Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Eskolaurreko adina duen ariketa

Eskolaurreko haurren jarduera fisikoa murrizteak haurren obesitateari lotutako arazoen zati bat eragin lezake

Gehiegizko pisua duten haur gehien dituen Europako Batasuneko herrialdeetako bat da Espainia, eta 6 eta 12 urte bitarteko haurren % 16k obesitatea dute. Aldi berean, badirudi eskolaurreko adinean dauden haurren jarduera fisikoaren mailak behera egiten duela, eta horrek lagundu egiten die haurrei hartzen dituzten baino kaloria gutxiago gastatzen. Zeelanda Berrian egindako ikerketa batek ondorioztatu duenez, hori da, seguruenik, haurren obesitatearen goranzko joeraren arrazoietako bat.

Img ninosImagen: meaduva

Hiru eta bost urte bitarteko haurrak egunean gutxienez 1,5 orduz egoten dira ordenagailuko, telebistako edo bideojokoetako pantailen aurrean. Era berean, denbora bera ematen dute beste jarduera sedentario batzuk egiten, hala nola irakurtzea, marraztea edo musika entzutea. Jarduera fisikoa gutxituz doa pixkanaka, eta bost urterekin gertatzen da gutxien. Hauek dira Otagoko Unibertsitatean (Zeelanda Berria) egin berri den eta “Medicine & Science in Sports & Exercise” aldizkarian (American College of Sports Medicine, ACSM) argitaratu den ikerketa baten emaitzetako batzuk.

Haurra pixkanaka-pixkanaka sedentarioago bilakatzen ari den prozesu horrek, karbohidrato sinple, koipe eta kaloria “hutsetan” (gozokiak, freskagarriak edo opilak) aberatsegia ez den elikadura batekin batera, obesitate-arazo gero eta handiagoak azal litzake, bai Espainian bai nazioartean gero eta kezkagarriagoak baitira. Obesitate hori, gainera, ez da epe motzeko edo ertaineko arazoa soilik, zenbait ikerketak egiaztatu baitute haur horien %75 obesoak izango direla helduaroan.

Jokotik telebistara

Adin horretako haurren izaera kezkagarria eta jolas egituraturik eza gorabehera, Zeelanda Berriko ikertzaileak, azterlanaren hasieran, ahalik eta modu objektiboenean neurtzen saiatu ziren haurren jarduera fisikoa. Gurasoei eskatu zitzaien astean zenbat ordu ematen zituzten beren seme-alabek dantzan, bizikletaz, jolastokian jolasten, jarduera antolatuetan parte hartzen eta igeri egiten, baita jarduera sedentarioagoetan ere.

Bi urtetik gorako pertsona orok 30-60 minutu egin beharko lituzke jarduera fisikoa egiteko, intentsitate ertainekoa ia egunero.

“Family Lifestyle, Activity, Movement and Eating” (FLAME) azterlanaren barruan, hiru urtez, esperimentuaren hasieran hirugarren urteurrena betetzear zeuden 244 haur aztertu ziren, eta urtero bisitatu ziren. Emaitzen arabera, jarduera fisikoa nabarmen jaitsi zen, haurren arabera. Jarduera fisikoaren neurketak nabarmen txikiagoak izan ziren lau eta bost urteetan, hiru urteetan baino.

Rachel Taylorrek, Otagoko Unibertsitateko (Zeelanda Berria) Edgar National Centre for Diabetes Research zentroaren azterlanaren egile eta ikertzaile nagusiak, dioenez, ikerketa hori “umeentzako ohitura osasungarriak sustatzeko adin-tarte bat murrizteko aukera” da. Hasteko, aldaketa nagusietako bat pantailatik korrika, jauzi edo jolasteko jardueretara pasatzea izan behar da.

Adin tartea kontuan hartuta, gainera, erraza izan liteke, eta ahal den guztietan, ikertzailearen arabera, kanpoko jarduerak egitera bultzatu haurrak, gimnasio batera apuntatzera, tenisa bezalako kirolak egitera edo, are garrantzitsuagoa dena, ohiko jarduera egituratuak bultzatzera, ariketa fisikorako esposizioa areagotzeko.

Gaur egungo gomendioen arabera, bi urtetik gorako edozein pertsonak intentsitate ertaineko jarduera fisikoa egin beharko luke 30 eta 60 minutu artean, ia guztiak edo, ahal bada, asteko egun guztiak. Jarduera hau eguneroko ekintzekin lotuta egon daiteke, hala nola erritmo onean ibiltzea, eskailerak igotzea edo lorategian edo etxeko lanetan lan egitea. Txikienei dagokienez, jarduerek lotura handiagoa izan behar dute aisiarekin, eta egunean zehar egin behar dira, gutxienez hamar minutuko aldietan.

Prebentzio-beharra

Asturiasko Oinarrizko Osasun Laguntzako Pediatria Elkarteak, 2008an egindako azterlan baten arabera, gehiegizko pisuak eta obesitateak nabarmen eragiten dute bi urtetik aurrera. Zehazki, ikertzaileek ikusi zuten sei hilabetetik aurrera obesitatea hauteman zitekeela: haurren %10ek ere pairatzen zuten. Urteak igaro ahala, portzentaje hori handitu egiten zen. Bi urteko haurren %18k obesitatea dute, eta hiru urteko haurren %19k. Zerrenda horretatik aurrera, gainera, hazkunde-abiadura handiagoa da, eta hori bat dator aurreko azterketarekin.

Bi azterketen emaitzen arabera, beharrezkoa da haurren obesitatearen eragina murrizteko prebentzio-programa bat egitea. Gurasoen laguntza ezinbestekoa da programa horiek funtziona dezaten, beraiek baitira, beren seme-alaben adina kontuan hartuta, egoera alda dezaketen bakarrak. Gurasoentzako prestakuntza eta aholkularitza oso garrantzitsuak dira haurrek obesitaterik gara ez dezaten, eta hortik eratortzen dira etorkizunean haien bizi-kalitatea okertuko luketen gaixotasun asko.

TALDE KIROLA

Haurrak etengabe ariketa fisikoa egin dezan lortzeko estrategietako bat da taldeko kirol bat egitea, helduak bezala, eta taldeko jardueretan parte hartzeko prestatuta badago, gustuko duena. Beraz, funtsezkoa da berak aukeratzea, nahiz eta gurasoek kirol onuragarri bat iradoki. Nahi ez duen kirola egitera behartzeak errefusa eragingo luke eta, jarduera onuragarria baino gehiago, haurra saihesten saiatuko litzateke.

Eta haurra berak aukeratzen badu ere, gurasoen laguntza ezinbestekoa da haurrak ez uzteko. Era berean, kirola pixkanaka sartu behar da, haurrak jolas-jarduerak bukatutzat eman ez ditzan, hala nola parkean edo etxeko patioan jolastea.

Garrantzitsua da kontuan hartzea eskolaurreko adinean haurrei zuzendutako kirola hastapenekoa baino ez dela, oraindik ez baitago kirol antolatuak egiteko behar adinako prestakuntzarik. Hala ere, hasieran ondo pasatzen dien kirola egiten ari diren arren, txikienek indarra, oreka eta malgutasuna handitu ahal izango dituzte (obesitatea prebenitzen dute); koordinazio-gaitasun handiagoa lortuko dute; taldean lan egiten ikasiko dute eta gaitasun “osasuntsuaren” kontzeptua ikasiko dute; diziplina jasoko dute; eta autoestimua, pertseberantzia eta kontzentrazioa handituko dituzte.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak