Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Estresa kontrolatzeak hilekoaren aurreko sindromea arintzen du

Ariketa fisikoak edo erlaxazio-teknikek haien larritasuna murriztu edo are prebenitu dezakete.

Emakumeen hilekoaren aurreko sintomak askotarikoak dira. Nekea, tristura-sentimenduak, larruazaleko edo gogo-aldarteko aldaketak dira hilekoaren aurreko egunei lotzen zaizkien seinaleetako batzuk. Espezialistek diote ikasi egin behar dela nork bere gorputza ulertzen eta aldi horretan kontrolatzen, eta tentsioak saihestu behar direla zenbait egunez sentikorrago edo nekatuago egongo dela jakiten denean. Baina, gainera, estresak menstruazioaren aurreko sintometan eragina duela dirudi, eta, beraz, ariketa fisikoak edo erlaxazio-teknikek eragin positiboa izan dezakete.

Estres-maila handia izanez gero, hilekoaren aurreko sintomak, sintoma ertain edo larriak, okertu egin daitezke. Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development-en (NICHD), AEBetan, argitaratu berri den azterlan baten ondorioak dira. Irtenbide nagusia, zientzialarien arabera, emakume bakoitzak hilekoa izan aurretik estresa kontrolatzen ikastea da. Gaineratu dute, batez ere, analgesikoak maiz erabiltzen dituzten emakumeengan, estresa murrizteko teknikak alternatiba errentagarria izan daitezkeela medikamentuekiko.

Estresa murriztea

Ikertzaileek gomendatzen dituzten estres-mailak kontrolatzeko tekniken artean, aipatzekoak dira biorretroelikadura, jarduera fisikoa edo erlaxazio-teknikak, hala nola yoga edo arnas ariketak. Jarduera fisikoak organismoa lasaitzen eta estres-sentsazioa murrizten laguntzen du, eta horrek, aldi berean, hilekoaren aurreko sindromearen sintomak mugatzen ditu. Ariketarik onena aerobikoa da, iraupen luzekoa, intentsitate txikikoa eta astean 3-4 aldiz egiten dena, hala nola oinez ibiltzea, igeri egitea edo txirrindularitzan aritzea.

Bioelikadura organismoaren bulkada naturalak nahita eta kontzienteki kontrolatzen dituen teknika da, terapeuta baten laguntzarekin. Arteria-presioa, garun-uhinak, arnasketa, bihotz-maiztasuna, azalaren tenperatura eta muskulu-tentsioa dira adierazle nagusiak. Tentsio- eta erlaxazio-egoeren mende, organismoko funtzioak kontrolatzen dituzte azkenean pazienteek. Antsietate, insomnio edo gernu-inkontinentziarako maiz erabiltzen den terapia alternatiboa da. Duela gutxi egindako ikerketek idorrerian izan dituzten ondorio onuragarriak erakutsi dituzte.

Hilekoaren aurreko sindromea

Hilekoa baino astebete eta hiru egun lehenago izaten diren aldaketa fisiko eta psikikoen multzoa da hilekoaren aurreko sindromea. Oso espezifikoa da emakume bakoitzarentzat, eta oso mingarria izan daiteke kasu batzuetan. Daphne taldearen azken datuen arabera, Bayer HealthCare-rekin lankidetzan, Espainian ia 800.000 emakumeren eguneroko bizitza aldatu egiten da. Horietatik %75 inguru ez da medikuarengana joaten, “normala” iruditzen zaielako.

Munstroaren aurreko sindromea B6 bitaminaren urritasunarekin, gantz-azido esentzialekin eta oligoelementuekin edo hipogluzemiarekin lotu da.

Sindrome horren azalpena zehaztasunez ezagutzen ez den arren, gorputzak obulutegietako hormonen mailei ematen dien erantzun anormal batekin lotzen da, aldarte-aldaketak eragiten dituzten serotonina eta betaendorfina neurotransmisoreen asaldurarekin. B6 bitaminaren urritasunarekin, gantz-azido esentzialekin eta oligoelementuekin edo hipogluzemiarekin ere lotu da (odoleko glukosa-maila normala baino txikiagoa da). Adinari dagokionez, maizago elkartu dira 30 eta 40 urte bitarteko emakumeak eta seme-alabak dituzten emakumeak.

Sintoma ohikoenak hauek dira: bularrarekiko sentikortasuna, buruko edo muskuluko mina, likidoen atxikipena edo pisua areagotzea. Tentsioa bularrean, aurpegia, eskuak edo abdomena handituta, jateko gogoa (gozoa jateko gogoa), idorreria edo beherakoa, loaren aldaketak edo palpitazioak dira munstroaren aurreko beste seinale fisiologiko batzuk, Espainiako Ginekologia Elkartearen “Hilekoaren zikloa eta bisita ginekologikoa” gidaren arabera. Aldaketa emozionalei dagokienez, ohikoa da tristura, nekea, kontzentratzeko zailtasuna, antsietatea edo suminkortasuna sentitzea. Horiek izan ziren, halaber, AEBetako ikertzaileek aipatu zituzten sintomak.

Emakume batzuek ere mina sentitzen dute. Sintoma bat baino gehiago konbinatuz gero, ondoeza sor daiteke, lan- eta gizarte-eremuan eragiten duena, eta, egoera larrienetan, tratamendu medikoa beharko da. Hori da munstroaren aurreko nahaste disforikoaren kasua, depresio-aldiak baititu. 2007an, Osakako (Japonia) Nazioarteko Unibertsitate Budistak egindako azterlan baten arabera, hilekoaren aurreko sintoma larriak dituzten emakumeek nerbio-sistema autonomoan izan zitzaketen ondorioak epe luzean, hori funtsezkoa baita giza organismoaren orekan.

Ohiko aholkuak hauek dira: tratamendu fitoterapeutikoak jarraitzea eta, kasu larrienetan, botikak hartzea (pilula antikontzeptiboak edo antidepresiboak), dieta aldatzea, kantitate txikitan eta maizago jatea, onagra-olioa hartzea (gantz-azido asegabeetan aberatsa), ordu gehiago lo egitea, ur asko edatea edo neurrizko ariketa egitea. Eta, hemendik aurrera, estresa murriztea.

HILEKOA ETA GARUNA

ImgImagen: Diana Lili Meszaros
Ikerketa ugarik erlazionatu dituzte hilekoaren zikloan ohikoak diren mekanismo molekularrak garuneko eta portaerako asaldurekin. Yang-Ming (Taiwan) Unibertsitate Nazionalak berriki egindako azterketa baten ondorioen arabera (‘Pain’-en argitaratua), dismenorreak (hilekoaren minak) asaldurak eragin ditzake nerbio-sisteman, baita garunaren egituran ere. Zientzialariek aldaketak hauteman dituzte garuneko materia grisean, baita emakumeek hilekoaren minik ez dutenean ere.

Horrekin, emaitzek erakusten dute periodoak berak, oinazea edozein dela ere, nolabait eragiten diola garunari. Hala ere, aldaketa horiek biziagoak dira oinaze-egoeretan, baita emakume gazteetan ere, hilekoaren ondoezaren ondorioz ahulagoak baitira, eta hori da nerabeen artean eskolarik ez izatearen arrazoi nagusietako bat. Hainbat azterlanen datuek garunaren eta hilerokoaren arteko harreman zuzena berresten dute. ‘Nature Neuroscience’k duela 5 urte argitaratu zuen Kaliforniako Unibertsitatearen azterlan bat. Ikertzaileek berretsi zutenez, hileroko-zikloan proteina batek izaten zituen aldaketek areagotu egiten zuten epilepsia mota bat zuten emakumeengan erasoen suszeptibilitatea, eta antsietatea areagotzen zieten sindrome premenstrual disforikoa zutenei.

‘Proceedings of the National Academy of Sciences’ aldizkariak beste azterlan frantses bat argitaratu zuen 2007an, eta, haren arabera, garuneko sari-mekanismoei eragiten die aldiak, mendekotasun-arazoekin lotuta baitaude. Aldizkari berean, 2005ean, garunaren aurreko kortexaren irudiak erakutsi ziren, zikloaren unean emozioen kontrolarekin lotuta zeudenak. Aurreko egunetan ikertzaileek jarduera handiagoa ikusi ahal izan zuten.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak