete seme-alabei. Hasi baino egun batzuk lehenago, ikastetxea barrutik ezagutzera joan daiteke, eta zerbait jan leku hurbil batean, espazio horrekin lotutako oroitzapen atseginak izateko.

Jakina, garrantzitsua da jakitea gurasoak hor daudela behar dutenerako eta haiek lagunduta sentitzeko. "Ezin zaie esan dena bikaina izango denik, errealista izatea baizik, baina positiboa, urduri egotea normala dela onartuz. Batzuetan, haurrak josten ditugu, mundu zoragarria saltzen diegu, eta haiek barrutik ez dute horrelakorik sentitzen, eta uste dute ezin dutela partekatu, uste baitute ez luketela horrela egon behar. Espazioa eman behar diegu kexatu eta sentitzen dutena adierazteko ere", aholkatzen du adituak.

Lotsatienekin, bere dohainak azpimarratuko ditu, eta ezinbestekoa da irakasleen lana ere, harekin harremanetan egon beharko baita nola egokitzen den jakiteko eta horrela semearekin tratatzeko.

Iraila: ikastetxea eta hiria aldatzea


Batzuetan, irailean beste hiri batean ere hasten da bizitza berria, eta txikienek nabaritzen dute. Ondorioak ahalik eta txikienak izan daitezen, etxe berria egitea da lehen urratsa, gelako dekorazioan parte hartzea eta ikastetxe berriarekin zerikusia duen guztia menderatzea. "Ahalik eta informazio gehien eskuratzeari esker, kontrola eta egoera berriari buruzko pertzepzioa izango dituzu", adierazi du espezialistak, eta berak ere gomendatzen du bere esperientziei buruz hitz egitea: "Ereduak gara, eta guk nola egingo dugun galdetzen badiegu, haiek beren egiten dute".

Unibertsitatean sartzen den gaztea


Hilabete honetan unibertsitatean edo etxetik kanpoko ikasketa batzuetan estreinatzen diren gazteak, erantzukizunez betetako bizi-etapa berri batera pasatzen dira. Lagungarri izango zaie giro onean irteten, egun batzuk lehenago etxe berrian bizitzen, inguru horretako edo ikasketetako pertsona ezagunekin harremanetan jartzen lagunduko die, eta baita lagun berriak egiteko aisialdiko taldeetan ere: futbola, antzerkia, musika, etab.

Hilabete pasa ondoren... irailean kostatzen da


Hilabete pasa eta oporrak hartu dituztenek deskonektaturik egon dira lehen zuten errutinatik eta egituratik. Oporren ondoko sindromea ez dadila luzatu ez da zaila. "Konponbidea prebenitzea da", Nafarroako Unibertsitateko Klinikatik gogoratzen dute.

Formula oporretatik hasi eta egun batzuk igaro baino egun batzuk lehenago itzuli behar da, baina, posible ez bada, lana ostegun batean hasi besterik ez da egin behar, edo egun batzuk pasa eta handik bi astera hartu. Oporrak luzatzea ere bada, une onak gogoratuz, argazkiak ikusiz, une horiek erlaxazioetan sartuz eta hurrengo hauek prestatuz. Eta ez da ahaztu behar aisialdiaz. Hainbeste dibertitu ondoren, dena ez dela lana, eta etxera eramateko ezer ere ez.

Laburbilduz, Itziar Azpiazu, "jarrera positiboa izan nahi da eta pentsamendu negatiboak saihestu, bat gaizki egon daitekeela onartu, eta triste, nekatuta edo antsietate pixka bat egon dadin onartu". Ohitura osasungarriak oso onak dira: erlaxazio eta kirol ariketak egitea eta alkohola saihestea (gogorik eza edo etsipena sustatzen du) eta kafeina (estresa eta antsietatea sortzen ditu). Lan dibertigarria ere egitea da: taberna batean ibilbidea aldatzea edo taberna batean gosaltzea egun desberdina eta motibatua da.

Irudia: belchonock

Opor-egun batzuk igaro ondoren, lanera


Ikasketak edo lana egiteagatik,batzuek egun batzuk baino ezin dituzte gozatu. Baina, zertarako onartu behar dute?, iraileko ohiko sindromean ez erortzeko. "Gogoan izan behar da zergatik erabaki duzun. Zure ardura da, biktima bazara, indarra, boterea eta aldaketarako gaitasuna kentzen ari zara", aitortu du adituak.

Etxekoandrearentzako itzulera


Uda amaitzean, pertsonak errutinetan laguntzea eta denbora nola kudeatuko duen pentsatzea arduratzen da etxeaz. Pertsona horientzat, maila berriko plana obligazioekin egituratu behar da, baina baita aisialdi mugiezin eta autozainarekin ere. Beraz, ikastaroetan izena ematea, lagunekin geratzea, gimnasiora joatea, ibiltzea eta abar ez dago.

Langabetuak bere lanarekin jarraitzen du


Langabeentzat, ohikoena errutinazkoa ez izatea da: ohera berandu sartzen dira eta edozein ordutan jaiki, motibaziorik gabe eta bizigabez, denek aurrera egiten dutela ikusten dute eta haiek ez. Baina lana bilatzea oso lan gogorra da, eta antsietatea eta larritasuna sortzen ditu. Beraz, lan-egokitzapenean bezala, errutina funtsezkoa da. Psikologoak azpimarratu du garrantzitsua dela ohera laster joatea; kirola egitea (korrika egitea, ibiltzea); lana bilatzeko ordutegiak zehaztea (internet, egunkaria, bisitak); eta norberarentzako denbora izatea.

Erretiratuta, beti oporretan?


Lan egiten ez duenarentzat ez dago irailik, baina beharbada, agian, berdin zaindu behar du biloba edo etxea. Kasu horietan, oporren ondoko sindromera ez iristeko, erretiratuek errutina batzuk jarraitu eta ondo sentiaraziko dioten jarduerak bilatu behar dituzte.

Lanera itzultzean negatiboa da

Lanera itzultzeak ez luke zertan negatiboa izan. Horregatik, ikuspegi horrekin ikusten bada, okupazioa nola bizi den aztertu behar da. “Sufrimendua sortzen duzula ikusten baduzu, beste ikuspegi bat eman behar diozu zure lanari, ikusi zer zati gustatzen zaizkizun eta nola alda daitezkeen. Ikusi behar da benetan non egon nahi den”, adierazi du Itziar Azpiazu psikologoak. Krisiak, batzuetan, aldaketarako aukerak dira; beraz, irailean itzultzeak benetan eragiten badu, berdin da lan-aldaketa bati edo lan egiteko modu edo jarrerari buruz hausnartzeko unea.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak