Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Estresetik sosegura

Trikimailu txikiek estresarekin bizitzearen sentsazioari aurre egiten lagun dezakete. Estresa gizarte modernoaren ohiko ezaugarria da.
Egilea: Clara Bassi 2009-ko otsailak 5
Img cansancio
Imagen: Grant Lindsay

Patxadaz bizitzea da gure ongizate fisiko eta psikikoari eusteko txartelak erostea, estres beldurgarriaren kontrako aurpegia, gure gizartean gero eta ohikoagoa dena eta osasun arazo fisiko nahiz psikikoak ekar ditzakeena. Zer da sosegua eta nola lortu? Lortzea zaila da, baina ez ezinezkoa. Psikologo batek eta filosofo batek estresari aurre egiteko eta, ahal den neurrian, jarrera lasaiaz bizitzen ikasteko gakoak azalduko dituzte.

Zerk eragozten du lasai bizitzea?

Estresa benetako arrisku-egoera baten aurrean egotearen sentsazioa da, eta hori ondo dago, defentsa-mekanismo gisa jokatzen baitu. Defentsa-mekanismo horrek ihes egiteko edo arrisku bati aurre egiteko prestatzen gaitu, egoera hori benetakoa bada, Rosa Armas-en arabera, larrialdiko laguntza psikologikoaren zerbitzuko psikologoa da www.psicologoencasa.es. Hala ere, arazo bihurtzen da egoera estresagarria irudimenaren ondorio denean, blokeatu egiten du eta ez dio uzten esperimentatzen duen pertsonari "funtzionatzen". "Egoera bakar bat ere ez da larria. Estresa da harengandik pentsatzen duguna", dio espezialistak.

Baina, gainera, estresa mendebaldeko gizarteetako eta gizarte modernoetako bizimodu tipiko bihurtu da, esanahi oso desberdinei dagokien hitz batean: egonezina, larritasuna, desesperazioa, egonezina, denboraren kudeaketa txarra, hiperaktibitatea, denetara ez iristearen sentsazioa edo presio-mota desberdinen ondorioak, hala nola lanekoa edo familiakoa, azaltzen du Francesc Torralbak, Filosofia eta Unibertsitateko doktorea. Emakume azeleratu batentzako gutunak", Egungo Plataformak argitaratua. Lana epistola amaigabe gisa idatzita dago emakume azeleratu bati, nahiz eta gordetzen dituen mezuak, autoreak berak onartzen duenez, edozein pertsona, gizon edo emakumerentzat dira baliozkoak.

Bizitzeko modu ausart eta azkar horri kontrajarrita, "sosegua barne-lasaitasuna da, bakea, ongizate emozional eta mentala, esfortzurik gabe inoiz lortzen ez den gelditasun-egoera, bai fisikoan bai espiritualean", Torralbak definitzen duenez.

Egonezina buru eta emozioen eremuan agertzen da, pertsona suminkorrago, urduriago eta suminkorrago agertzen baita.

Baina, gure existentziako zer alderdik eragozten digute lasai bizitzea? Soseguaren edo "arimaren toxina" batzuen etsai dira bizi-apatia, zalantza, bekaizkeria, jeloskortasuna, erresumina (iraganean bizi izandako zerbait berriro sentitzea) eta erruduntasun-sentimendua. Horiek guztiek baretasuna probatzea eragozten dute eta, horregatik, aurre egin behar zaie. Torralbak dioenez, "inbidia existentziala gaixotasun bat da". Besteak bezalakoa izan nahi du, baina ez daki barruko foruan pozik sentitzen den, eta bere potentziala eta gaitasunak ukatzen ditu. Nola utz daiteke estresak eta pentsamendu obsesibo horiek menderatutako bizitza atzean utzi eta soseguz bizitzen ikasi?

Mens sano in corpore sano

Sosegurik eza gaixotasunaren atarikoa izan daiteke, gorputzaren, psikikoaren eta espiritualaren artean harreman estua baitago. Unitate banaezina gara. Gehiegizko erritmoaren ondorioz, gorputzak garrasi egiten du, kexatu egiten da, eta somatizazio gisa adierazten du gure ondoeza; batzuentzat koliko nefritikoa, migraina edo biak izan daitezke. "Bizitza mental eta emozionalaren erritmoak ondorioak ditu gure gorputzaren dimentsioan", azaltzen du Torralbak.

Beste batzuetan, urduritasuna burmuinean eta emozioetan agertzen da, egoera horretan dagoen pertsona suminkorrago, urduriago eta suminkorrago agertzen baita. Eta, beste batzuetan, aurpegia da gure delator handia: esaera zaharrak dioen bezala, aurpegia arimaren ispilua da, eta barrua irradiatzen du, bai bakea, bai estresa eta urduritasuna. Rosa Armas psikologoak argitu du estresaren lehen sintoma fisikoak insomnioa, bihotz-erritmoaren asaldura, gehiegizko urduritasuna edo jateko gogorik eza direla. Sintoma mentalei dagokienez, ohikoena gainezkatze-sentsazioa da, egoera bati aurre egin eta kontrolatu ezin izatea.

Hori dela eta, "mens sana in corpore sano" lema klasikoak erabateko zentzua eta indarra du gure gizartean, edo, behintzat, izan beharko luke, Torralbaren ikuspegiaren arabera. "Bizitza mental eta emozional osasuntsua duen pertsona batek gorputz-bizitza osasuntsua du", dio. Horren adierazgarri da gizarte modernoan gero eta ohikoagoak direla soberakinak gorputz lodi eta estatikoetan islatzen direla, eta, alderantziz, disfuntzioak gorputz gaixo hutsetan islatzen direla.

Pertsona bakoitzak bere gorputzaren subiranoa izan behar du. Giza gorputza ibilgailua eta sentsazio-lekua da, eta komunikatzeko, gozatzeko eta sufritzeko aukera ematen digu, dio Torralbak. Azaldu duenez, gorputza zaintzea ez da apaindura kontua, baizik eta ezinbestekoa eta beste batzuen osasuna zaintzeko ezinbesteko baldintza. "Izakian irauteak eskulan nekeza eskatzen du. Elikatu egin behar duzu, hotzetik eta berotik babestu, behar den denbora hartu, ura edan, jantzi eta garbitu edo dones espiritualak landu", dio Torralbak.

Gorputza mantentzea funtsezkoa da bakoitzak bere bizitzari zentzua emango dion bizi-misio bat garatzeko. Bai zapatak saldu, etxeak margotu, haurrak hezi edo pertsonak zaindu; misio bat pentsatzeak eta praktikan jartzeak ematen du bizitzan igarotzea ez dela antzua izan eta sosegu handia ematen duela.

Tentsio justuarekin bizitzea

Tentsio justuarekin bizitzeaOsasun psikiko eta, beraz, fisiko txarreko kasu bat aipatzen du Torralbak bere liburuan: "gorputz anorexikoaren diktadura". Adibide ezin hobea da, zoritxarrez, zenbait pertsona aurrenerabek, nerabek, gaztek eta, are helduk ere, osasunarekin bat ez datozen gorputzeko neurri batzuen bila hartzen duten neurrigabeko tentsioa eta esklabotza. Anorexiaren muturreko adibidea alde batera utzita, Torralbak azaltzen du "nolabaiteko tentsioa oinarrizkoa dela gorputzarentzat eta bizitza mental eta emozionalarentzat".

Ona da zerbaitetarako prestatzea. "Tentsioa bulkada da, ez dugun zerbaiterantz garamatzan bektorea: ingelesez hitz egitea, doktoretza egitea edo gure lana hobetzea. Inolako helburu edo xederik ez duen bizitza ez litzateke giza bizitza izango, eta horretarako tentsio pixka bat behar dugu", azaldu du. Baina, tentsioa gehiegizkoa bada, pertsona batek "hautsi" egin dezake.

Hori ulertzeko, arku bat eta gezi bat imajinatzera gonbidatzen du Torralbak.' Arkua neurri bateraino tenkatu behar da gezia nahi den lekura botatzeko, baina gehiegi tenkatzen bada, hautsi egin daiteke eta gezia gure oinetara erori. Hori bizitzan tentsio handiegia izatearen ondorioa litzateke, gizarte-eredu, -figura edo -ikono bat imitatu nahi duen pertsonarena. Bere helburuak bere gaitasunak gainditzen baditu, gizaki hori "hautsi" egiten da, zapuztu egiten da eta etsipenez erortzen da.

Norberaren erritmoa aurkitzea

Estresa gainezka egotearen sentsazioa da, ezin zara egoera jakin batean egon

Pertsona bakoitzak bere gaitasuna du bere bizitzan erritmo jakin bat izateko. "Norberaren, gaitasunen eta baliabideen araberakoa da. Infernuko agendak dituzten pertsona batzuek gaitasun handia dute horiek eramateko: baliabideak, adorea, irmotasuna, indar morala eta fustea, eta beste batzuek ez", dio Torralbak. Pertsona horiek oso jarduera bizia egiteko gai dira, barne-lan handia egin dutelako eta egoera horri aurre egiteko baliabideak dituztelako. Beste batzuk, aldiz, egunean bi jarduerarekin soilik itotzen direla esango genuke, eta horiek ere ez dira gai behar bezala egiteko.

Armasek Torralbaren iritzi bera du.' Psikologoaren arabera, "oso azkar bizi gara. Baina pertsona batzuek jarduera asko dituzte egunean, eta ez dago estresatuta. Estresa ez da presa handia izatea eta gauza asko egitea. Gainezka eginda egotearen sentsazioa da, ezin zarela egoera jakin batekin. Bakoitzak nola bizi duen. Garrantzitsuena ez da gertatzen zaizuna, nola bizi duzun baizik".

Bizitza osasuntsua izateko, bakoitzak bere erritmoa zein den jakin behar du: gorputza erritmo azkarrean ez jartzea, gure gaitasunak baino handiagoa bada, baina erritmo motelegia ez hartzea, asperduran erortzeko arriskua baitago, dio Torralbak.

Bizi orain

"Iragana harrizkoa da. Orainaldia, likidoa. Eta gas-etorkizuna". Hala, Torralbak pertsona batek bere bizitzan alda dezakeena eta aldatu ezin duena laburbiltzen du. Orain bi joerari aurre eginez bizi daiteke. Lehena iraganari aurre egitea da, nostalgikoa erortzen den gaitza. Nostalgia edo malenkonia sentitzea iraganean gertatutakoa oso ederra izan zela sinestarazten duen gaixotasun moduko batean erortzea da. Edo hain mingarria izan zen, intoxikatu eta orainaldia kutsatzen baitu. Beraz, nostalgia eta malenkonia aurre egin beharreko pentsamendu-modu bat dira. "Iraganean harrapatuta bizitzeko joera saihestu behar da", dio Torralbak.

Borrokatu behar den beste joera kontrakoa da, etorkizuna bakarrik pentsatzea, gazteak gehiago erortzen diren zerbait. "Argi dago planifikatu eta proiektatu egin behar dela, baina ez da utzi behar horrela denbora hatzen artean ihes egiten, ez baitakigu etorkizun pertsonalik dugun. Heriotza egia da, baina ordua zalantzazkoa da. Egia da, ordea, iragana dugula. Etorkizuna ezin da aurreikusi eta ez dugu ezagutzen. Eta horrela da hobea, oso larrigarria izango litzatekeelako jakitea zer ordutan eta egunetan hilko garen edo gure senideak hilko diren. Horregatik, uneoro gozatu behar da", gogoratzen du filosofoak.

Horretarako, jarduera errazak gomendatzen ditu, hala nola paseatzea eta pentsatzea, eta irakurketa ona praktikatzea, hau da, "arima engranatzen duen irakurketa", kalitatezko harremanak eta ekintza onak, besteak beste.