Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Esfortzu-proba, kirola osasunarekin egiteko gakoa

Proba honek erakutsiko digu zein den osasun egoera eta zein erritmo eta bihotz-maiztasunekin egin behar den ariketa bakoitza.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2009ko urtarrilaren 23a
img_deporte examen

Gabonetan irabazi gehien duten kiloak erretzeko edo sasoian jartzeko gimnasiora itzultzeko urte berriko asmoak ez dira kosta ahala kosta egin behar. Esfortzu-proba pasaporterik onena da ariketa fisikoa osasunez eta arriskurik gabe egiteko. Artikulu honek azaltzen du zergatik balia daitezkeen pertsona guztiak, edozein adin eta baldintzatakoak, esfortzu-proba egiteko. Gainera, azterketa medikoa nola egiten den, zer dagoen eta kontuan hartu beharreko alderdiak deskribatzen ditu.


Gimnasiora itzuli edo kirola egitera. Horixe da Gabonen ondorengo urte berriko asmo ohikoenetako bat. Izan ere, janaria eta edaria gehiegi erabiltzen dira, eta biztanle askok kilo gehiago irabazten dituzte. Ariketa fisikora ez da itzuli behar arretarik gabe. Pertsona bat sedentarioa izan eta urte osorako helburu gisa praktikatzen hasi bada, kirolaria bada eta, jarduerarik gabeko aldi baten ondoren, muskuluak berriz lantzen saiatu bada, garrantzitsua da esfortzu-proba bat egitea eta egoera fisikoaren kirolaurreko ebaluazioa egitea.

Gimnasio batzuk bezeroei eskaintzen dizkiete eta, hala ez bada, interesdunek medikuaren aholkularitza eska dezakete. Baina, zergatik esfortzu-proba bat? Espainiako Kardiologia Elkartearen (SEC) arabera, 200 bat-bateko heriotza gertatzen dira urtero Espainian. Horietatik %90 kausa kardiobaskularrengatik sortzen dira, hau da, diagnostikatu gabeko sortzetiko anomalia silenteengatik, arritmiengatik eta detektatu ez diren bestelako bihotzeko gaixotasunengatik.

Futbolari eta kirolari famatuei eragiten dietelako komunikabideetan gertatzen diren bat-bateko heriotzak alde batera utzita (adibidez, 2007an gertatutako Antonio Puerta sevillistarena), milioika herritar anonimok egiten dute kirola gure herrialdean, eta ez daude arrisku horretatik salbuetsita. Txirrindularitzan, atletismoan eta futbolean izaten dira, besteak beste, horrelako heriotzak.

Zertarako balio du esfortzu-probak?

Edozein kirol osasungarri nola egin behar den jakiteko balio du esfortzu-probak

Esfortzu-proba kirol-medikuntzan asko erabiltzen den prozedura da, eta heriotza saihesten lagun dezake, ariketa fisikoa egitean organismoak zer erantzun duen ebalua baitezake. Tarragonako Joan Josep Barriach Tarragonako Kirolaren Medikuntzan adituak esan duenez, “proba honen bidez, osasun-egoera ezagutu eta gaixotasun kardiobaskularrak prebenitu daitezke, baita muskuluetako minak eta entrenamenduko edo ariketako akatsak ere”.

Oso proba baliagarria da edozein kirol modu osasungarrian nola egin behar den jakiteko, edo, beste era batera esanda, pertsona bakoitzaren ezaugarrietara egokitzeko, bere gaitasunaren arabera, gaitasun genetikoa eta banakakoa baita. Egin ondoren, banakako helburuak dituen ariketa-programa bat antola daiteke, osasun-egoeraren eta gaitasun fisikoaren arabera. Probaren baliagarritasuna askotarikoa da: arriskua duten kirolariak identifikatzea, ariketa-programa egokiena gomendatzea, errendimendu fisikoa hobetzea, kirola egiten duen pertsonaren osasuna areagotzea eta gehien komeni zaion intentsitatea eta ariketa mota planifikatzea.

Esfortzu-proba egin aurretik, zenbait alderdi baloratzen dira, hala nola aurretiko gaixotasunak, eta horien historia egiten da; elikadura-ohiturak egokiak diren ebaluatzeko; eta, azterketa fisikoaren bidez, lokomozio-aparatuaren egoera, indarra eta malgutasuna baloratzen dira.

Garrantzitsua da, halaber, probarako egoki prestatzea. Horretarako, “gomendagarria da entrenamendu oso leuna egitea aurreko 24 orduetan, entrenamendu horretara joatea bi ordu eta erdi lehenago gutxienez ezer hartu gabe, eta aurreko egunean medikaziorik ez hartzea, azken emaitza ez faltsutzeko”, adierazi du Barriach-ek. Gainera, “begien bistakoa dirudien arren, gogoratu behar da kirol-arropa eta entrenamendu-zapatilak eraman behar direla probara”, dio espezialistak. Eta, lehenago, pertsonek baimena sinatu behar dute.

Esfortzu-proba: kirola segurtasunez

Proba egin aurretik, eritasunak, jateko ohiturak eta lokomozio aparatuaren egoera, indarra eta malgutasuna baloratzen dira.

Esfortzu-probak kirola modu seguruan egiteko aukera ematen dio pertsonari. Baina, hala izan dadin, esfortzu-proba orok segurtasun-arau batzuk bete behar ditu: pertsonal medikoak eta paramediko kualifikatu eta gaituak egin behar du, lokal egokitu batean, funtzionamendu-egoera ezin hobean eta behar bezala kalibratuta eta egiaztatuta, etengabeko zaintza-aparatuen bidez, erregistratzaileekin (bereziki, deribazio anitzeko elektrokardiogramarekin), erreanimazio-material operatiboarekin (desfibriladore bat, aireztapen lagunduko materiala eta larrialdiko botikak).

Proba edozein pertsonarentzat da egokia, bai sedentarioarentzat, bai kirola modu erregularrean egiten duenarentzat, edozein adin eta baldintzatan. Hala ere, plangintza baten bidez entrenatu ohi diren pertsonei esfortzu-probak adieraziko die entrenamenduaren faseek zer bihotz-maiztasunekin egin behar duten. Hau da, besteak beste, Barriach-ek zehazten du zer bihotz-maiztasunetan edo pultsutan egin behar diren errodaje geldoak, azkarrak, errepikapen luzeak edo laburrak.

Aitzitik, “esfortzu-proba egiten duen pertsonak ez badu kirolik egin bere bizitzan, informazioa are baliotsuagoa da, horri esker bere benetako osasun-egoera ezagutuko baitu, gaixotasunei aurrea hartu ahal izango die eta arriskurik gabeko kirola egiteko jarraitu behar dituen jarraibideak markatuko dizkio”, argitu du.

Esfortzu-proba: parametroak

Esfortzu-probak ekipamendu desberdinetan egin daitezke. Tapiz birakaria eta bizikleta ergometrikoa dira erabilienak. Bata edo bestea hautatzeko, bakoitzaren egoera eta egin nahi den kirola hartuko dira kontuan. Probaren prozeduran hainbat protokolo erabil daitezke. Kirolarietan, gomendagarrienak dira lan-karga pixkanaka handitzen dutenak, oxigeno-kontsumoaren zuzeneko analisiarekin eta esfortzu-maila maximoekin.

Esfortzu-proban ebaluatzen diren parametroei dagokienez, SECen gomendioen arabera, ezinbestekoa da elektrokardiograma (EKG) egitea proba baino lehen, ariketan zehar eta, gutxienez, hiru edo bost minutuz indarberritze-aldian. Kirolarien esfortzu-probetan, inspiratutako eta botatako gasen zuzeneko analisiak (kontsumitutako oxigenoa eta kanporatutako karbono dioxidoa neurtuta) aukera ematen du oxigeno-kontsumo maximoa zehatz-mehatz zehazteko eta haren atalase aerobikoa eta anaerobikoa zehatz-mehatz detektatzeko.

Aldiz, zeharkako prozedurak (formula matematikoen bidez) ez dira hain fidagarriak, dio Barriach-ek. Espezialista horrek azaltzen duenez, oxigeno-kontsumoa da pertsona batek ariketa aerobikoa egiteko duen gaitasuna neurtzeko determinaziorik egokiena (ariketa mota hori intentsitate ertainarekin egiten da denbora luzez, hala nola igeriketa edo korrika egitea). Izan ere, oxigeno-kontsumo handia ondo entrenatutako kirolariek berezkoa dute, eta kontsumo horren bilakaera kirol-errendimenduaren hobekuntzarekin paraleloa da, eta, beraz, gaitasun fisikoaren areagotzea objektiboki neurtzeko aukera ematen du.

Atalase aerobiko eta anaerobikoak entrenamendu aerobikoen (errodajeak) eta anaerobikoen (pisu-serieak, adibidez) intentsitate egokia ezartzen du, kirolariaren errendimendua optimizatzeko eta lehiaketa-erritmoak gomendatzeko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak