Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Lo ondo ez egiteak digestio-arazoak, loaren arazoak eta zefaleak eragin ditzake

Sendagileek bazkaldu eta ordubetera itxarotea eta aldez aurreko ariketak egitea gomendatzen dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2002ko abuztuaren 14a

Siesta ohitura tipikoa da klima beroetan, eta, Mediterraneoko dietarekin batera, medikuntzaren munduan ikasten hasten den bizimodua osatzen du. Arratsaldeko lehen orduan (13:00etatik 15:00etara), normalean bazkaldu ondoren, eta eguneroko jarduera eteten duen atsedenaldi gisa definitzen da siesta. Azken urteotan, praktika horren ondorio onuragarriak defendatzen dituzten zenbait azterketa sortu dira, baina, hala ere, kaltegarria izan daiteke behar bezala egiten ez bada.

“Siesta bi ahoko benetako arma bihur daiteke, organismoarentzat hainbat abantaila positibo baitakartza, ihes-balbula tentsioan, estresean edo energia kargatzeko iturrian, ondorio kaltegarri gisa, modu egokian egiten ez bada”. Halaxe dio Manuel Romerok, Malagako Ospitale Klinikoko Neurologia Zerbitzuko buruak.

Izan ere, ez da erraza izaten erromerok digestio-alterazioak, loaren alterazioak edo zefaleak eragin ditzakeenik, nahiz eta ondorio horiek pertsona bakoitzaren, bere egoeraren eta organismoaren araberakoak diren.

Hori gerta ez dadin, eta siesta atsedenerako ikur izan dadin, adierazi du, baieztatu duenez, “azken mokadutxoaren ondoren”, baieztatu du, baita pixka bat ibili eta muskuluak landu ere. “Ez da komeni 18:30ak ondoren lo egitea, organismoak lo-ordutegi normala aldatzen duelako”, gehitzen du.

Jarrerari dagokionez, nahi den guztia izan daiteke, baina, ahal dela, saihetsekoa; izan ere, beste posizio batean digestioa eragin dezake. Beste puntu garrantzitsu bat da pertsonak siesta bota ahal izatea: “Lo egin ondoren jardueraren bat egiteko aktibo egon behar badu, gorputzak galdutako erritmoa berreskuratu behar du; horregatik, ez da komeni denontzat”, azaldu du Lara. Insomnioa, hipertentsioa edo arazo kardiobaskularrak nozitzen dituztenek ere ohitura hori bete ohi dute.

Siestaren ondorioei eta denborari dagokienez, adinaren arabera aldatzen dira, eta, berez, gure bizitzan zehar aldatu egiten da lo-erritmoa. Haurtxoek gehiago lo egiten dute, horrek hormona-funtzio jakin batzuk aktibatzen laguntzen baitie. Helduek denbora gutxiago behar dute buruan beste okupazio batzuk dituztelako, eta zaharrak dira lotan gutxien lo egiten dutenak, beren lo-faseak zatikatuago baitaude.

Osasun emozionala

Bere indikazioak edo kontraindikazioak alde batera utzita, Espainiako biztanleen %9k buru egin du bazkaldu ondoren, “Neurology” aldizkariko azterketa baten arabera, atzo alemaniarren (%22), italiarren (%16) edo britainiarren (%15) azpitik baikaude, “siesta kultura” zaintzerakoan.

Loaren espezialista askok ohitura horrek ematen dituen emaitzak goraipatzen dituzte: egunean zehar pilatutako estresa edo urduritasuna askatzeaz gain, organismoa birkargatu, sormena eta alerta-maila areagotu, lan-istripuak edo bolantean egon daitezkeenak saihestu. Harvardeko Unibertsitatearen (AEB) azterketak ere badaude. eta ondorioztatzen dute siesta positiboa dela ikaskuntzarako.

Horren onurak hain daude enpirikoki frogatuta, ezen gero eta enpresa gehiagok uzten baitiete atsedenaldiak egiten langileei mahai gainean, horiek produktibitatea handitze aldera. Belén Carnerok, Unibertsitateko Ospitale Klinikoko Zainketa Intentsiboetako Unitateko psikologoak, adierazi du ea langilearen gogoa eta arazoak konpontzeko duen gaitasuna hobetzen dituen.

Aharia arrazoia sinplifikatzen saiatzen da: “Ametsak erlaxazio-egoera bat jartzen dio gorputzari, eta bizi-konstante guztiek jarduera murrizten dute. Atseden fisiko zein psikikoa izaten da, eta horrek eragin positiboa izango du pertsonaren gogo-aldarte fisiko eta fisikoan. Horregatik, bere abantailak emozionalak eta funtzionalak dira”, azaldu du.

“Siesta -prosibua- egun erdian geraleku gisa har daiteke, eguerdira arte egiten diren sentimendu, sentsazio eta esfortzu guztiak asimilatzeko. Hala, oso egokia da, jarduera hau egunero egiten bada, zeure burua eskaintzen baitizu, zure osasun emozionala aberastuz”.

Haurtxoek, haurrek, helduek eta zaharrek atsegin izaten dute erlaxatzen eta animatzen dituen egoera atsegin hori. “Loaren eta digestioaren denbora errespetatu besterik ez da egin behar”, dio Ahariak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak